Citat:
Ursprungligen postat av
Niklasgl87
Gm rörelsemönster och klädsel stämmer överens med SE men inte med CP eller CA.
Du kanske borde uppdatera dig på vad Granskningskommissionen faktiskt sa om CA:
"Hans utseende, hållning och sätt att röra sig uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman."
PU filmade CA på stan när de skuggade honom. De och GrK har alltså tillgång till hemligt videomaterial som de bedömer matchar GM:s rörelsemönster.
Magstarkt av dig att sätta dig över det utan att ens ha tillgång till det videomaterialet. Rörliga bilder verkar ju annars vara din grej med tanke på alla YouTube-videor du spammar. Har du läs- och skrivsvårigheter? Mycket ljudböcker för din del? Eller Bamsesagor snarare.
Och hur var det nu med alla de där vittnesmålen om ett klumpigt eller underligt rörelsemönster som du insisterade kom långt senare? Ja, det visade sig att de kom ganska tidigt:
Delsborn kl 00:20
på mordnatten:
”Åldern har han ingen uppfattning om, det enda som Delsborn tyckte sig märka var att han inte sprang med en yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget.”
Delsborn andra förhöret 86-03-14:
”Han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel.
[..]
Mannen sprang inte särskilt snabbt.”
Leif Ljungqvist 86-04-27:
Leif Ljungqvist: Jaa, det är väldigt tydligt.
Det är därför jag kan avgöra hans klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga.
[…]
Leif Ljungqvist: Nej, han lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende och det var då man alltså fick ta fram den här bilden om -, som jag har upplyst om i tidigare förhör att han hade alltså korta långbyxor och lågskor, därför att jag såg anklarna på fötterna.
Ljubisa Najic 86-03-24:
”Mannen gick klumpigt.”
Hans Johansson 86-10-15:
F: När mannen sprang här upp så måste du ha sett hans skor naturligtvis och skosulor, la du märke till någonting, la du märke till färg till exempel på skor, skosula?
J: Nej, det enda jag la märke till så var det hans springstil som var helt unik alltså.
[…]
F: Om vi säger så här, hur sprang han? Var det en van löpare?
J: Nej, en ovan löpare, sprang som en elefant.
F: Kan du beskriva det?
J: Ja, han spang och rullade med kroppen liksom, det såg ut som att han hade någonting framför sig i sådana fall, jag har aldrig sett sådan löpstil även om han har någonting framför sig.
Nicola Fauzzi 87-02-28:
”Han gick lite underligt.”
Yvonne Nieminen 86-03-04:
”Hon fick en känsla av att mannen av någon anledning hade vissa svårigheter att springa, antingen av skälet att han hade dålig kondition eller av annan orsak.”
Vi har alltså 5-6 vittnen som såg en möjlig GM som relativt tidigt uttrycker sig på det här sättet. Och då har jag bara tagit med vittnesmål inom ett år från mordet – alltså långt innan CP blev aktuell.
Jag är själv osäker på om GM följde efter från Grand. Men det här pärlbandet av avvikande rörelsemönster ser jag som det klart starkaste skälet att överväga det.
Att invända med att Säpo kanske planterat falska minnen hos flertalet vittnen för att ”sälja in” klumpigheten var något nytt, men man får åtminstone lyfta på hatten åt kreativiteten. Där ligger du i lä med dina torftiga klipp och klistra-inlägg som ingen blir glad av. Men du kanske har en ännu sinnrikare bortförklaring?
Och nej, det håller inte att komma dragandes med att det i vissa fall finns ännu tidigare förhör med de berörda personerna. För i de förhören finns det ingenting som motsäger klumpigheten. Det står inte att GM hjulade fram i Hans Johanssons första förhör exempelvis. Det är helt naturligt att löpstilen och andra detaljer i vissa fall inte berördes över huvud taget i de första förhören.