2025-01-11, 19:23
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Trianglarna är berg?

Nej det är "active wildfires". så säkert mindre bränder pga flygande glöd

The red triangles on the map do indeed indicate the locations of active wildfires. The numbers next to them represent the elevation of those locations in meters. This information helps to understand the terrain and how it might affect the spread and behavior of the fires.
Senast redigerad av carminaburana 2025-01-11 kl. 19:26.
Citera
2025-01-11, 19:24
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det är bergstoppar.

Nej det ska vara active wildfires

The red triangles on the map do indeed indicate the locations of active wildfires. The numbers next to them represent the elevation of those locations in meters. This information helps to understand the terrain and how it might affect the spread and behavior of the fires.
Citera
2025-01-11, 19:25
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Det är definitivt demokraternas skit de fått känna på i Kalifornien. Jag bor i USA.
Säg att ett hus i Kalifornien kostar en miljon dollar.
Fastighetsskatten är 1% per år dvs 10 000 dollar.
Hemförsäkringen kostar även den 10 000 dollar per år (då det är så mycket bränder i högrisk områdena).

Så försäkringspremierna var svindyra med rätta.
Demokratierna ville tvinga försäkringsbolagen att sätta en ”cap” ett maxtak på hur hög premie de får ta ut.

Då sprack försäkringsbolagens kalkyl och de kunde inte längre erbjuda kunderna förlängd försäkring när föregående år löpt ut.
Det är därför så många står utan försäkring. Folk med dyra hus som villigt betalat 10 000 dollar per år (och bra mycket mer) förvägrades att göra så pga demokratiska politiker och byråkrater.

Det komiska är att man nu i slutändan gjorde dessa hemska kapitalistiska försäkringsbolag en jättetjänst då de nu slipper betala ut försäkringar. Samtidigt som medborgarna står där med brallorna nere.
Lose-lose för alla. Skattebetalarna kommer få gå in och täcka upp med någon schablonbelopp.

Kalifornien är ett enda stort skämt.

Jo jag bor i Kalifornien själv så jag vet, flyttat från LA för länge sen dock. Gillade aldrig staden och människorna.

Däremot kan vem som helst få brandförsäkring från California Fair Plan om man inte kan få vanlig försäkring, men den kostar sjukt mycket mer.

Jag reflekterar mer över att om Cali hade varit rött hade man haft försäkring för så är det verkligen inte. Premierna i Florida och Lousiana är sjukt höga eller så får man ingen försäkring alls.

Men dems har helt förstört Cali, det är ett skämt hur de har hanterat hemförsäkringarna. Jag hoppas på en recall Newsom nu igen.
Citera
2025-01-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Att branden triggar pyromaner är ju inte omöjligt sen finns det ju även en poäng för plundrade att starta fler bränder så att det tåget kan fortsätta ett tag till. Så det finns ju flera intressegrupper som gärna ser att det ryker ett tag till.

Exakt!! Dom har tydligt extrema problem nu med plundarare.. såg Live nyheter att dom nu till och med klär ut sig till olika hantverkare och poliser osv plundarar hem som folk lämnat.. men även också rånar folk i hemmen.. polisen har så mycket att göra att dom inte hinner stoppa dessa eller åka på alla larm. Verkar vara kaos nu!
Citera
2025-01-11, 19:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Det är bergstoppar.

Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Trianglarna är berg?

Nu efter lite mer press på Copilot så är det indeed bergstoppar.... Jag frågade den 4 gånger innan den kom fram till att det var bergstoppar.... man kan inte lita på den alls. Man kan tycka att det är riktigt dåligt att ha röda trianglar representera bergstoppar på en eldkarta där elden också är röd. Röda trianglar är ju vanligtvis associerade med "VARNING"

"I see what you mean. The red triangles on the map do indeed indicate mountaintops, not wildfires. The numbers next to them represent the elevation of those locations in meters. This information helps to understand the terrain and how it might affect the spread and behavior of the fires."
Senast redigerad av carminaburana 2025-01-11 kl. 19:32.
Citera
2025-01-11, 19:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag följer James Woods på X (eftersom han också är extremt intelligent) och har följt hans öde under branden med en viss medkänsla, men det visar sig nu alltså att hans hus klarat sig med bara rökskador och några små blessyrer från elden.
https://x.com/RealJamesWoods/status/1877851867017015355

Hans hus ligger alltså här, vilket å ena sidan är mitt i ett av villaområdena, men samtidigt har fritt nedanför, vilket väl gjort att elden inte kunnat omringa huset. Husen bara tvärs över gatan är helt förstörda, vilket man kan se av bilderna i den här forumtråden, liksom de nedanför, som brann medan han ännu var på väg att utrymma.

Medan han ännu trodde och var nästan helt säker på att även hans hus var helt förstört och brunnit ned "like a matchbox", så gjorde han en känslosam intervju med CNN, där han berättade lite detaljer om utrymningen och sina grannar.
https://www.youtube.com/watch?v=BF9SWXBK2Xw

Den nippriga och hatiska Karen – tillika "professor" – som skrev på X att det var karma att hans hus brann ned – med syftning på att James Woods är Trump-supporter – fick alltså fikon. Det var istället Guds försyn som räddade skådespelarens hus, som ett av mycket få i Palisades, eftersom han är en människa som visar verklig medkänsla med och omsorg om sin nästa, till skillnad från hatiska vänstertomtar.
https://x.com/libsoftiktok/status/1877244686177345761
Citera
2025-01-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Jo jag bor i Kalifornien själv så jag vet, flyttat från LA för länge sen dock. Gillade aldrig staden och människorna.

Däremot kan vem som helst få brandförsäkring från California Fair Plan om man inte kan få vanlig försäkring, men den kostar sjukt mycket mer.

Jag reflekterar mer över att om Cali hade varit rött hade man haft försäkring för så är det verkligen inte. Premierna i Florida och Lousiana är sjukt höga eller så får man ingen försäkring alls.

Men dems har helt förstört Cali, det är ett skämt hur de har hanterat hemförsäkringarna. Jag hoppas på en recall Newsom nu igen.
Är inte den här Fair Plan dessutom begränsad och man måste komplettera med en “wrap around” försäkring som även den är väldigt dyr?
Citera
2025-01-11, 19:40
Medlem
Hur går det med kardashians hus?
Citera
2025-01-11, 19:42
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är inte den här Fair Plan dessutom begränsad och man måste komplettera med en “wrap around” försäkring som även den är väldigt dyr?

Jo det är ju det, det går att få försäkring men blir svindyrt. Så ekvationen att äga ett hus går inte ihop om man inte är svinrik. Men alla KAN vara försäkrade.

Fair Plan för bränder, sen måste du ha för lösöre, vattenskador etc som tillägg
Citera
2025-01-11, 19:47
Medlem
carminaburanas avatar
Enligt copilot ( om man nu vågar lita på det) så kommer , om vinden och elden håller i sig som den gjort fram tills nu 1-1,5 mph (0,6m/s) så kommer Santa Monica vara i flammor inom 12-24 timmar, och Beverly hills inom 24-36 timmar.

Just nu är vindstyrkan 4.5-8.9 mph (2-4 m/s), men på mån/tis natt beräknas vindarna uppgå till 40 mph (18 m/s). vilket kan innebära att elden kan sprida sig med 4mph. (1.8 m/s)
Citera
2025-01-11, 20:00
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong

Vari Cali bor du? Själv har jag bott länge i Aloha State sa greetings how going buddy

hur tror du elden sprids nu? och tror du som lbtq och democrats att branden beroa pa klimatomställningen som greta varnat för?
Citera
2025-01-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Inget vatten i vattenposterna. Inga flygplan eller helikoptrar. Myndigheterna har stängt ned den pipeline längs vilken man kunde pumpa in vatten till lokala dammar.

Det här verkar ju vara en myndighets- och politikerskandal utan like. President Biden har nu lovat att ersätta alla drabbade fullt ut med federala pengar. Det blir många miljarder dollar. Har han verkligen tänkt igenom det beslutet? Ett sista desperat drag innan hans tid går ut? Jag undrar jag om inte många av de drabbade snarast ser hans löfte som ett erkännande av att det är demokraterna i Kalifornien som bär ansvaret.

Ok - Det kan vara så stort att Federala pengar måste pumpas in, för att inte försäkringsbolag ska gå i konkurs? (fast de brukar ju vara återförsäkrade i varandra) - Men för ett par dagar sedan såg jag en uppgift det var uppe i 580 miljarder dollar. Och det är väl på gränsen vad bolagen klarar av?

Men jag är säker på att det ljugs mycket om läget. Som alltid med amerikansk politik. Är det för stort försöker de alltid 'lägga locket på'. Såg att det är förbjudet flyga med drönare. Låter som det är något de vill mörka?

Det var likadant med Lahaina-branden på Hawaii, myndigheterna gick in och 'la locket på'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in