2025-01-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Detta!

Det finns inte vatten, eller vatten med mycket dåligt tryck, i vattenposterna. Brandbekämpningsplan och helikoptrar finns det inte heller. Markerna och skogarna runt omkring denna del av Los Angeles har inte underhållits på ett sätt som minskar möjligheterna för bränder att sprida sig.

Ändå vet alla inblandade ATT det kommer att brinna, än här, än där. Och de starka Santa Ana-vindarna, som verkligen inte är ett nytt fenomen, gör att myndigheterna måste vara extra omsorgsfulla vad gäller brandskydd.

Det här är en politisk skandal av stora mått. Brandkåren har uppenbarligen lagt stora resurser på inkludering, jämlikhet, etc (DEI) och fått motsvarande minskad tid till förebyggande åtgärder. Samtidigt har politikerna sett till att stänga ned pipeline längs vilken man kunde pumpa in vatten, från områden längre bort, till dammar i området. Man skyller nedstängningen på en utrotningshotad fiskart, men alla experter verkar vara överens om att man, i nödfall, skulle kunna pumpa över ganska stora mängder vatten utan att fiskarten riskerar att decimeras.

Jag vet inte exakt vems fel detta är, men många av de boende verkar vara riktigt arga på demokraterna (som väl styrt rätt länge i Kalifornien.). President Biden erkänner på sätt och vis de Kaliforniska demokraternas skuld i detta när han igår uppgav att amerikanska staten ska ersätta alla drabbade fullt ut.

Kommer Kalifornien att svänga och bli republikanskt nu?

Kanske var det planerat och gjort med mening på något sätt.. WHO knows! Känns som många olika delar av allt detta känns fishy.
Citera
2025-01-10, 16:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
De kanske får 800 dollar av Biden? Det var väl det Lahaina-borna fick?

Lite väl tamt i denna tråden, tycker jag, när jag ser på bilderna verkar två hela stadsdelar försvunnit. Altadena och Palisades. Och dessutom massa andra ställen som brinner. Det kan röra sig om tiotusen hus.

Det är mycket mer än "en skogsbrand" som rubriken lyder.

Jag såg en brandchef som pratade - och helt klart tycker jag det verkar vara "locket på" - Han slingrade sig och sa att de inte kan berätta hur många som dött, för de måste först identifiera kropparna. Och kan de inte identifiera så är det inget dödsfall.

När Palisades-stadsdelen brann upp, fanns det inga helikoptrar och knappt några brandbilar. Folk kunde köra omkring bland brinnande hus och filma.

Nu har de fått svåra problem med plundring.
Inget vatten i vattenposterna. Inga flygplan eller helikoptrar. Myndigheterna har stängt ned den pipeline längs vilken man kunde pumpa in vatten till lokala dammar.

Det här verkar ju vara en myndighets- och politikerskandal utan like. President Biden har nu lovat att ersätta alla drabbade fullt ut med federala pengar. Det blir många miljarder dollar. Har han verkligen tänkt igenom det beslutet? Ett sista desperat drag innan hans tid går ut? Jag undrar jag om inte många av de drabbade snarast ser hans löfte som ett erkännande av att det är demokraterna i Kalifornien som bär ansvaret.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-01-10 kl. 16:47.
Citera
2025-01-10, 16:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kanske var det planerat och gjort med mening på något sätt.. WHO knows! Känns som många olika delar av allt detta känns fishy.
Nja, jag tror inte på konspirationsteorier. Dessutom känns det väldigt långsökt att myndigheter och demokratiska politiker skulle se något skäl till att bränna ned hela stadsdelar.

Klantighet, inkompetens, svågerpolitik och felprioriteringar är nog betydligt troligare.
Citera
2025-01-10, 16:50
Medlem
Citat:
Nja, jag tror inte på konspirationsteorier. Dessutom känns det väldigt långsökt att myndigheter och demokratiska politiker skulle se något skäl till att bränna ned hela stadsdelar.

Klantighet, inkompetens, svågerpolitik och felprioriteringar är nog betydligt troligare.

Distraction…?
Citera
2025-01-10, 16:56
Medlem
5549s avatar
Citat:

Absolut. Om folket nu bara röstar på republikanerna istället så slipper dom detta..

Eller så tittar dom istället på det trasiga systemet framför sig, där politiker är affärsmän som berikar sig själva istället för sina samhällen, och gör något åt saken på riktigt.
Citera
2025-01-10, 16:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Absolut. Om folket nu bara röstar på republikanerna istället så slipper dom detta..

Eller så tittar dom istället på det trasiga systemet framför sig, där politiker är affärsmän som berikar sig själva istället för sina samhällen, och gör något åt saken på riktigt.
Ja, det känns ju inte direkt solklart att allt skulle bli bättre om republikanerna styrde Kalifornien istället. Det är två riktigt trötta partier som styr USA. Nackdelen med ett tvåpartisystem.
Citera
2025-01-10, 17:01
Medlem
Citat:
Detta!

Det finns inte vatten, eller vatten med mycket dåligt tryck, i vattenposterna. Brandbekämpningsplan och helikoptrar finns det inte heller. Markerna och skogarna runt omkring denna del av Los Angeles har inte underhållits på ett sätt som minskar möjligheterna för bränder att sprida sig.

Ändå vet alla inblandade ATT det kommer att brinna, än här, än där. Och de starka Santa Ana-vindarna, som verkligen inte är ett nytt fenomen, gör att myndigheterna måste vara extra omsorgsfulla vad gäller brandskydd.

Det här är en politisk skandal av stora mått. Brandkåren har uppenbarligen lagt stora resurser på inkludering, jämlikhet, etc (DEI) och fått motsvarande minskad tid till förebyggande åtgärder. Samtidigt har politikerna sett till att stänga ned pipeline längs vilken man kunde pumpa in vatten, från områden längre bort, till dammar i området. Man skyller nedstängningen på en utrotningshotad fiskart, men alla experter verkar vara överens om att man, i nödfall, skulle kunna pumpa över ganska stora mängder vatten utan att fiskarten riskerar att decimeras.

Jag vet inte exakt vems fel detta är, men många av de boende verkar vara riktigt arga på demokraterna (som väl styrt rätt länge i Kalifornien.). President Biden erkänner på sätt och vis de Kaliforniska demokraternas skuld i detta när han igår uppgav att amerikanska staten ska ersätta alla drabbade fullt ut.

Kommer Kalifornien att svänga och bli republikanskt nu?
Det finns en sån trend men om jag får killgissa lite tror jag mer konservativa demokrater kommer att dyka upp. Att rösta på republikanska Maga vettvillingar sitter nog långt inne för många trots allt.
Citera
2025-01-10, 17:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det finns en sån trend men om jag får killgissa lite tror jag mer konservativa demokrater kommer att dyka upp. Att rösta på republikanska Maga vettvillingar sitter nog långt inne för många trots allt.
Ja, även om kaliforniens demokrater har ett tungt ansvar för den nu uppkomna situationen, är jag långt ifrån säkert att republikaner skulle hantera det bättre.

Vet inte heller om det är meningsfullt att kalla Maga-folk för vettvillingar. Det finns både vettigt och galet folk bland såväl demokrater som republikaner. Men genomsnittsnivån är väl tyvärr inget vidare i någondera lägret.
Citera
2025-01-10, 17:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Forecasters expect a short break in winds on Saturday before they pick up again on Sunday and into next week.

Kanske bränderna upphör på lördag?
Citera
2025-01-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Folk har förstås flera olika bevekelsegrunder för att tända på.

Visst.

Ska ha varit flera som tagits på bar gärning tydligen att ha tänt på.. gissar väl på copycats när dom nu ser vad detta kan skapa för kaos..
Citera
2025-01-10, 17:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ja, även om kaliforniens demokrater har ett tungt ansvar för den nu uppkomna situationen, är jag långt ifrån säkert att republikaner skulle hantera det bättre.

Vet inte heller om det är meningsfullt att kalla Maga-folk för vettvillingar. Det finns både vettigt och galet folk bland såväl demokrater som republikaner. Men genomsnittsnivån är väl tyvärr inget vidare i någondera lägret.
Idoliserar man en politiker och dessutom försvarar dennes persona till döden, då är man vettvillig.
Och det finns ett tydligt samband mellan det som en samhällsledare utstrålar i form av empati och förståelse och hur empatiskt och förstående samhället faktiskt är. Nu har dom valt en egoistisk lögnare till makten.
Det här blir nog en jäkligt jobbig situation för Trump att hantera åren framöver, så räkna med fullt fokus på att beskylla snarare än problemlösa, från hans sida.
Citera
2025-01-10, 17:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kanske bränderna upphör på lördag?
Ja Kalifornien har bara utlöst "Röd flagg" kvällen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in