2025-01-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo, geostationära satelliter sägs befinna sig på ett avstånd till jorden, som borde vara precis lagom för att ta bilder. Av jorden alltså. Och det sägs att flera hundra sådana satelliter finns i omloppsbana och att de första skickades upp redan på 60-talet...

Men varför finns då så få bilder av jorden? Även officiellt alltså.

Från och med början av 1970-talet till mitten av 2010-talet lät man tydligen bli att ta bilder..

https://www.youtube.com/watch?v=SwqLzSiFqlE

Mycket mycket märkligt.

Videon du delade visar ju flera sådana foton? Vad är så märkligt? Att tekniken har utvecklats sedan 60-talet och att det nu finns hundratals satelliter som tar tiotusentals foton som används i en enorm massa sammanhang?

Du kan lätt hitta tusentals satellit-bilder om du vill. Just nu är det t.ex. vanligt i nyhetsrapporteringen om bränderna i Los Angeles. Men i den lilla Skäggbäbis-hjärnan är väl de också påhittade...

Geostationära satteliter är inte så jättepraktiskta för att ta bilder eftersom de bara befinner sig på en plats. Därför är satelliter ofta i stället i en omloppsbana så att de kan täcka större delar av jorden.

Edit: Vänta, menar du "varför finns det så få satellit-bilder som visar HELA JORDEN PÅ EN GÅNG?" I så fall är det så jävla dumt att jag lämnar svaret som övning.
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-11 kl. 14:59.
Citera
2025-01-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Videon du delade visar ju flera sådana foton? Vad är så märkligt? Att tekniken har utvecklats sedan 60-talet och att det nu finns hundratals satelliter som tar tiotusentals foton som används i en enorm massa sammanhang?

Du kan lätt hitta tusentals satellit-bilder om du vill. Just nu är det t.ex. vanligt i nyhetsrapporteringen om bränderna i Los Angeles. Men i den lilla Skäggbäbis-hjärnan är väl de också påhittade...

Geostationära satteliter är inte så jättepraktiskta för att ta bilder eftersom de bara befinner sig på en plats. Därför är satelliter ofta i stället i en omloppsbana så att de kan täcka större delar av jorden.

Edit: Vänta, menar du "varför finns det så få satellit-bilder som visar HELA JORDEN PÅ EN GÅNG?" I så fall är det så jävla dumt att jag lämnar svaret som övning.

För att koka ner det: varför har inte geostationära satelliter använts för att fota och filma jorden? Det är mysko eftersom 1. det finns tydligen hur många som helst och 2. avståndet borde ju vara rätt idealiskt.

Du kan kolla upp själv, angivna avståndet mellan jorden och en sådan satellit. Räkna sedan ut skalenligt avstånd till en basketboll, eller varför inte en jordglob.
Citera
2025-01-11, 15:32
Medlem
Citat:
För att koka ner det: varför har inte geostationära satelliter använts för att fota och filma jorden? Det är mysko eftersom 1. det finns tydligen hur många som helst och 2. avståndet borde ju vara rätt idealiskt.

Du kan kolla upp själv, angivna avståndet mellan jorden och en sådan satellit. Räkna sedan ut skalenligt avstånd till en basketboll, eller varför inte en jordglob.

Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar. Det finns ju massor av bilder? Det finns en speciell satellit som heter DSCOVR som tar dem. Men du vill att man skall ta fler? Varför? Eller ville du att man skulle tagit dom tidigare? Vad är frågan?
https://epic.gsfc.nasa.gov

Anledningen (för att nu ta hänsyn till att din lilla Skäggbäbis-hjärna inte tycks kunna ta in detta) till att man oftast inte tar bilder på hela jorden på en gång är att det inte är särkilt användbart. Man vill gärna ha såpass mycket detaljer att man kan se något. Vilket man får via satelliter som är närmare jorden.

Är verkligen det så jävla svårt att fatta, eller gör du dig dum med flit? Seriös fråga.
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-11 kl. 15:36.
Citera
2025-01-11, 15:37
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Strut!

Jag undrar verkligen vad Cui Bono svarar på detta?

Nu var det ju inte en tråkig slinga med Jorden utan några stjärnor som naturligtvis kan vara en studiokreation, jag syftade på.

Utan livestreamande satteliter och sonder riktade mot planeterna och stjärnorna. Det vore väl intressant exempelvis att verkligen se Jorden röra sig runt Solen som det påstås? Fast av någon outgrundlig anledning så har man aldrig fått till något sådant...
Citera
2025-01-11, 15:49
Medlem
Citat:
Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar. Det finns ju massor av bilder? Det finns en speciell satellit som heter DSCOVR som tar dem. Men du vill att man skall ta fler? Varför? Eller ville du att man skulle tagit dom tidigare? Vad är frågan?
https://epic.gsfc.nasa.gov

Anledningen (för att nu ta hänsyn till att din lilla Skäggbäbis-hjärna inte tycks kunna ta in detta) till att man oftast inte tar bilder på hela jorden på en gång är att det inte är särkilt användbart. Man vill gärna ha såpass mycket detaljer att man kan se något. Vilket man får via satelliter som är närmare jorden.

Är verkligen det så jävla svårt att fatta, eller gör du dig dum med flit? Seriös fråga.

I videon med Obamas vetenskaplige rådgivare John Holdren, som jag länkade till, talar han om just DSCOVR, och att vi tack vare den nu skulle få nya bilder på jordklotet. De första sen 1972. Och detta yttras alltså 2015.

Så mellan 1972- och 2015 fanns alltså 100-tals farkoster(geostationära satelliter) på idealiskt avstånd för att ta såna bilder, men ändå togs inga bilder?

Du förstår fortfarande inte varför detta är märkligt?
Citera
2025-01-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Nu var det ju inte en tråkig slinga med Jorden utan några stjärnor som naturligtvis kan vara en studiokreation, jag syftade på.

Utan livestreamande satteliter och sonder riktade mot planeterna och stjärnorna. Det vore väl intressant exempelvis att verkligen se Jorden röra sig runt Solen som det påstås? Fast av någon outgrundlig anledning så har man aldrig fått till något sådant...

Nu pratar du återigen om vad som INTE finns. Nästan så man börjar tro att du vill undvika något?

Kan du i stället berätta för oss vad du ser på livestreamen från rymdstationen. När jag tittar på den ser jag två klara och tydliga realtids-bilder av jordens yta från mycket hög höjd. (Tips: du får vänta tills det är dagsljus för ISS, annars ser man inte så mycket). Men du säger alltså att det är fejk. Så hur skapar man dessa kamerabilder? Var kommer data ifrån? Vilka människor har som jobb att dygnet runt ständigt göra nya levande bilder av jorden från omloppsbana? Var sitter de? Har du träffat dem? Vad använder de för mjukvara? Vad får de i lön för att i all evighet hålla tyst om sina jobb? Många spännande frågor, ser fram emot svar!
Citera
2025-01-11, 16:11
Medlem
Citat:
I videon med Obamas vetenskaplige rådgivare John Holdren, som jag länkade till, talar han om just DSCOVR, och att vi tack vare den nu skulle få nya bilder på jordklotet. De första sen 1972. Och detta yttras alltså 2015.

Så mellan 1972- och 2015 fanns alltså 100-tals farkoster(geostationära satelliter) på idealiskt avstånd för att ta såna bilder, men ändå togs inga bilder?

Du förstår fortfarande inte varför detta är märkligt?

Du och jag har lite olika definitioner av ”märkligt”. Den ursprungliga bilden togs av en av de sista bemannade månfärderna, med en manuell kamera. Det är inte en satellitbild och förutsättningarna för att ta den finns inte längre. Det är en fin bild, men det vetenskapliga och kommersiella värdet är inte jättestort. Men du ville alltså att någon skulle spendera pengar och uppfinna ny teknik på 70-talet för att kunna skicka upp kameror som kunde ta samma bild? När det inte ens fanns digitalkameror, och än mindre internet? Hur i hela världen föreställde du dig att man ens skulle få ner bilderna till jorden igen? Och du tycker sedan dessutom att det är ”märkligt” att man faktiskt gjorde det (med en satellit som förstås gör oändligt mycket mer) 2015? Ja det är det typiska Skäggbäbis-resonemanget i ett nötskal: ”Fattaj inte. Vejkaj konstit. Måste vaja något skuuuuuumt ju.”
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-11 kl. 16:15.
Citera
2025-01-11, 16:53
Medlem
Citat:

Och efter att du svarat på hur livestreamingen från ISS funkar (hälsa gärna till dom som jobbar i ”studion”!) kan du väl berätta varför man skulle behöva den kamera du så målande beskriver, och hur den skulle fungera. För det första så är det bara platta-jordare och ett par skäggiga gubbar i Göteborgstrakten som inte vet att jorden kretsar kring solen, så jag har lite svårt för att tro att det skulle gå hem på ett budgetmöte att äska några miljarder för att ”bevisa” något för dessa knasbollar. För det andra, hur tror du ens de här bilderna skulle se ut? Har du en aning om skalorna i rymden? Hur ”ser” man på en bild att jorden rör sig kring solen? Var är den kameran placerad för att ta sådana bilder? Visa - gärna med diagram och exakta avståndsangivelser - hur detta skulle se ut. OBS: Du får tyvärr inte använda Tychos påhittade avstånd och banor, eftersom målet med kameran är att visa hur det faktiskt fungerar i den allmänt vedertagna verkligheten, inte Skäggbäbis-världen. Spännande!
Citera
2025-01-11, 17:07
Medlem
Härligt att se det typiska Skäggbäbis-resonemanget i full blom idag. Det består av tre enkla steg:

1. Se något man inte fattar.
2. Vara för dum eller för lat (oftast båda) för att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.
3. Proklamera att det man inte fattar är ”märkligt”, som om det i sig själv var bevis på en djup och mystisk konspiration som pågått i tusentals år.

Kom igen gubbar/bäbisar! Bättre kan ni! Andra konspirationer innehåller ju i alla fall bisarra historier om blodsugande frimurare och enorma snövallar vid Antarktis. Cui Bono däremot gaggar bara i evighet om vad som INTE finns (för att de inte orkar sätta sig in i hur saker och ting fungerar). Kan ni inte dra upp tempot lite, komma med lite riktigt tokiga FÖRKLARINGAR i stället för det eviga ”vejkaj konstit”?
Citera
2025-01-11, 18:05
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Du fick exakt vad du efterfrågade din tuvhoppande pajas.
ISS existerar bevisligen, vilket betyder att det är du som står för snacket om enhörningar.😊

Citat:

Tvärtom vore det skittråkigt att titta på.

Här har du istället en uppspeedad film tagen från SOHO-teleskopet.

https://www.esa.int/ESA_Multimedia/V...s_seen_by_SOHO

Du har inte längre några argument. Allt du påstått har avslöjats som lögner.
Är det möjligen dags att lämna tråden permanent?
Citera
2025-01-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Är det möjligen dags att lämna tråden permanent?

Cui Bono kommer aldrig att ge upp - vad skall de då göra med sina liv?

Däremot efterlyser jag lite mer fart och fläkt. Under alla dessa år är allt vi fått höra hur saker INTE fungerar, med hela bevisföringen sammanfattad i refrängen ”Vejkaj konstit”. Samtidigt har vi en massa mycket mer effektfulla knaserier i andra konspirationer, som att jorden styrs av ödlor från rymden, eller att McDonalds säljer människokött. Kunde inte Cui Bono ta efter det så att de blir lite mer intressanta? Tillväxten verkar ju ärligt talat inte så god. Kan inte Tycho Brahe vara en rymdödla som fraktades hit på eter-vindar, eller Stefan Lanka vara Bill Gates oäkta son som försöker rätta till farsans brott mot mänskligheten? Allt de säger är ju ändå bara antingen ogrundade antaganden eller fria fantasier - de kunde väl i alla fall vara lite roliga!
Citera
2025-01-12, 00:15
Medlem
Citat:
Och efter att du svarat på hur livestreamingen från ISS funkar (hälsa gärna till dom som jobbar i ”studion”!) kan du väl berätta varför man skulle behöva den kamera du så målande beskriver, och hur den skulle fungera. För det första så är det bara platta-jordare och ett par skäggiga gubbar i Göteborgstrakten som inte vet att jorden kretsar kring solen, så jag har lite svårt för att tro att det skulle gå hem på ett budgetmöte att äska några miljarder för att ”bevisa” något för dessa knasbollar. För det andra, hur tror du ens de här bilderna skulle se ut? Har du en aning om skalorna i rymden? Hur ”ser” man på en bild att jorden rör sig kring solen? Var är den kameran placerad för att ta sådana bilder? Visa - gärna med diagram och exakta avståndsangivelser - hur detta skulle se ut. OBS: Du får tyvärr inte använda Tychos påhittade avstånd och banor, eftersom målet med kameran är att visa hur det faktiskt fungerar i den allmänt vedertagna verkligheten, inte Skäggbäbis-världen. Spännande!

Man sände väl, som det hävdas iaf, från månen redan på 60-talet? Varför inte från geostationära satelliter? Jag hade definitivt tyckt att det varit intressent, med live streaming från rymden. Otroligt fascinerande faktiskt.

Nä ärligt talat... detta med rymden, är som att jag hävdar att jag bestigit berg i Himalaya, och som bevis visar jag upp "Tintin i Tibet". Trovärdigheten blir låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in