2025-01-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soleimani
Det här är inte direkt den svampätande nudisten, med tyska rötter, från Spahn Ranch jag hade förväntat mig...

https://www.newsweek.com/california-fires-suspect-lapd-arson-arrest-2012894

Nej, verkligen inte. Ser snarare lite "terrororistig" ut.

Än så länge har jag hört allehanda skilda teorier om vem/vad som ligger bakom bränderna men inte att det skulle vara en attack av någon av USAs många fiender.

Grym proxykrigföring annars. Åsamka fienden sån förödelse och astronomiska ekonomiska förluster till priset av en gasolbrännare.

Inrikespolitiska konflikter samt splittring och polarisering kommer på köpet dessutom.
Citera
2025-01-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Böga i San Fran eller en svettig hora i San Diego, kanske kombinerat med en riktig feting i Tijuana? Skämt å sido, håll dig till kusten och undvik Las Vegas. I LA föredrar jag Redondo Beach som tycks ha klarat sig hittills men lär känna av någon slags domedagsstämning oavsett vilket. Jag älskar Kalifornien och har haft en del katastroftankar men de har mest kretsat kring jordbävningar - så händer detta

Tack, blir nog att dra sig lite mer söderut. Ska nog undvika horor och tjack på grund av barn 😅
Citera
2025-01-11, 09:16
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Nej, verkligen inte. Ser snarare lite "terrororistig" ut.

Än så länge har jag hört allehanda skilda teorier om vem/vad som ligger bakom bränderna men inte att det skulle vara en attack av någon av USAs många fiender.

Grym proxykrigföring annars. Åsamka fienden sån förödelse och astronomiska ekonomiska förluster till priset av en gasolbrännare.

Inrikespolitiska konflikter samt splittring och polarisering kommer på köpet dessutom.
Verkar vara många i USA som är inne på teorin att det är myndigheterna själva som ligger bakom. De vill starta bygget av "LA Smart City 2028".

Inside job har vi ju sett tidigare!
Citera
2025-01-11, 09:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Företagen ville öka priset. Men det fick de inte för staten California. Jag antar att riskkalkylen visade att de skulle förlora pengar - då slutade de ge försäkring för brand.

Med tanke på att det är en viss brandrisk i de områdena varje år så kan jag förstå försäkringsbolagen också plus att husen ibland kostar enorma summor plus då allt lösöre såsom värdesaker, bilar och allt.

Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Det är väl som här i Sverige där många bönder, föreningar etc som inte hade någon försäkring för skogsbrand man äger land/boende 10år+ inget har hänt i närheten av en brand eller vad man har försäkrat för, så då säger man upp försäkringen för att spara lite slantar per år. Sedan kommer sådan här smäll och de slantarna man har sparat att inte kör helförsäkrad är borta likt huset/marken som brann ner.

Jo så är det ju. Oftast så betalar man en försäkring i onödan då det sällan används men händer det något så är man ändå rätt glad att man haft den.
Jag betalar förresten mer i försäkringspremie för vår hund än vårt hus och då pratar vi ändå en kåk som är värd runt sju miljoner mot en vanlig cocker spaniel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Ja för fan bara skit i att hjälpa och stötta diverse affärer och turistmål i LA nu när de behöver uppmuntran att gå vidare.

Var en riktig svensk nu och undvik allt som kan vara jobbigt för dig.

Fast det mest barmhärtiga är väl ändå att avboka lägenheten så att de som nu är hemlösa kan bo där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
"Slick Move" av försäkringsbolagen att riva försäkringen för husen då risken för bränder va stor. Maffiametoder!
Du verkar ha ytterst lite kunskap om hur försäkringar fungerar.
Citera
2025-01-11, 09:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Tack för den fina länken! Ett vacker hedlandskap uppe i bergen. Men vart har de berömda redwoodträden tagit vägen? Sequoian, som fått sitt namn från indianhövdingen. Jag tror de finns längre norrut. De stora träden som levt i tusentals år skänker skugga och svalka till mikroklimatet.
Redwood skogen har du ovanför San Francisco upp mot oregon. Otroligt vackert, har själv varit där🙂
Citera
2025-01-11, 09:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
Det har inte familjer i Palestina, Haiti osv.

Faktum är att en majoritet av all privatägd mark i Palestina ägs av amerikanska palestinier.
Citera
2025-01-11, 09:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Nåt stolpskott körde drönare och råkade sabba ett vattenbombningsplan. Straffet är ett års fängelse och böter på nästan en miljon, men de lär väl aldrig ta honom tyvärr.

https://www.latimes.com/california/story/2025-01-09/drone-collides-with-firefighting-aircraft-over-palisades-fire-faa-says
Citera
2025-01-11, 09:29
Medlem
Citat:
Verkar vara många i USA som är inne på teorin att det är myndigheterna själva som ligger bakom. De vill starta bygget av "LA Smart City 2028".

Inside job har vi ju sett tidigare!
Kan du utveckla det, hur många är ”många” t.ex.?
Citera
2025-01-11, 09:31
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kan du utveckla det, hur många är ”många” t.ex.?
Titta runt på sociala medier och räkna själv.
Citera
2025-01-11, 09:45
Medlem
Citat:
Titta runt på sociala medier och räkna själv.
Det bor 340 miljoner människor där, går de att räkna på sociala medier är det inte ”många”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in