2025-01-11, 03:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Tram har inte SNRI effekter, det ÄR en SNRI och har en atom skillnad från venlafaxin
Tramadol är ett centralt verkande opio-idanalgetikum
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2009/02/utsattningssymtom-efter-behandling-med-tramadol/
2025-01-11, 03:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Återigen, vad säger de på drugs.com? Handlar inte om vad jag kan läsa eller inte läsa handlar om vad du påstår, och eftersom du länkade drugs.com.. Så vad säger de om tramadol?
Se här

Citat:
Using narcotic pain or cough medications together with other medications that also cause central nervous system depression can lead to serious side effects including profound sedation, respiratory distress, coma, and even death. Talk to your doctor if you have any questions or concerns. Your doctor may be able to prescribe alternatives that do not interact, or you may need a dose adjustment or more frequent monitoring to safely use both medications. Do not drink alcohol or self-medicate with these medications without your doctor's approval, and do not exceed the doses or frequency and duration of use prescribed by your doctor. Also, because these medications may cause dizziness, drowsiness, difficulty concentrating, and impairment in judgment, reaction speed and motor coordination, you should avoid driving or operating hazardous machinery until you know how they affect you. It is important to tell your doctor about all other medications you use, including vitamins and herbs. Do not stop using any medications without first talking to your doctor.
2025-01-11, 03:49
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Tramadol är ett centralt verkande opio-idanalgetikum
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2009/02/utsattningssymtom-efter-behandling-med-tramadol/
Vad hände med drugs.com som du snackade om tidigare? Att tram har affinitet för mu-opioid receptor vet vi redan har aldrig påstått annat. Men det är mkt svag sådan, och kemiskt är det en SNRI.

Till skillnad från tex morfin och metadon .
2025-01-11, 03:49
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Se här

Var finnes tramadol i den texten
2025-01-11, 03:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Var finnes tramadol i den texten
I de tre första orden.

Citat:
Using narcotic pain

Och i rubriken

Citat:
Drug Interactions between clonazepam and tramadol
2025-01-11, 03:53
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
I de tre första orden.

Och i rubriken
Fel, står inget om tramadol i den texten.
Känns som vi går runt o runt men du lär dig inget.
Tramadol är en SNRI med viss affinitet för mu opioid receptor. Detta är ju dock totalt bortom din kunskap. Det förstår vi. Jag orkar dock inte tjafsa vidare med dig nu. Ska gå o lägga mig.
2025-01-11, 03:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vad hände med drugs.com som du snackade om tidigare? Att tram har affinitet för mu-opioid receptor vet vi redan har aldrig påstått annat. Men det är mkt svag sådan, och kemiskt är det en SNRI.

Till skillnad från tex morfin och metadon .
Nu har du fått fyra källor som styrker det jag och andra (som troligen är mer medicinskt kunniga än både dig och mig) har påstått.

Din enda källa är dina egna erfarenheter.

Jag tror det är dags att du återkommer med mer substans i dina egna påståenden innan du debunkar andras källor och kunskap.
2025-01-11, 03:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tramadol är en SNRI med viss affinitet för mu opioid receptor. Detta är ju dock totalt bortom din kunskap. Det förstår vi. Jag orkar dock inte tjafsa vidare med dig nu. Ska gå o lägga mig.
Spelar du dum? Bara för att du vägrar erkänna Tramadol som en smärtstillande (pain narcotics/painkiller på engelska) så innebär ju inte det att du kan avfärda en källa. Det klassas nämligen som det i hela läkemedelsvärlden. Sen får du ju tycka annorlunda. Men jag tänker inte diskutera semantik med dig. De syftar på tramadol, och det får du finna dig i.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-11 kl. 04:02. Anledning: Stavfel
2025-01-11, 06:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Killen loggade inte in mer. Hur känns det att ha givit så tvärsäkra råd?
2025-01-11, 08:58
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Killen loggade inte in mer. Hur känns det att ha givit så tvärsäkra råd?
Mycket tragiskt att han inte loggat in. Har dock inget att göra med vad jag skrivit. Inte givit några råd!!
Upp till var och en vad man gör. Och jag står för exakt allt jag skrivit, hade skrivit samma sak igen i nästa tråd.
2025-01-11, 09:06
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Spelar du dum? Bara för att du vägrar erkänna Tramadol som en smärtstillande (pain narcotics/painkiller på engelska) så innebär ju inte det att du kan avfärda en källa. Det klassas nämligen som det i hela läkemedelsvärlden. Sen får du ju tycka annorlunda. Men jag tänker inte diskutera semantik med dig. De syftar på tramadol, och det får du finna dig i.
Står fortf in get om tramadol i den källan.. Klart många internetsidor påstår att tramadol är en typisk opioid eftersom det är så den marknadsfört. Den HAR absolut affinitet för mu opioid receptor, men väldigt väldigt låg sådan. För smärta är den nästintill verkningslös. Om vi säger såhär, den är 98% en SNRI, 2% opioid. Du kan länka hur mkt korkade källor du vill, som inte är baserat på vad tramadol faktiskt är, utan är baserat på smärtstillande narkotiska preparat som tex morfin och oxycontin. Och bara för tramadol har marknadsförts som en sådan betyder inte att det ÄR en sådan.
2025-01-11, 10:27
Medlem
Citat:
Nu är det humor på stor nivå.
Alla här vet vad en paradoxal reaktion betyder.

Det var dock DU som påstod att iktorivil och tramadol ÖKAR risken för krampanfall.
((du skrev : ikto I kombination med tramadol SÄNKER kramptröskeln))
Minns du det gubben? Jag frågade om förklaring till det, och även efter en källa.

Som svar på det får jag här nån slags information om att paradoxala reaktioner existerar.
Menar du på riktigt allvar?

Det är inte en SNRI din inkompetenta ignoramus. Det verkar i flera delar av hjärnan och frisätter serotonin och noradrenalin på ett vis andra opiater inte gör. Detta gör inte tramadol till en SNRI, däremot gör den det farligt att blanda MED SNRI/SSRI, tricykliska läkemedel eller vissa stinulanter med ökad risk för seretonergtsyndrom och/eller krampanfall.

Har aldrig påstått att antiepileptikum blandat med tram skulle öka kramprisk, jag nämnde paradoxala reaktioner under vissa hypotetiska omständigheter, vilket antagligen var någonstans där din läsförståelse fallerar, trotts att du spänner alla muskler i pannan.

Om du använder ikto dagligen från doktorn har du förmodligen epilepsi och ökad tolerans mot Clonazepam - sänkt kramptröskel.
Om du samtidigt tar tramadol så öker kramp risk.
Jag tror inte jag kan bli mycket tydligare, lite som att diskutera etik och moral med en religiös fanatiker.. du kommer aldrig greppa verkligheten.
Senast redigerad av Introkonvex 2025-01-11 kl. 10:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in