2013-11-03, 04:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du höjningsats monterat fram och bak bör du köpa förlängt sidostöd.
Citera
2025-01-10, 21:26
Medlem
Smiling-Fathers avatar
Hej! Min Mt5 läcker Bensin (tror jag) där man fäster avgasröret till motorn. Det blir sedan väldigt svårt att rensa smutset från motorblocket. Vad kan detta bero på? Kommer även rök ut när man varvar.
Citera
2025-01-10, 21:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smiling-Father
Hej! Min Mt5 läcker Bensin (tror jag) där man fäster avgasröret till motorn. Det blir sedan väldigt svårt att rensa smutset från motorblocket. Vad kan detta bero på? Kommer även rök ut när man varvar.
Det är nog bara tvåtaktsolja som rinner ut, att det ryker är fullt normalt det är en tvåtaktare men är packningen dålig så kan det läcka rätt mycket, du har väl en avgaspackning?

En bra kraftrengöring löser upp bôset.
Citera
2025-01-10, 22:42
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Hade en i början på 90, krig mellan mt50 och dt50 hahaha, minnen.
Citera
2025-01-11, 09:24
Medlem
Smiling-Fathers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är nog bara tvåtaktsolja som rinner ut, att det ryker är fullt normalt det är en tvåtaktare men är packningen dålig så kan det läcka rätt mycket, du har väl en avgaspackning?

En bra kraftrengöring löser upp bôset.
Tror jag minns att det finns en packning. Ska kolla upp det. Jag blev även nyfiken på ljuddämpare. Hur vet man om det finns pluggar eller ljuddämpning på en mt5? Vart och hur kan man avmontera det?
Citera
2025-01-11, 10:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Tror jag minns att det finns en packning. Ska kolla upp det. Jag blev även nyfiken på ljuddämpare. Hur vet man om det finns pluggar eller ljuddämpning på en mt5? Vart och hur kan man avmontera det?

Låter som du behöver ny avgaspackning. Pluggen eller strypningen sitter i effektböjen. Det är inget du kan ta bort direkt. Man köper en effektböj istället. Jamarcol var det som gällde på min tid. Borde fortfarande vara så. Sedan om du har kvar original slutljuddämparen. Så kan du köpa en jamarcol slutdämpare där med.
Citera
2025-01-11, 10:21
Medlem
Smiling-Fathers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Låter som du behöver ny avgaspackning. Pluggen eller strypningen sitter i effektböjen. Det är inget du kan ta bort direkt. Man köper en effektböj istället. Jamarcol var det som gällde på min tid. Borde fortfarande vara så. Sedan om du har kvar original slutljuddämparen. Så kan du köpa en jamarcol slutdämpare där med.
Okej, har kollat på olika effektböj och har fastnat för en cromad modell. Men skulle det passa på den mt5?
Citera
2025-01-11, 10:31
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Okej, har kollat på olika effektböj och har fastnat för en cromad modell. Men skulle det passa på den mt5?

Det är ju inte direkt chromen som avgör om den passar. Det brukar stå vilka modeller som produkten passar.

Du har en plugg i insugsplattan också. Man brukar byta den till 16mm platta och sätta ett 14 drev på moppen. Nu är ju antagligen din moppe gammal som gatan. Så den har nog haft vartenda trim som finns monterat på sig.

Så att säga vad du ska göra är väldigt svårt. Man får gå igenom moppen för att se vad som finns i dagsläget på den.
Senast redigerad av eldrattan 2025-01-11 kl. 10:34.
Citera
2025-01-11, 10:50
Medlem
Smiling-Fathers avatar
Citat:
Det är ju inte direkt chromen som avgör om den passar. Det brukar stå vilka modeller som produkten passar.

Du har en plugg i insugsplattan också. Man brukar byta den till 16mm platta och sätta ett 14 drev på moppen. Nu är ju antagligen din moppe gammal som gatan. Så den har nog haft vartenda trim som finns monterat på sig.

Så att säga vad du ska göra är väldigt svårt. Man får gå igenom moppen för att se vad som finns i dagsläget på den.
Förlåt för dålig formulering. Jag menade om det skulle bli snyggt
Citera
2025-01-11, 11:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Förlåt för dålig formulering. Jag menade om det skulle bli snyggt

Jag rekommenderar att först gör en grundlig inspektion av vad som sitter monterat på moppen innan du börjar beställa. Om du inte sitter på den kunskapen ännu så finns det garanterad någon medelålders man i din närhet som hade en MT när har var ung och trimmade den.

Det kan nog vara som så att originalböjen har redan bytts ut för längesedan.

Här har du en böj som passar som dig utmärkt. Den kan du köpa direkt.

https://www.twostroke.se/jamarcol-krok-mt50-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyoi8BhDvARIsAO_CDsDFy PrTGnvRoLQhePwFmlItdcotgcVNHU8P0CE723Bd27a01Rf1ltY aAmIFEALw_wcB

Här är en passande slutdämpare. Jag hade en sådan fast svart när det begavs sig för min del.

https://www.twostroke.se/jamarcol-ljuddampare-mt50

Och en avgaspackning, bultar och annat som behövs finns här. (Avgaspackningen är rund. Har för mig den är på 28mm? Du får fråga affären vilka mått som passar)

https://www.twostroke.se/moped/avgassystem-tillbehor/
Senast redigerad av eldrattan 2025-01-11 kl. 11:30.
Citera
2025-01-11, 12:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Pluggarna på mt50 är makaronen i luftburken, gummianslutningen till förgasaren, insugsplattan, reedventilen, hela cylindern, topplocket och i kröken.

Citat:
Jamarcol var det som gällde på min tid. Borde fortfarande vara så.
vill man ha traktorkaraktär/låg trimgrad så funkar det men vill man ha lite varv på maskineriet så duger inte jamarcol, proma och speciellt gianelli är mer varvvilliga.

Citat:
Det kan nog vara som så att originalböjen har redan bytts ut för längesedan.
I regel är det bytt eftersom kröken sandblästras när man kör.

Citat:
Här är en passande slutdämpare. Jag hade en sådan fast svart när det begavs sig för min del.

https://www.twostroke.se/jamarcol-ljuddampare-mt50
Inget fel med original heller, den flödar tillräckligt för alla 50cc cylindrar och dom flesta 70cc som finns att köpa.
Citera
2025-01-11, 15:51
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Inget fel med original heller, den flödar tillräckligt för alla 50cc cylindrar och dom flesta 70cc som finns att köpa.

Jag vill minnas att originaldämparen med insats drog ned prestandan rejält. Framförallt om om man trimmade lite. Dock gick det ta ut insatsen så gick den bättre. Fast då lät den desto mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in