2025-01-10, 20:40
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Innan jag plitar ner något mer ska vi gå in på ordet Bulgasal (jag har en liten fäbless för att kolla upp okända ord och lära mig dem). “Bulgasal” comes from Korean folklore. Bulgasal literally means impossible to kill, or “bu ke sha” in Mandarin. It comes from the legend of Bulgasari, which illustrates the story of a frightening monster during the late Goryeo period (918-1392) that keeps growing as it eats all the metal.

Så var det med den saken, nu har tiden kommit för en tråd om det tuffaste metal-evenemanget i hela vida Västerås (som jag känner till). Vi hade ju en schysst tråd här på forumet om förra årets upplaga av Bulgasal Metal Fest, 2024 alltså. Så det finns uppenbarligen ett intresse här på forumet för denna tillställning.

Det var alltså då festivalen hade premiär och tanken var att man skulle ha evenemanget utomhus, men tyvärr gick biljettförsäljningen lite väl trögt så man fick ta och hyra en något mindre lokal istället. Men den blev då i alla fall av (vilket ju är det viktiga).

Och nu, om lite drygt sex månader är det dags igen. Man siktar fortfarande på att ha detta utomhus men det återstår väl att se om det kan genomföras. De två dagar som är aktuella är alltså fredag (25 juli) och lördag (26 juli). Den preliminära platsen (vi måste ju ändå skriva så) är satt till Folkparken vid Mälaren, eller har man gjort om det området på något sätt? Hemsidan är inte uppdaterad riktigt på den fronten (TBA).

Ja, då övergår vi till bokningarna istället.

Headline för fredagen är BLOODBATH
Headline för lördagen är DARK FUNERAL

Resten av akterna:

NAGLFAR
DIABOLICAL
HELLBUTCHER
DARKANE
WORMWOOD
OLA ENGLUND
FARSOTH
OCTOBER TIDE
CENTINEX
FRANTIC AMBER
KATHAROS
SANCTRUM
BLODSKAM
CHAINSAW
ELDPROV
RETRIBUTION
KATAKOMBA
GODHATE
DEAD AWAKEN
SODDUS
BLODSFEJD
BUTCHER´S CURSE

Totalt över 20 st. band som ska delas upp på två dagar. Nog blir det en jäkla massa extrem metal alltid. Ett av dessa band gör dock att jag ryser av blotta namnet (och det är inte av välbehag). Ni kan få gissa vilket det är, ledtråd: det är ovanligt många kvinnor i bandet (var det då i alla fall).

För mig är de tre banden Bloodbath, Dark Funeral och Naglfar väldigt lockande. Det vattnas liksom i munnen. Ett bekymmer för mig rent personligen är ju att alla dessa tre band har bytt vokalist (flera gånger...). Hade helst live-lyssnat på original-vokalisterna (eller föregående vokalist) i dessa tre grupperingar, om jag fått bestämma alltså. Nåja.

Några andra band i uppställningen känns halvintressanta men de flesta, eller många, är okända kort i min kortlek. Kanske att det blir ett besök, vi får se.

Är detta ett intressant evenemang för metallskallar i området, någon som ska dit? Någon som var närvarande förra gången, hur många biljetter lyckades man kränga? Alla förköp har hunnit sälja slut till 2025, såg jag.
Citera
2025-03-04, 11:46
Medlem
Ångrar att jag inte köpte early bird. Men kommer garanterat attåka.

Bra festival som fyller ett tomrum som Gefle Metla lämnade efter sig. Och lite närmare än Malmö Massacre för oss Stockholmare.
Citera
2025-03-04, 12:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
CENTINEX

Det senaste jag läste var att bandet ovan har fått ställa in. Sångaren har det inte lätt just nu och vi får hoppas behandlingen går vägen.
Citera
2025-03-04, 12:28
Medlem
Dubbelpost.
Senast redigerad av holf 2025-03-04 kl. 12:30. Anledning: Dubbelpost
Citera
2025-03-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det senaste jag läste var att bandet ovan har fått ställa in. Sångaren har det inte lätt just nu och vi får hoppas behandlingen går vägen.

Demonical som.ersätter
Citera
2025-03-04, 13:24
Medlem
Kör den gamla indelningen som jag gjorde på SRF förr om åren.

"Måste se"
Dark Funeral
Naglfar
Wormwood

"Vill se"
Chainsaw
Demonical

"Ser om jag inte har något annat för mig"
Farsoth
Katakomba

Så någon som har något guldkorn man absolut inte får missa i årets uppställning?

Såg att dem fått upp en spellista på Spotify, kul att lyssna in sig!
Citera
2025-03-26, 20:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Bulgasal Metal Fest kör en liten kick-off exakt 90 dagar innan festivalen äger rum. Med andra ord 26 april 2025.

Headline för kvällen är Necrophobic. I andrahandssorteringen (no offence) hittar vi Hedon och Menecia.

Lite uppvärmning sådär.
Citera
Igår, 14:30
Medlem
Reinkaos218s avatar
Det var jättebra i år. Dock blir det antagligen med största sannolikhet ingenting 2026 som det ser ut nu, tyvärr för oss som sett så mycket fram emot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in