2025-01-10, 14:01
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOboy
Jag pingar in några som skrivit i tråden att de använt sig av DrVikt. De senaste 15 åren har jag pendlat mellan 25 och 31 i BMI. Just nu ligger jag på ca 27,3. Ser att DrVikt's "cut-off" är 27, m.a.o. de hjälper inte patienter under 27 i BMI.

Därför undrar jag om man behöver väga sig eller liknande under läkarbesöket när man tar blodprov? Är rädd att jag ska hamna precis under 27 just den gången, och därför bli nekad Ozempic. Nojar jag i onödan?
Nej, man har ingen fysisk läkarbesök, man tar bara blodfprov på en labb man själv väljer. Vikten skriver man in själv, ingen som kollar det. Man också skickar kroppsbilder till Dr.Vikt, men det kan man inte avläsa vikten, bara se att man är troligtvis överviktig
Citera
2025-01-10, 16:47
Medlem
Kallamakaronens avatar
Hur snabbt märkte ni att hungern avtog när ni började med Ozempic?

Hur ofta väger ni er?

Biverkningar?

Jag är på Dag 1 idag. Första dagen med Ozempic. Tog första dosen 10.30 imorse. Känner mig frusen. Åt lunch 13. Brukar bli sötsugen snabbt efter men det har jag inte blivit idag.

Är det troll i mitt huvud eller är det rimligt att känna av det så fort?
Citera
2025-01-10, 17:15
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen

Hur ofta väger ni er?

Biverkningar?

Jag är på Dag 1 idag. Första dagen med Ozempic. Tog första dosen 10.30 imorse. Känner mig frusen. Åt lunch 13. Brukar bli sötsugen snabbt efter men det har jag inte blivit idag.

Samma dag vill jag minnas.. sötsuget försvann direkt.
Det är nog inte troll i skallen.. en del känner av medicinen omgående.. andra tar lite längre tid på sig o behöver öka dosen innan effekt.

Väger mig varje morgon.. men i början av behandlingen så hade jag onsdagar som avstämning.

Förstoppning/trög mage kände jag av i några månader…
Ett svagt illamående el som andra i tråden har beskrivit det ”gravidillamående” som kommit o gått.
Citera
2025-01-10, 18:37
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Samma dag vill jag minnas.. sötsuget försvann direkt.
Det är nog inte troll i skallen.. en del känner av medicinen omgående.. andra tar lite längre tid på sig o behöver öka dosen innan effekt.

Väger mig varje morgon.. men i början av behandlingen så hade jag onsdagar som avstämning.

Förstoppning/trög mage kände jag av i några månader…
Ett svagt illamående el som andra i tråden har beskrivit det ”gravidillamående” som kommit o gått.

Tack för sitt svar.
Jag känner fortfarande inget sötsug och det gör jag nästa alltid 24/7.
Jag läste även att en överhängande trötthet uppstår i början. Nåt du upplevt?
Citera
2025-01-10, 19:04
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Tack för sitt svar.

Ingen överhängande trötthet… en o annan dag kanske har känts mer som att jag sovit dåligt den natten.

Överlag skulle jag säga att jag mått oförskämt bra.. känt mig väldigt glad o positiv även fast vågen inte har visat så stora siffror som jag hade önskat.

Tänker inte på mat hela tiden, har slutat hetsäta alt svälta, får inte dåligt samvete om jag äter något onyttigt (jag hetsåt för att jag hade svält mig)
Det stora sötsuget har minskat ordentligt.

Ett av mina bättre beslut att börja med Ozempic faktiskt.
Citera
2025-01-10, 23:17
Medlem
graskalas avatar
Citat:

Hur ofta väger ni er?

Biverkningar?

Jag märkte skillnad ganska omedelbart. Var helt övertygad om att det måste vara placebo, men sen gick jag och handlade mat och blev äcklad när jag såg godishyllan.

Hade varit ganska förskonad för biverkningar. Min mage har rasat en gång och jag har spytt en gång (pga för fet mat), men det är två tillfällen på 7 månader. Jag var visserligen lite trött första veckorna om jag minns rätt, men det gav med sig. Har också varit lite yr då och då, men det blev bättre när jag drack mer vatten.

Jag har vägt mig varje dag. För mig var det ett bra sätt att avdramatisera uppgångar (+0,4 kg en dag och ner -0,5 kg nästa liksom) och att lära känna kroppen. För mig har appen Happy Scale (ljusblå logga) varit jättemotiverande också. Skönt att ha delmål + kunna se trenden i sin viktminskning även om man kanske ökat i vikt någon dag eller två.

Lycka till!
Citera
2025-01-11, 09:05
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Jag märkte skillnad ganska omedelbart. Var helt övertygad om att det måste vara placebo, men sen gick jag och handlade mat och blev äcklad när jag såg godishyllan.

Hade varit ganska förskonad för biverkningar. Min mage har rasat en gång och jag har spytt en gång (pga för fet mat), men det är två tillfällen på 7 månader. Jag var visserligen lite trött första veckorna om jag minns rätt, men det gav med sig. Har också varit lite yr då och då, men det blev bättre när jag drack mer vatten.

Jag har vägt mig varje dag. För mig var det ett bra sätt att avdramatisera uppgångar (+0,4 kg en dag och ner -0,5 kg nästa liksom) och att lära känna kroppen. För mig har appen Happy Scale (ljusblå logga) varit jättemotiverande också. Skönt att ha delmål + kunna se trenden i sin viktminskning även om man kanske ökat i vikt någon dag eller två.

Lycka till!

Stort tack för att du delar med dig. Det betyder jättemycket att få veta hur andra upplevt det.
Klokt att väga sig varje dag. Det tipset tar jag till mig.
Citera
2025-01-11, 20:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack för sitt svar.

Jag fick enorm trötthet första veckorna. Tror det höll i sig någon månad om jag minns rätt.
Citera
2025-01-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOboy
Jag pingar in några som skrivit i tråden att de använt sig av DrVikt. De senaste 15 åren har jag pendlat mellan 25 och 31 i BMI. Just nu ligger jag på ca 27,3. Ser att DrVikt's "cut-off" är 27, m.a.o. de hjälper inte patienter under 27 i BMI.

Därför undrar jag om man behöver väga sig eller liknande under läkarbesöket när man tar blodprov? Är rädd att jag ska hamna precis under 27 just den gången, och därför bli nekad Ozempic. Nojar jag i onödan?

Du redovisar vikt och längd har jag för mig men är osäker på längd faktiskt. Det var ju ett tag sen jag gjorde det själv. Sen måste du bifoga bilder på hur du ser ut och prover från labb. Men du får inte fysiskt läkarbesök. Allt sker digitalt via deras app utom när de lämnar besked efter dina labbresultat då de vill boka en telefontid. För mig är det enda gången jag har pratat i telefon med läkaren.
Citera
2025-01-11, 23:57
Medlem
Citat:

Hur ofta väger ni er?

Biverkningar?

Jag väger mig varje morgon innan jag drar på mig kläder.

Det enda jag har känt av är att jag blev riktigt risig i magen när jag äter riktigt fet mat. Vilket är lättare att låta bli istället då. Annars har jag inte haft några biverkningar.

Jag kände av efter första dosen. Jag var mindre hungrig och sötsuget försvann nästan direkt.
Citera
2025-01-12, 00:08
Medlem
Kanske dags för en uppdatering från mig då. Det var ju ett tag sen.
Jag går fortfarande på 1mg och har gjort sedan 240815 men min viktnedgång har stannat av nu. Jag hade ett snack med läkaren på Dr. vikt och jag fick skriva kostdagbok i en månad. Han ansåg att jag behövde dra ner på ett mål mat för att det skulle ge mer effekt. Så för tillfället skippar jag mackan till frukost vid 9-tiden på jobbet. Jag äter annars frukost, lunch och middag/kvällsmat. Jag ska höra med läkaren igen när det gått ännu en månad och se om jag ska öka min dos. Jag är ändå rätt nöjd med min viktnedgång. Jag har ett mål på 80kg men jag kan nöja mig med 85kg och har nu ca. 6kg kvar dit. Två veckor kvar till avstämning med läkaren igen så får vi se vad det blir av. Det är ändå rätt kul att kläder numer sitter relativt löst och det behöver snart uppdateras i garderoben.

Här kommer även lite siffror:

Man 46år
Längd 178cm
Vikt 90,7kg (-13,3kg)
Midja 100cm (-16cm)
BMI 28,6 (-4,2)
Citera
2025-01-12, 15:56
Medlem
Har hoppat på tåget och tänkte dela med mig likt ni andra här. Känns väldigt värdefullt att kunna läsa om andra personers resa, motgångar, utmaningar och resultat!

Runt 40 år
Startvikt: 84,7 kg
BMI: 30,8
Midjemått: 94 cm.
Målvikt: BMI 25, dvs ca 69 kg.
Första dosen Ozempic 10/1 - 0,25 mg.

Har samma startdatum som Kallamakaroner (ursäkta ev felstavning, skriver ur minnet), intressant att läsa om folk som är i ungefär samma fas.

Tog första dosen på kvällen. Märkte ingenting första dygnet, först tredje dygnet vid frukost kände jag mig inte så hungrig som vanligt. Men märker inte av något tydligt, känner inte stark hunger, kanske lite mindre hunger. Eller är det placebo? Vet inte just nu. Sötsug osv typ som vanligt, medel just nu. Hoppas märka av mer snart. Har definitivt ingen aversion mot mat eller godis osv.

För mig är det viktigt att inte gå ner så mkt vikt i muskelmassa. Styrketränar för det och försöker äta minst 100 gram protein om dagen men gärna uppåt 140 gram (2*kroppsviktsmålet fast i gram). Löptränar på hobbynivå också och kommer nog springa mer när vintern är över och löpgrupp drar igång igen. Men målet är 3-4 gånger träning i veckan. Ibland blir det dock 0 eller 1 gång, livet osv.
Senast redigerad av citronsorbet 2025-01-12 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in