Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Trist nog måste även i kristider vissa ingångna kontrakt fullföljas, t ex avtal om köp av rysk gas, men när avtalet löpt ut ska det givetvis inte förnyas. Och enligt min mening bör med kraft utredas om avtal på juridiskt giltig grund skulle kunna sägas upp i förtid p g a "nya omständigheter". Oklart för mig exakt hur ingångna avtal ser ut. Men på samma sätt man inte köper s k blodsdiamanter från afrikanska diktaturer ska man inte köpa produkter från den europeiska diktaturen Ryssland. De ska isoleras tills de upphört med kriget mot Ukriana (samt sina lömska soft war ageranden mot andra länder). Gränsen mot Ryssland ska dras benhårt vid detta vidriga krig mot ett fredligt grannland. Europa kan inte ha detta hotfulla Ryssland hängandes över axeln i flera ytterligare decennier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Håller med på många punkter. Hur kan det då vara såhär?? Är LNG bara en piss i Mississippi?
” Förra året köpte Europa en rekordstor mängd rysk flytande fossilgas (LNG), trots utbredda löften om att bryta beroendet av rysk energi, skriver The Guardian.
Totalt lastades 17,8 miljoner ton av i europeiska hamnar – två miljoner ton mer än året innan, enligt analysföretaget Rystad Energy.
Europa har kapat en stor del av den ryska gasimporten via pipelines sedan invasionen av Ukraina, men har i gengäld köpt mer LNG, även från Ryssland. I fjol tog Ryssland över Qatars plats som Europas näst största LNG-exportör efter USA.”
https://omni.se/europa-koper-rekordmycket-rysk-flytande-fossilgas/a/bmor1d
Intressant fråga och ämne.
Studerar man saker närmare, så ser man saker som uppenbarligen måste vara under luppen i Bryssel och andra städer. I detta fallet, Paris.
Läser man artikeln, så fastnar kanske ögonen på ett namn. Gjorde det i v f för mig.
Germany’s Securing Energy for Europe GmbH. Så vacker namn. Vi vill alla väl, eller hur?
Det lustiga(?) är att företaget agerar i Frankrike, för bl a Frankrike men är registrerat i Berlin.
Ni kanske börjar ana...jo, det har hört till Gazprom.
Citat:
SEFE Securing Energy for Europe GmbH, a company registered in Berlin, Germany, is headquarters of a diversified conglomerate, comprises 40 entities operating in more than 20 countries in Europe, Asia and North America.[2] Under the former name Gazprom Germania GmbH it was a 100% subsidiary of the world's largest natural gas company, Gazprom, from 1990 to 2022. Since 2022, Germany's federal energy regulator – the Federal Network Agency – has controlled the company as a temporary trustee.[3] In June 2023, SEFE signed a 20-year contract for 2.25 million tonnes of LNG per year from a US company.
https://www.energyconnects.com/news/gas-lng/2024/november/france-lng-imports-from-russia-surge-to-annual-record-data-show/
Finns massor att gräva i.
Men jag konstaterar att banden har börjat klippas. Övertagande av företag. Stoppandet är på gång.
De stora bolagen i artikeln:
TotalEnergies SE. Franskt bolag.
Naturgy Energy Group SA. Spanskt bolag.
Germany’s Securing Energy for Europe GmbH. Tyskt bolag.