Citat:
Ursprungligen postat av
Specsavers65
Jag tycker att det ser ganska bra ut. I praktiken så behöver väl ryssarna lyckas inta ett eller flera NATO-länder komma in och de är framme i vid Sverige? Vi kommer alltså få gott om tid att förbereda oss. Vi kommer att få gott om tid att förbereda försvaret till de ställen där de värdelösa ryssarna kan hitta anfallsfaktorer.
I dagsläget har piss ryssen inga möjligheter att frakta trupp eller krigsmateriel i någon större omfattning. Kaliniggrad? Sankt Petersburg?
Vi behöver enbart etablera rätt mind set, att vi förstår att ryssen faktiskt har förklarat krig mot oss. Att vi inte går på det snacket om en speciell militäroperation. Utan att vi försvarar oss med alla medel vi har,. Att både svenska, tyska, kanske även nederländska ubåtar gör sitt jobb, sänker ryska fartyg redan ute på internationellt vatten.
Precis, nu tror jag det är svårt missförstå och vara naiv om man ser en militär flotta som förbereder och påbörjar en attack över östersjön. Det lär man ganska lätt svara på.
Svårare är det med säg en migrationsvåg. Att plötsligt vill tusentals män invandra till Sverige, de kommer obeväpnade och med orsaker som ser oskyldiga ut, men väl inne i Sverige kan de förbereda attacker från insidan och på det sättet lamslå Sverige när fler trupper skickas över.
Så en krigsförklaring eller en utländskt militärkupp behöver inte börja med fartyg från Kaliningrad.
Nåja, iallafall för att återgå till trådens ämne så är det bra att Sverige köper in fler moderna stridsvagnar inte bara för att de behövs utan också för att krigsindustrin ska se att det är läge att skala upp produktionen. Många inom krigsindustrin i EU har pekat på att det är kostsamt att skala upp produktionen och vill ha garantier att de kan få lönsamhet genom att ha en uppskalad produktion för de närmaste 15-20 åren så att investeringar hämtas hem. Sådana här projekt är kostsamma att initiera och ger kanske inte den stora vinsten förrän efter 10 års produktion.
Utöver fler pansarfordon ser jag gärna att Sverige satsar på luftförsvaret (även med erfarenhet av drönare) samt på flyget och flottan och stärker möjligheterna att stoppa Ryssland redan innan de landstiger i Sverige. Ärligt så tror jag inte flottan behöver så speciellt mycket utan de stora investeringarna bör göras inom flyg och luftförsvar.
Luftförsvaret kan faktiskt komma till användning även i fredstid då jag misstänker att framtida terrorism kommer att mycket handla om drönarattacker.
Jag tycker också det är jätteviktigt att krigsindustrin är inom EU och att materialet som tillverkas är under kontroll, så inte främmande makt kan styra är och var man får använda vapnen eller att man blir beroende av främmande makt för att producera mer krigsmaterial. Så bygg upp industrin inom EU istället för att köpa från USA eller andra länder.