• 5
  • 6
2019-02-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecks85
För er som har Frisktandvård så borde ni kräva 150-300kr rabatt på årskostnaden eftersom tandvårdsbidraget dubblats i år.

Folktandvården går såklart inte ut med detta utan tar gladeligen era bidrag och håller avgifterna på samma nivå vilket inte är rätt.

Lycka till

Det dras automatiskt och inget som Folktandvården får/tar om det inte används.
Citera
2021-07-12, 13:31
Medlem
tigerrakets avatar
Bump här.

Men vet inte om det bara är jag, men det känns som om nackdelen med Frisktandvården är att man inte själv får komma med input. Exempelvis hade jag en trasig framtand som jag ville få lagad gick tre gånger till FTV där man varje gång nekade lagning utan ville vänta med det. Så jag tillslut fick gå till en privattandläkare som lagade tanden. Eftersom jag vet om att jag i framtiden måste göra om lagningen så lär jag ju behöva stångas med FTV igen. Det är ju just det, kronor täcks av frisktandvård. Men frågan är om tandläkarna är instruerade att bara i särskilda fall föreslå kronor, istället för att bara lappa och laga och suga pengar ur våra plånböcker?

Går man till en privattandläkaren kan man ju i princip be dem ersätta alla ens tänder med implantat, och de gör det eftersom de får betalt.
Citera
2022-02-10, 15:43
Medlem
UoooooUs avatar
Ytterligare en bump på denna gamla tråden.

Har haft FTV avtal i 6 år. Min erfarenhet är också att man verkar dra sig för att göra saker som kostar pengar (för FTV).

Min tandläkare bedömde vid en kontroll att visdomständerna behövde tas bort, och det skulle innebära en operation med bedövning. Några dagar senare efter min kontroll blev jag uppringd, och nu undrade man: "Om jag verkligen hade problem med visdomständerna, det kanske inte behövs?"
Kändes inte alls seriöst.

Man utökade även årskontrollerna till att bli 18-månaders kontroller, vilket i realiteten blev ca. 19 månader.

Vid ett tillfälle hade jag fruktansvärd tandvärk, och ringde för att få en "akut" tid. Men då fanns det inga akuttider förräns efter 3 veckor !! Fick gå privat istället. Enligt deras hemsida är en av fördelarna "Akuttandvård vid folktandvårdskliniker i hela Sverige". Akuttandvård är INTE 3 veckors väntetid.

Känns inte alls som FTV är värt pengarna.

Har dessutom ett två bekanta som oberoende av varandra, fick bra bedömning av tänderna vid första besöket och hamnade i den billigaste klassen. Men vid andra besöket så skulle plötsligt klassen justeras ner till att bli dyrare, även om ingenting i deras tandhygien hade förändrats.
Senast redigerad av UoooooU 2022-02-10 kl. 16:09.
Citera
2023-09-02, 16:55
Medlem
Vid min senaste tid hos käftis började jag på riktigt fundera vad i hela fridens namn jag betalar för... Då det gått lite mer än två år sedan de förra undersökningen tänkte jag att det säkert fanns nån liten tandsten att peta bort och nån kaffefläck att polera, men icke!
Fyra röntgenplåtar och en snabb undersökning med den berömda lilla köttyxan, det var allt.

Detta betalar jag då 127:-/månad för, avgiftsklass 2 då jag hade ETT hål i en mjölktand när jag var en liten skitunge... Det ger en kostnad på 3048:-/år, lägg därtill tandvårdsbidraget på 300:-/år som dom små sadisterna snor åt sig.

3648:- för röntgen och 10 minuters kontroll... Enligt prislistan på mottagningen kostar ett sånt besök 1925:- utan avtal. Dra sedan bort 600:- för två års tandvårdsbidrag och valet är enkelt. Betala 1325:- vart annat år eller 3048:- fördelat på 24 månader...

Behöver jag tillägga att mitt avtal blev avslutat där och då?
Citera
2025-01-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersKukenBorg
Vid min senaste tid hos käftis började jag på riktigt fundera vad i hela fridens namn jag betalar för... Då det gått lite mer än två år sedan de förra undersökningen tänkte jag att det säkert fanns nån liten tandsten att peta bort och nån kaffefläck att polera, men icke!
Fyra röntgenplåtar och en snabb undersökning med den berömda lilla köttyxan, det var allt.

Detta betalar jag då 127:-/månad för, avgiftsklass 2 då jag hade ETT hål i en mjölktand när jag var en liten skitunge... Det ger en kostnad på 3048:-/år, lägg därtill tandvårdsbidraget på 300:-/år som dom små sadisterna snor åt sig.

3648:- för röntgen och 10 minuters kontroll... Enligt prislistan på mottagningen kostar ett sånt besök 1925:- utan avtal. Dra sedan bort 600:- för två års tandvårdsbidrag och valet är enkelt. Betala 1325:- vart annat år eller 3048:- fördelat på 24 månader...

Behöver jag tillägga att mitt avtal blev avslutat där och då?

BUMP:

Det låter som riktigt kass service. Frisktandvård är en scam.. Det borde kallas för fusktandvård! Nu har de ökat kallelse-intervallerna till 24 månader på vissa grupper också. På många kliniker blir man inte kallad i tid trots att man är "prioriterad" om man har ett frisktandvårdsavtal, pga flera olika orsaker, ofta handlar det om stor personalomsättning, brist på tandläkare , många nyutexade i vissa landsting, vilket leder till långa väntetider. Det finns ingenting som är bra med försäkringstandvård, utan man får vad man betalar för.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in