Citat:
Ursprungligen postat av
Hugo01
Hej FB! Pratade precis med folktandvården. Var där för 1 år sen cirka. Lagade ett håll och tog bort tandsten. Fick nivå 5. 234kr månaden( 2800kr/år ). Vilket jag tycker är väldigt högt. Så I stunden kände jag fuck it. Och ist gå ditt då o då, 2-3 års mellanrum. Och betala 2-3 tusen ist. Men nu efter ett tag har jag börjat fundera lite. Blir ju inte äldre dirket, 25 år. + vissdomstand som är lite sne, blire håll i den måste den rykas ut sa dem. Vilket kostar en del.. Men om jag förstått det rätt så kan det bytas efter 3 års avtalet gått ut. Vilket förmodligen höjs ännu mer då...? Vad tycker ni? Vet att det är väldigt individuellt. Har ni några råd? Funderingar? Tack på förhand.
Huvuddelen av beräkningen bakom vilken grupp du hamnar i är en automatisk sak som främst bestäms av ditt nuvarande status (tidigare fyllningar etc) samt senaste historia (vad som hänt senaste åren/nuvarande munhygien etc).
Om du har mycket god munhygien (ordentlig borstning 2 min x 2 ggr dagligen + tandtråd), sköljer en gång vid lunch med fluor och håller detta fram tills din nästa kontroll så är risken för nya hål etc mycket låg. Informera självklart om dina ny rutiner vid kontroller. Du kommer då inte ha några nya hål och väldigt god munhygien och din grupp sjunker i så fall.
Om du redan är "grön" på alla fält du kan påverka räknar programmet antagligen upp dig pga teknisk risk (snea visdomständer, massa fyllningar som kan lossna även om man sköter tänder etc) och då kommer du inte lägre.
En anledning till att systemet finns är ju att motivera folk till förbättring.