2025-01-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Min svärmor hade aldrig kört automatväxlad bil innan hon körde våran Dodge Van. Idag kan hon inte tänka sig en manuellt växlad bil. Hon har även körkort för motorcykel trots att hon aldrig gränslat en mc.
Att köra upp med manuellt växlad bil visar att man kan köra bil. Villkor 78 innebär att föraren har ett fysiskt hinder som gör att denne inte klarar av att använda koppling och växelspak.
Köra bil innebär inte med nödvändighet att manuellt välja växel under denna körning. Förklaringen till kod 78 har du uppenbart konstruerat själv, du lär inte hitta något liknande i den beskrivning som Transportstyrelsen lämnar.
Citera
2025-01-09, 10:38
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Köra bil innebär inte med nödvändighet att manuellt välja växel under denna körning. Förklaringen till kod 78 har du uppenbart konstruerat själv, du lär inte hitta något liknande i den beskrivning som Transportstyrelsen lämnar.
Tidigare var kod 78 för dem som av medicinska skäl inte kunde köra manuellt växlad bil.

”Om du har en funktionsnedsättning kan ditt körkort förenas med någon form av trafikvillkor. Exempel på trafikvillkor kan vara att du enbart får köra fordon som är utrustade på ett visst sätt. Då kan du i vissa fall behöva träffa en av Trafikverkets handläggare av bilstödsärenden för test och bedömning.

Ett annat vanligare trafikvillkor kan vara att du bara får köra med till exempel automatväxlad bil eller med glasögon/kontaktlinser.

Det finns också trafikvillkor som utökar möjligheten att köra ett fordon eller en fordonskombination.

Om du har trafikvillkor skrivs de ut i fält 12 på körkortets baksida. Här ges några exempel på vanliga villkorskoder:

01.06 = Glasögon eller kontaktlinser
69. = Begränsade till att köra fordon med alkolås
78. = Automatväxel
79.05 = Motorcykel i kategori A1 med ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,1 kW/kg”.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-01-09 kl. 10:42.
Citera
2025-01-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Det är en naturlig utveckling helt enkelt. Om tio år tar du körkort med en automatbil och vill du sen köra manuellt så det ditt problem att lära dig.

Det finns massvis med saker jag får köra utan att ha blivit utbildad på det. Jag får köra släp, jag får köra i mörker. Jag får numera köra 4200 kg husbil (tror jag).

Jag får köra en bil med osynkad låda trots att jag aldrig sett en sån. Jag får köra T-Ford och den växlingstekniken är inte för den tveksamme.

Kul grej: Om du var nyutbildad lokförare på SJ fram till 70-talet så ingick det att kunna köra ånglok.

Ett av de mest logiska inläggen i hela tråden…,
Citera
2025-01-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
”Om du har en funktionsnedsättning kan ditt körkort förenas med någon form av trafikvillkor. Exempel på trafikvillkor kan vara att du enbart får köra fordon som är utrustade på ett visst sätt. Då kan du i vissa fall behöva träffa en av Trafikverkets handläggare av bilstödsärenden för test och bedömning.

Ett annat vanligare trafikvillkor kan vara att du bara får köra med till exempel automatväxlad bil eller med glasögon/kontaktlinser.

Det finns också trafikvillkor som utökar möjligheten att köra ett fordon eller en fordonskombination.

Om du har trafikvillkor skrivs de ut i fält 12 på körkortets baksida. Här ges några exempel på vanliga villkorskoder:

01.06 = Glasögon eller kontaktlinser
69. = Begränsade till att köra fordon med alkolås
78. = Automatväxel
79.05 = Motorcykel i kategori A1 med ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,1 kW/kg”.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/har-korkort/villkor-och-medicinska-krav/
Visst, men kod 78 betyder inte att innehavaren har någon fysisk defekt som hindrar körning med manuell bil, det är enbart en begränsning att endast automatbilar får framföras, någon orsak till detta erfordras ej. Att sedan just fysiska hinder gör att endast detta alternativ står till buds är en annan sak, men numera har de flesta med automatkort ingen sådan fysisk brist, respektive persons eget val som gäller.
Citera
2025-01-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det bir ju en helt annan koppling mellan människa och maskin om systemen är manuella.
Är allt automatiskt blir det bara sämre.
Hur länge får ratten vara kvar innan någon teknisk utvecklare kan uppfinna det ingen behöver.

Ändå har det visat sig oräkneliga gånger att automatik oftast utför uppgiften bättre säkrare och konsekventare än människan….
Citera
2025-01-09, 10:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Eftersom det ser ut att gå utmärkt att beställa nya manuella bilar så vore det bättre att Trafikverket talar om varför det skulle vara ett problem. Borde väl vara en given fråga från journalisten att ställa. Ställdes den?
Testa att fråga journalisten istället för mig. Samtidigt kan du be hen fråga varför man måste ha vad som i praktiken är en egen behörighet för manuellt växlade bilar.
Citera
2025-01-09, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte, men Trafikverket anses ha svårt att köpa in bilar till förarproven. Du kanske kan hjälpa dem?
Har Trafikverket sagt detta? Finns länk?
Citera
2025-01-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har Trafikverket sagt detta? Finns länk?

Nu varnar Trafikverket för att uppkörningen för manuell växellåda kan försvinna helt. Det går snart inte att hitta några nya uppkörningsbilar med manuell växellåda. De flesta biltillverkare har lagt ner sina manuella modeller.
– Samtidigt ger industrin inget entydigt svar, vissa tillverkare slutar tillverka bilar med manuell växellåda medan andra fortsätter, säger Ove Lommered på Trafikverket till DN.

https://carup.se/trafikverket-varnar-manuellt-korkort-kan-forsvinna/
Citera
2025-01-09, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zweitwelt
Nu varnar Trafikverket för att uppkörningen för manuell växellåda kan försvinna helt. Det går snart inte att hitta några nya uppkörningsbilar med manuell växellåda. De flesta biltillverkare har lagt ner sina manuella modeller.
– Samtidigt ger industrin inget entydigt svar, vissa tillverkare slutar tillverka bilar med manuell växellåda medan andra fortsätter, säger Ove Lommered på Trafikverket till DN.

https://carup.se/trafikverket-varnar-manuellt-korkort-kan-forsvinna/
Jahaja, sedär. Ja om det är så måste det naturligtvis ske någon form av förändring på sikt.
Citera
2025-01-09, 11:20
Medlem
Raggarspinns avatar
B-behörighet gäller för bilar med automat så något speciellt automatkörkort är inte nödvändigt.
Gör som Tyskland och ta bort villkor 78, automat. Enkelt!
https://www.str.se/mittitrafiken/artikelarkiv/tyskland-kringgar-bestammelserna-for-automatkorkort/
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-01-09 kl. 11:24.
Citera
2025-01-09, 11:33
Medlem
Bara som kanske kuriosa i saken är ju att det på Trafikverket finns div statistik över körkort och behörigheter.

T ex så kan man se att jag med förarbevis/körkort med alla behörigheter tydligen tillhör en liten exklusiv grupp, då det endast är ca 0,6% av alla giltiga svenska körkort som har full behörighet.

Sträcker lite på mig jag….
Citera
2025-01-09, 11:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Standard i USA sen 40-50-talet med automat. Alltså långt innan några bögiga elbilar fanns. Så det där med "elektrifieringen" är bara propaganda.

Att Europa ligger så långt efter med automat är ett skämt. Var väl typ 2010 man började bygga med hyfsade lådor.

Jag anser att man ska köra upp i Volvo 240. Utan modernt trams som autobroms, back-kamera osv.

Vad är det för fel på back-kamera? Det är guld värt i kaotiska lägen, i stan är det ju en miljard cyklar, barnvagnar och allting. Jag skulle aldrig vilja vara utan en kamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in