2025-01-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Okunnig om hur elbilar kategoriseras avseende körkortskrav men någon manuell växellåda har de inte och snart ingen annan bil heller.
Definitionen på automat plägar vara: Saknas kopplingspedal = automat.
Citera
2025-01-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bor också i Norrland, kör du fast regelbundet så börja med att skaffa bättre däck. Har kört med automat i allehanda bilar sedan 1978.

Jag har 4 bilar varav två med manuell.

Min 25 år gamla oskattade, obesiktigade och oförsäkrade Mitsubishi L200 pickup har hög och låg växel med diffar. Ingen automat som slår det.

Sen har jag en 911 från 1975. Manuell. Skulle aldrig byta till en automat.

Till vardags: Automat !
Citera
2025-01-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har 4 bilar varav två med manuell.

Min 25 år gamla oskattade, obesiktigade och oförsäkrade Mitsubishi L200 pickup har hög och låg växel med diffar. Ingen automat som slår det.

Sen har jag en 911 från 1975. Manuell. Skulle aldrig byta till en automat.

Till vardags: Automat !
Har också en bil med hög/lågväxel och möjlighet att välja enbart bakhjulsdrift. Men bilen växlar själv!
Citera
2025-01-09, 14:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Du menar väl tvärtom - de har ingen modell med manuell låda.
Elbil har inte någon växellåda alls, mig veterligen.

Citat:
Definitionen på automat plägar vara: Saknas kopplingspedal = automat.
Stämmer inte helt. Jag har en bil som saknar kopplingspedal där växellådan växlar automatiskt men den står ändå som ”växellåda manuell” och kräver då B-körkort.
Citera
2025-01-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?
Jaha?

Manuell låda är förfan en nödlösning eftersom förbränningsmotorer har ett så uselt vridmoment från låga varv.

Det som är konstigt är att inte automatlådor redan tagit över marknaden.
Citera
2025-01-09, 15:12
Medlem
Citat:
Bor också i Norrland, kör du fast regelbundet så börja med att skaffa bättre däck. Har kört med automat i allehanda bilar sedan 1978.

Som jag skrev är problemet att bilen är för lätt! Det är när det blir mycket snö eller när packad snö smälter som jag lätt kör fast med min lätta bil. Inte att det är halt.
Citera
2025-01-09, 15:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jaha?

Manuell låda är förfan en nödlösning eftersom förbränningsmotorer har ett så uselt vridmoment från låga varv.

Automatiska växellådor har tagit över marknaden, många biltillverkare erbjuder inte manuella växellådor. Men det betyder inte att de som redan finns på marknaden försvinner. Den manuella växellådan är en mycket driftsäker konstruktion och kräver ingen service.
Citera
2025-01-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Som jag skrev är problemet att bilen är för lätt! Det är när det blir mycket snö eller när packad snö smälter som jag lätt kör fast med min lätta bil. Inte att det är halt.
Hjulen lika små oavsett typ av växellåda.
Citera
2025-01-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Automatiska växellådor har tagit över marknaden, många biltillverkare erbjuder inte manuella växellådor. Men det betyder inte att de som redan finns på marknaden försvinner. Den manuella växellådan är en mycket driftsäker konstruktion och kräver ingen service.
Ja men det är litet av ett fattigmansalternativ.
Citera
2025-01-09, 15:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jaha?

Om det usla vridet på låga varv är problemet är det ju växellådan som är (nöd)lösningen, inte om den är manuell eller automatisk.
Citera
2025-01-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om det usla vridet på låga varv är problemet är det ju växellådan som är (nöd)lösningen, inte om den är manuell eller automatisk.
Jaha.
Citera
2025-01-09, 15:22
Medlem
Citat:
Hjulen lika små oavsett typ av växellåda.
Ja fast skillnaden är att man kan lägga i en högre växel typ starta på tvåan med manuell låda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in