2025-01-09, 11:45
Medlem
Manuella växellådor har spelat ut sin roll. På äldre bilar är manuell växling att föredra då gamla automatlådor var för yxigt inställda. Har ägt flera volvo v70s och xc70s årsmodell ca 2000-2005, såväl automatiska som manuella och har kunnat jämföra. Automaterna drog åtminstone 20% mer soppa vid allt annat än motorvägskörning. För 10-15 år sedan blev dock automatlådorna så effektiva att de snarast sparar bränsle, med den fördelen att det inte sitter något mongo och slirar sönder kopplingen.

Den enda riktiga fördelen med manuell växling som jag ser det är att det kan vara ett litet helsike att få upp en automat som grävt ner sig i snön eller lera. En manuell låda låter en "vagga" bilen mellan R och 2 och är betydligt behändigare än en automat. Men såna situationer hamnar man i rätt sällan.

Var länge konservativ motståndare till automat. Trodde "körupplevelsen" satt i växlingen. Men gud vad skönt det är att slippa växla för jämnan när man rullar runt i stan. Då har man händerna fria att äta eller SMSa

Dock är jag glad att jag lärde mig köra med manuell växellåda. Tycker det gett mig en förståelse för hur motor och hjul samspelar som jag är ganska tacksam för.
Citera
2025-01-09, 11:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är inte olika körkort för bil och automatväxlad bil. Båda får köras med körkortsbehörigheten B. Om man har ett fysiskt handikapp så kan man begära ett begränsat eller villkorat körkort. Det kan handla om glasögon eller automatisk växellåda.
Våra ungdomar klarar av att köra manuellt växlade fordon ”helt utan körkortsutbildning” så vad är problemet?
Kan det vara körskolor som ser kostnaden för inköp av fordon och fler antal körlektioner. Det är körlektionerna som är dyrast då det behövs en körlärare per bil/elev. En elev som kuggar på uppkörningen kostar mer och ser inte bra ut i statistiken.
Om du tittar på specifikationer på nya Volvo, Skoda osv så ser du knappt någon modell som går att få med manuell låda. Där har du det reella problemet
Citera
2025-01-09, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zweitwelt
Nu varnar Trafikverket för att uppkörningen för manuell växellåda kan försvinna helt. Det går snart inte att hitta några nya uppkörningsbilar med manuell växellåda. De flesta biltillverkare har lagt ner sina manuella modeller.
– Samtidigt ger industrin inget entydigt svar, vissa tillverkare slutar tillverka bilar med manuell växellåda medan andra fortsätter, säger Ove Lommered på Trafikverket till DN.

https://carup.se/trafikverket-varnar-manuellt-korkort-kan-forsvinna/
Inom morotsporten finns det simulatorer som är så utvecklade att en förare som aldrig suttit i en F1-bil kan gå från simulatorn till fullfartsvarv i en F1. Jo, det är en jävla skillnad på en F3 mot F1.
Därför kan det inte vara speciellt svårt att bygga en simulator inriktad på just manuell växling. Allt som behövs är att ta en kupé från valfri 740 och koppla upp.
Att uppkörningsbilarna är nya beror bara på säkerhet vilket inte behövs för ett enklare test i en simulator.
Citera
2025-01-09, 11:51
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om du tittar på specifikationer på nya Volvo, Skoda osv så ser du knappt någon modell som går att få med manuell låda. Där har du det reella problemet
Kollar man Tesla så har de ingen modell med automatisk växellåda. Det är också ett problem om körkortsinnehavaren bara får köra bil med automatisk växellåda.
Citera
2025-01-09, 11:53
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Kollar man Tesla så har de ingen modell med automatisk växellåda. Det är också ett problem om körkortsinnehavaren bara får köra bil som har automatisk växellåda.
Okunnig om hur elbilar kategoriseras avseende körkortskrav men någon manuell växellåda har de inte och snart ingen annan bil heller.
Citera
2025-01-09, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vad är det för fel på back-kamera? Det är guld värt i kaotiska lägen, i stan är det ju en miljard cyklar, barnvagnar och allting. Jag skulle aldrig vilja vara utan en kamera.

Jättebra håller med, men tycker man ska lära sig köra utan.
Citera
2025-01-09, 12:10
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Standard i USA sen 40-50-talet med automat. Alltså långt innan några bögiga elbilar fanns. Så det där med "elektrifieringen" är bara propaganda.

Att Europa ligger så långt efter med automat är ett skämt. Var väl typ 2010 man började bygga med hyfsade lådor.

Jag anser att man ska köra upp i Volvo 240. Utan modernt trams som autobroms, back-kamera osv.

Helt rätt! För några år sedan hade vi våra amerikanska släktingar på besök och när de såg en annan svensk släktings bil med "manual gearbox" så skrattade de och frågade varför man i Sverige fortfarande producerar dessa? (Jag vet inte om det är något bilmärke som fortfarande gör det längre).

Anledningen till varför vi haft så mycket manuellt växlade bilar i Sverige beror såklart på att det var billigt att producera dessa på våra SAAB och Volvofabriker.
Citera
2025-01-09, 12:19
Medlem
cybergrodans avatar
Tror också det till viss del kan bero på att det är svårt att övningsköra hemma med t.ex. föräldrarna eftersom de allra flesta har automatbilar idag, blir krångligt att få tag i en manuell bil för övningskörningen.
Citera
2025-01-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som är automatiskt gör att det blir färre detaljer att ägna uppmärksamhet åt, eller att den manöver du vill göra blir mindre komplicerad eller besvärlig. Eller blir det bättre även med direktstyrning, alltså utan servohjälp eller motsvarande för bromsarna?
Bor man i Norrland vill man gärna ha en bil man kan ta sig hem med även när det snö.
Jag har en liten lätt bil. Skulle fastna hela tiden om jag inte hade manuell låda. Automatik är korkat.

Vist jag kör en stor och tung bil i tjänsten som har automatisk låda. Beror helt på situationen. Att säga att den ena eller den andra är bäst är fel. Dock har manuell låda flest fördelar.
Citera
2025-01-09, 13:40
Medlem
Dagens kids har ju problem med att ens veta vad de har för kön så att tro att de kommer fixa köra med manuell låda är att be om för mycket så ja manuellt växlade bilar kommer dö ut.

Jag själv kommer köpa bilar med manuell låda sålänge det är fördelaktigt men har för många år kvar att leva för att inte uppleva dagen då elbilar eller nåt annat hittepå blir överlägset.
Citera
2025-01-09, 14:05
Medlem
Citat:
Kollar man Tesla så har de ingen modell med automatisk växellåda. Det är också ett problem om körkortsinnehavaren bara får köra bil med automatisk växellåda.
Du menar väl tvärtom - de har ingen modell med manuell låda.
Citera
2025-01-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bor man i Norrland vill man gärna ha en bil man kan ta sig hem med även när det snö.
Jag har en liten lätt bil. Skulle fastna hela tiden om jag inte hade manuell låda. Automatik är korkat.

Vist jag kör en stor och tung bil i tjänsten som har automatisk låda. Beror helt på situationen. Att säga att den ena eller den andra är bäst är fel. Dock har manuell låda flest fördelar.

Bor också i Norrland, kör du fast regelbundet så börja med att skaffa bättre däck. Har kört med automat i allehanda bilar sedan 1978.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in