Manuella växellådor har spelat ut sin roll. På äldre bilar är manuell växling att föredra då gamla automatlådor var för yxigt inställda. Har ägt flera volvo v70s och xc70s årsmodell ca 2000-2005, såväl automatiska som manuella och har kunnat jämföra. Automaterna drog åtminstone 20% mer soppa vid allt annat än motorvägskörning. För 10-15 år sedan blev dock automatlådorna så effektiva att de snarast sparar bränsle, med den fördelen att det inte sitter något mongo och slirar sönder kopplingen.
Den enda riktiga fördelen med manuell växling som jag ser det är att det kan vara ett litet helsike att få upp en automat som grävt ner sig i snön eller lera. En manuell låda låter en "vagga" bilen mellan R och 2 och är betydligt behändigare än en automat. Men såna situationer hamnar man i rätt sällan.
Var länge konservativ motståndare till automat. Trodde "körupplevelsen" satt i växlingen. Men gud vad skönt det är att slippa växla för jämnan när man rullar runt i stan. Då har man händerna fria att äta eller SMSa
Dock är jag glad att jag lärde mig köra med manuell växellåda. Tycker det gett mig en förståelse för hur motor och hjul samspelar som jag är ganska tacksam för.