Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Jag är beredd att godta saken och tycker det inte betyder så mycket varken från eller till. Jag tycker bara som jag skrivit tidigare att det finns misstänkt få belägg sett till annat som hävdas. Tjetjener ja. Challenger ja. Leopard ja. Abrahams ja. Legosoldater ja.
Varför finns det så få belägg om det nu finns tiotusen nordkoreaner som slåss i gränstrakterna av Ukraina? Och tusentals har dödats och sårats. Borde finnas så mycket belägg att man inte kunde undgå dem. Är det slut på kameror?
Saken i sig tycker jag inte är så viktig, däremot att så många är beredda att ta snacket om nordkoreaner på så stort allvar och dessutom kräva att andra ska göra det trots avsaknaden av belägg i rimlig omfattning.
Vad är det för belägg du förväntar dig? Klart det hade varit fint med massor av tillgångatagna koreaner som stod framför kamerorna och deklararerade att de var nordkoreanska avhoppare som har insett det förkastliga i det nordkoreanska samhället och nu vill äta hamburgare istället. Men så fungerar ju inte riktigt nordkoreaner så det lär inte hända. Det som finns är mängder av underrättelserapporter och en hel del foton på koreanskliknande soldater i rysk uniform.
Det bästa sättet att bedöma tillförlitligheten i något är ofta att vända på resonemanget. I det här fallet skulle man då fråga sig varför Ukraina och västliga underrättelsetjänster skulle lägga så mycket krut på att hävda att nordkoreanska soldater finns i Kursk om det inte stämmer. Den frågan har inget bra svar. Det finns nämligen ingen anledning för Ukraina och underättelsetjänsterna att hävda en sådan sak mer än den lilla vinsten som kommer av att associera Ryssland med en känd skurkstat. Men den breda allmänheten betraktar redan Ryssland som en skurkstat i paritet med Nordkorea, så den sammankopplingen är tämligen värdelös.
Att Ukraina skulle offra sin trovärdighet för något sådant är inte troligt. Den rimliga slutsatsen är därför att det är osannolikt att det
inte finns nordkoreanska soldater i Ukraina. Detta kan man enkelt sluta sig till av att det finns goda skäl för nordkoreanerna att befinna sig där men inga bra skäl för Ukraina att ljuga om att så är fallet. Alltså är det med största sannolikhet sant.