2025-01-09, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zweitwelt
Lite intressant att kika på hur det funkar i andra länder. I USA kör väl 99% automat och automatvillkor på kort existerar inte, vill du skaffa dig en manuellt växlad bil så är det fritt fram att göra det, även om du kört upp med en automat, det faller under eget ansvar att kunna framföra den säkert sen bara.
96% är det enligt den här källan https://www.rd.com/article/why-americans-drive-automatic/

Men det är ju också just det som gör att separata körkort inte behövs där. Sannolikheten att du hamnar i en situation där det blir drygt om du inte klarar av en manuell låda är rätt liten. I Sverige är den sannolikheten väsentligt högre, även om den kommer minska med tiden.

Och sen vet jag väl inte om USA är något föregångsland vad det gäller körkort heller. Det här är visserligen en anekdot jag hittade och jag har inte testat själv, men det verkar ju inte jättebra direkt.

Citat:
I was work at a defence company in Texas on a project for the Royal Air Force.

As I was out there long time I had to take a driving test and get a license.

It took 3 days.

Day 1 photo taken and booked to take a theory test.

Test was computer based and i was told sit there and answer the questions until you pass.

I passed 1st time although questions as to the level of fines for the possession of different drugs had me scratching my head.

The practical test was a joke.

I took the car round the block making right turns only in a 30mph zone no manoeuvring no nothing except 4 turns and I clipped the kerb twice.

I was then given my US Texas License.
Citera
2025-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
1. Jag tror många tycker det kan vara kul att köra bil. Dock kanske inte turen till dagis.

2. Är det verkligen så?

3. Visst, om det är det du vill.

4. Manuellt handlar inte om prestige, det handlar mer om körglädje. Plus det faktum att manuellt är bättre på flera sätt, bland annat kostnader och vikt.

5. Om nackdelen är tristess så hanteras den lämpligen med att köra manuellt. Eller hur?

Gissar att det är så. Redan på 50-talet började det väl bli fler som bodde i städer än på landsbygden? Sedan dess har urbaniseringen ökat drastiskt.

Även i Stockholm äger de flesta normala människor bil.
Senast redigerad av Macke85 2025-01-09 kl. 00:13.
Citera
2025-01-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Att jag inte svarade på allt var för att större delen av ditt inlägg handlade om dina subjektiva åsikter, att du låter som en en trött gammal farbror är din ensak.
Objektivt så finns det mycket som talar för den manuella lådan. Och vill man hålla liv länge i en bil så är det förmodligen manuellt man ska satsa på.

Vad jag förstått så har dubbelkopplingslådorna större förluster än manuella. Andreas Preuninger (chef på Porsche Motorsport) sa det i en intervju. Hur mycket som skiljer sa han dock inte.

Ok, så för att en automatlåda i vissa varianter kan ha mer transmissionsförluster så ska vi välja bort automatlåda…?
Varför ska vi då inte samtidigt välja bort allt annat som också det ger mer förluster, och ev kan riskera att inte vara lika driftsäkra som helt manuella alternativ…?
Ska vi skippa servostyrning då det ger förluster, och mer komponenter som ökar kostnader och underhåll….? Och istället ha enklast möjliga styrning?
Samma sak med servobromsar….?
Automatik vad gäller vindrutetorkare? Kanske ha vara en enkel elmotor med av eller på, ingen som helst automatik för viloläge eller hastigheter etc etc?
Bort med centrallås, luftkonditionering, sätesvärmare, el bakruta, elvärmda speglar, ja rubbet, för det orsakar ju bara mer förluster och mer komponenter som gör det dyrare att tillverka och underhålla och ökar risken för problem.

Kanske en enkel T-Ford är din favvobil….?

Tråden handlar ju om körkort i olika varianter, och den saken har jag redan förklarat, nämligen att aktuella körkort givetvis kommer att vara anpassade för de fordon som vi har i trafiken, så det kommer fortfarande att vara så att folk kan välja vilka behörigheter de ev vill ha när de tar körkort.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-09 kl. 06:18.
Citera
2025-01-09, 06:14
Medlem
Raggarspinns avatar
Det är inte olika körkort för bil och automatväxlad bil. Båda får köras med körkortsbehörigheten B. Om man har ett fysiskt handikapp så kan man begära ett begränsat eller villkorat körkort. Det kan handla om glasögon eller automatisk växellåda.
Våra ungdomar klarar av att köra manuellt växlade fordon ”helt utan körkortsutbildning” så vad är problemet?
Kan det vara körskolor som ser kostnaden för inköp av fordon och fler antal körlektioner. Det är körlektionerna som är dyrast då det behövs en körlärare per bil/elev. En elev som kuggar på uppkörningen kostar mer och ser inte bra ut i statistiken.
Citera
2025-01-09, 06:57
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag har en bil utan kopplingspedal och växellådan växlar automatiskt. Den står ändå som ”manuell” i registreringsbeviset. Det krävs således B-behörighet för att få köra denna tingest.
En elbil saknar oftast ”växellåda” så då kanske det borde införas ett särskilt körkort för ”direktväxlad” bil. Kanske en speciell utbildning för elbilar med tanke på att det inte är samma som bilar med förbränningsmotor.
Citera
2025-01-09, 07:01
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag föredrar manuell växel men tror det kommer dö ut på sikt. Sen vet jag inte om det gäller alla fordonstyper. Men personbilar högst troligen. Förutom vissa specialmodeller (typ mustang, bentley) och sportbilar (ferarri, aston martin, etc)
Citera
2025-01-09, 08:05
Medlem
Raggarspinns avatar
Snart är körkort onödigt då det kommer självkörande bilar. Räcker med ett åkpass. Och med AI teknik så blir människan överflödig.
När tekniken slutar fungera så står den moderna människan handfallen.
Jag har inga problem med att starta min bil med vev och lägga i växel medelst växelspak. Jag är inte människan som lägger sig ner å gråter när internet ligger nere…
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-01-09 kl. 08:23.
Citera
2025-01-09, 09:58
Medlem
CygneRouges avatar
Det är en naturlig utveckling helt enkelt. Om tio år tar du körkort med en automatbil och vill du sen köra manuellt så det ditt problem att lära dig.

Det finns massvis med saker jag får köra utan att ha blivit utbildad på det. Jag får köra släp, jag får köra i mörker. Jag får numera köra 4200 kg husbil (tror jag).

Jag får köra en bil med osynkad låda trots att jag aldrig sett en sån. Jag får köra T-Ford och den växlingstekniken är inte för den tveksamme.

Kul grej: Om du var nyutbildad lokförare på SJ fram till 70-talet så ingick det att kunna köra ånglok.
Citera
2025-01-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Snart är körkort onödigt då det kommer självkörande bilar. Räcker med ett åkpass. Och med AI teknik så blir människan överflödig.
När tekniken slutar fungera så står den moderna människan handfallen.
Jag har inga problem med att starta min bil med vev och lägga i växel medelst växelspak. Jag är inte människan som lägger sig ner å gråter när internet ligger nere…

Min mamma hade aldrig kört en manuellväxlad bil innan hon köpte en på 1980-talet.
Det blev en dyr läxa efter att ha kört flera mil på motorväg i 110 på tvåan.

Med tanke på hur folk kör nu skulle vi behöva höja kraven på uppkörning.
Missar man sen för många ska det till en spärrtid.

Är du nu tjej och 30+ kan du klara uppkörningen även om du är kass.
Senast redigerad av crille132 2025-01-09 kl. 10:17.
Citera
2025-01-09, 10:17
Medlem
Det bir ju en helt annan koppling mellan människa och maskin om systemen är manuella.
Är allt automatiskt blir det bara sämre.
Hur länge får ratten vara kvar innan någon teknisk utvecklare kan uppfinna det ingen behöver.
Citera
2025-01-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det bir ju en helt annan koppling mellan människa och maskin om systemen är manuella.
Är allt automatiskt blir det bara sämre.
Hur länge får ratten vara kvar innan någon teknisk utvecklare kan uppfinna det ingen behöver.
Det som är automatiskt gör att det blir färre detaljer att ägna uppmärksamhet åt, eller att den manöver du vill göra blir mindre komplicerad eller besvärlig. Eller blir det bättre även med direktstyrning, alltså utan servohjälp eller motsvarande för bromsarna?
Citera
2025-01-09, 10:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Min mamma hade aldrig kört en manuellväxlad bil innan hon köpte en på 1980-talet.
Det blev en dyr läxa efter att ha kört flera mil på motorväg i 110 på tvåan.

Med tanke på hur folk kör nu skulle vi behöva höja kraven på uppkörning.
Missar man sen för många ska det till en spärrtid.

Är du nu tjej och 30+ kan du klara uppkörningen även om du är kass.
Min svärmor hade aldrig kört automatväxlad bil innan hon körde våran Dodge Van. Idag kan hon inte tänka sig en manuellt växlad bil. Hon har även körkort för motorcykel trots att hon aldrig gränslat en mc.
Att köra upp med manuellt växlad bil visar att man kan köra bil. Villkor 78 innebär att föraren har ett fysiskt hinder som gör att denne inte klarar av att använda koppling och växelspak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in