Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Genialiskt vet jag inte. Den ryska militären blev mest troligt förvånad över dumheten och hade inte ens riktiga soldater där utan gränsbevakning och som du skriver värnpliktiga. Ryssarna hade redan räknat ut kostnaden för Ukraina att gå in där men Kievregimen gorde det ändå. Det är just det som förvånar mig mest så det kan enbart ha varit PR och moralhöjning för dagen. Hade man nått kärnkraftverket i Kursk så kanske något hade hänt men då hade ju förörjningslinjerna blivit ännu längre och enklel för ryssarna att ta hand om. Nu håller Kievregimen bara lite glesbygd och ett samhälle i Kursk och ryssarna äter sakta upp det. Putin och Ryssland har redan sagt att Kursk förhandlar man inte om utan tar tillbaka. Med detta som bakgrund så gjorde Kievregimen en ny offensiv som bara varade några dagar precis som jag trodde. Så många ukrainska soldater och så mycket utrustning bortkastat. Enligt Rysslands militär är 50 000 ukrainska soldater förlorade.
Mycket i dina tankegångar antyder att du läser rysk propaganda. Speciellt den delen om kärnkraftsverket som i själva verket aldrig varit något mål. Ukraina har själv kärnkraftsverk och vill gärna att man respekterar dem och likaså resten av världen eftersom konsekvenserna kan bli väldigt stora om de attackeras.
Kostnaden för Ukraina att härja runt med sina bästa soldater och fritt röra sig utan att bekymra sig över minfält och egen infrastruktur är betydligt lägre än på övriga fronter. Så ur den synvinkeln är det klara fördelar för Ukraina som fått välja sitt slagfält själva. Ryssland däremot har fortfarande inte visat någon styrka att kunna pressa ut Ukraina från Kursk utan nu tvärtom är det Ukraina som är på offensiven igen trots att Ryssarna nu haft ett halvår på sig att få dit sina oövervinnliga militära styrkor, dessutom i sitt eget hemland så några besvärliga avstånd att hantera har inte ryssarna. Vet inte vad de ska skylla på, speciellt när de fick en så otroligt stor förstärkning från Nordkorea.
Enligt rysk militär har de redan dödat hela ukrainska armén så där finns ingen ukrainsk soldat kvar. Varsågod och våga gå framåt.