2025-01-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jobb är inga problem att hitta. Finns gott om jobb.
Hur mäter ni effektivitet?
Jag har ändrat mig. Provisionsjobb såsom sälj och liknande borde få jobba varsom. Annars bör all form av hemmaarbete förbjudas i lag.

På mitt jobb, och sannolikt de flestas, har man arbetsuppgifter och chefen har en uppfattning om hur länge dessa arbetsuppgifter tar att utföra. Klarar man inte det bör arbetsgivaren fundera på varför, alldeles oavsett var man befunnit sig när man ägnat sig åt sagda arbetsuppgifter.

Varför är detta viktigt för dig, var andra människor jobbar?
Citera
2025-01-08, 15:38
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
Exakt, avundsjuka. Det är fel att någon annan inte behöver jobba/lida som du och ändå få betalt som du.
Är det svårt att förstå ställ dig framför en spegel och se avundsjukans ansikte.
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver kvinna? Du är bara rädd att dom ska ta bort "jobba hemifrån" så du måste röra på fettet, latmask!
Citera
2025-01-08, 19:07
Medlem
Herregud vad många här inne som SJUDER över att andra har det bättre och får jobba hemma. Klassisk Flashbackboomers
Citera
2025-01-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver kvinna? Du är bara rädd att dom ska ta bort "jobba hemifrån" så du måste röra på fettet, latmask!

Hur blir tillvaron för de som måste pendla varje dag bättre av att fler tvingas så det blir trängre på vägen, i bussen eller på tåget? Vad vinner de på det?
Citera
2025-01-08, 21:56
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur blir tillvaron för de som måste pendla varje dag bättre av att fler tvingas så det blir trängre på vägen, i bussen eller på tåget? Vad vinner de på det?
Alla bor kanske inte i Stockholm? Här i Norrland skulle vägarna må bättre av lite mer trafik
Citera
2025-01-09, 20:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Alla bor kanske inte i Stockholm? Här i Norrland skulle vägarna må bättre av lite mer trafik
Inga vägar mår bra av traffik. Pengarna man sparar på vägunderhåll av att få ner antalet billister är inga små summor direkt, och trafikverket har redan aviserat för minskat underhåll på landsbygden.
Citera
2025-01-09, 20:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jo, det kan man. Man sätter krav och policys för hur man jobbar hemifrån. Om man inte följer detta så får man inte jobba hemma helt enkelt. Det beror självklart på vad man jobbar med gällande mätbara krav, men sociala krav är lätta att ställa. Exempelvis:

Alltid vara med på kamera och tillgänglig via t ex Teams. Checka in med teamet morgon/eftermiddag. Mätbara mål som ska redovisas etc.

Ja det är helt klart en viktig sak när det gäller nyanställningar. Därför är det viktigt att folk är flexibla. Vissa perioder kräver det mer närvaro på kontoret än andra. Gällande "fika" så kan man ha motsvarigheten till det på andra sätt.

Vi har t ex standup varje morgon, virituell fixa på eftermiddagarna. Teamet jobbar blandat hemifrån och på kontoret, ganska fritt. Vid något tillfälle har jag fått begränsa vissa medlemmars hemarbete till max 2 gånger i veckan. Nu har vi policy in place som fungerar för vårt team iaf.

Absolut, men inte utan ett tydligt ramverk.
Man får helt enkelt börja certa folk för att jobba hemifrån. Som jag tagit upp tidigare i tråden är arbetsgivaren fortfarande ansvarig för arvetsmiljön vid hemarbete, vilket innebär att din arbetsplats i hemmet måste kontrolleras och godkännas. Utöver detta ställer WFH vissa krav på säkerhetsmedvetenhet bland anställda, och helst ska hemmanätet konfas av någon som vet vad dom håller på med.
Citera
2025-01-09, 20:43
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Man får helt enkelt börja certa folk för att jobba hemifrån. Som jag tagit upp tidigare i tråden är arbetsgivaren fortfarande ansvarig för arvetsmiljön vid hemarbete, vilket innebär att din arbetsplats i hemmet måste kontrolleras och godkännas. Utöver detta ställer WFH vissa krav på säkerhetsmedvetenhet bland anställda, och helst ska hemmanätet konfas av någon som vet vad dom håller på med.
Nah, har du bara enhetshantering och säkerhet på enheten så är nätverket inget direkt hot.
Citera
2025-01-09, 21:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nah, har du bara enhetshantering och säkerhet på enheten så är nätverket inget direkt hot.
När en enhet är ansluten till ett nätverk är denna enheten utsatt för alla hot som existerar på detta nätverk. När detta nätverk dessutom förbinds med företagets infrastruktur... Ja, du fattar. Det räcker absolut inte att försöka lägga säkerhetskontroller på enskilda enheter.
Citera
2025-01-10, 10:05
Medlem
Citat:

Nej, du är avundsjuk och tycker ”det är inte okej” även om du inte är inblandad, det är din kompis.

Men nej, du kan inte unna honom hans slappa upplägg utan är avundsjuk och måste därför bekämpa orättvisan i att du inte har det slappt. Så oerhört töntigt av dig.

De flesta människor är inte barn som Spotify säger, de flesta remote arbetare jobbar hårt. Din kompis har ett slappt upplägg, grattis till honom, önskar jag också hade det men jobbar fler obetalda timmar remote än on site så tvärtom för mig.
Citera
2025-01-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
När en enhet är ansluten till ett nätverk är denna enheten utsatt för alla hot som existerar på detta nätverk. När detta nätverk dessutom förbinds med företagets infrastruktur... Ja, du fattar. Det räcker absolut inte att försöka lägga säkerhetskontroller på enskilda enheter.

Det stämmer att enheten är utsatt för alla hot på ett nätverk den ansluts till, och den ska stå emot alla dessa hot. Anställd ska vara begränsad i vilken utrustning som används i arbetet med firman givetvis - den företagsutfärdade datorn.

Det är terminalerna som ska säkras upp, nätverksanslutningen ska alltid vara obetrodd så det ska vara egalt vilket trashigt Wifi anställd än väljer att ansluta sig till. Eller ska och ska... företag gör som de vill, men de företag som gör något annat och förlitar sig på att nätverkssegment ska vara säkrade eller fredade areor anno 2025 - är snart hackade sådana.
Citera
2025-01-10, 12:04
Medlem
Det är väl mest de som tjurar över att andra kan jobba hemifrån när de själva har gjort yrkesval som omöjliggör detta som beter sig som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in