Citat:
Ursprungligen postat av
Frihetsyttrande
Förra året köpte jag ca 40K i olika krypto på Kraken/Crypto.com och sålde sedan av ca 40K när värdet ökat till 60K, alltså cirka 50% vinst.
Men det är ju i någon mån småpengar och jag pallar verkligen inte försöka deklarera varenda transaktion där jag bytte mellan olika krypto och Gud vet allt.
Finns det några fall där folk åkt fast för liknande belopp? Vet vi om Skatteverket kommer jaga sådana som mig framöver? Jag förstår att CEX jag använt är KYC och har möjlighet att lämna ut infon men jag menar rent realistiskt.
För att svara på frågan så nej jag tror inte det finns några fall hitills där folk, som annars levt undan polisen och ekobrottsmyndighetens vakande öga, har åkt ditt för sådant.
MEN (obs!) det är nya regler nu som gör att sidorna (iaf de reggade i USA/EU) kommer behöva rapportera in så som tex Avanza eller de svenska bankerna gör när det gäller försäljningar. Så inte otroligt att SKV vet om dina vinster, om inte redan i år, så nästa år.
Oklart om dom bara kommer rapportera in senaste året, eller samtliga år som dom känner till om dig.
Cyber500 har mer info i denna tråd:
(FB) EU-direktivet DAC8
Du kan använda
https://koinly.io/sv/ för att ta reda på om och isf hur mycket du egentligen bör ta upp i deklarationen.