2025-01-08, 17:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Är det någon som hittat klar och rakt på sak information om vad som faktiskt krävs steg för steg för att plocka ut kryptovinster skattefritt i Tyskland eller Portugal?

Man måste på nåt sätt bevisa att man haft innehavet i mer än 12 månader, det antar jag är hyfsat enkelt med hjälp av dokument från Coinbase/Kraken/osv, eller ännu säkrare (om myndigheten begriper sig på sånt) att man bevisar att en viss adress tillhör just mig och att man därigenom kan påvisa direkt på blockkedjan att jag har haft si och så många bitcoins sedan minst 12 månader.

Sen måste man antagligen vara "skattskyldig" i landet i fråga, och hur gör man för att bli det? Klippa alla band till Sverige = sälja alla fastigheter, inte ha någon svensk arbetsgivare, inte besöka landet mer än några månader per år?

Hur länge måste man sen vänta med att eventuellt flytta tillbaks till Sverige för att inte riskera att de anklagar en för att ha "sken-emigrerat" och kommer och kräver "sina" 30% på rubbet?

Jag antar att det här är helt outforskat område men någon kanske har insikter i frågan ändå?
Citera
2025-01-21, 13:47
Medlem
Jag har en liten teori som borde funka.
Ska försöka förklara den noga.
Vi säger att jag har lagt in pengar på Coinbase sen skickat vidare det till en Phantomwallet,
Phantomwalleten är inte doxxad vilket betyder att det inte finns några som helst bevis på att det är min mer än att jag skickat pengar till den.
I teorin borde man kunna säga till skatteverket att detta är en "kompis" elektroniska plånbok som hjälper mig att tradea.
Sen kan denna plånboken skicka tillbaka pengar till min Coinbase när han gjort vinst och sedan sälja det för att betala 30% gåva skatt istället för att sitta med 50 000 transaktioner och inte kunna göra rätt för sig.
Eller om 70% förlustskatten till och med gör att man tappar pengar trots att man gjort en decent vinst.
Citera
2025-03-06, 00:50
Medlem
https://www.vetlandaposten.se/2025-03-05/miljonvinst-i-kryptovaluta-savsjobo-aker-pa-skattesmall/

Frågan är om man ska börja vara lite nervös nu om man inte gjort rätt för sig, speciellt med nya MiCa direktivet?

Utöver det hur kan denna person åka dit efter tiden för omprövning gått ut, är de för att de är ett grovt skattebrott och de är längre tid för preskibering på det? (har inte läst hela tråden)
Citera
2025-03-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
https://www.vetlandaposten.se/2025-03-05/miljonvinst-i-kryptovaluta-savsjobo-aker-pa-skattesmall/

Frågan är om man ska börja vara lite nervös nu om man inte gjort rätt för sig, speciellt med nya MiCa direktivet?

Utöver det hur kan denna person åka dit efter tiden för omprövning gått ut, är de för att de är ett grovt skattebrott och de är längre tid för preskibering på det? (har inte läst hela tråden)

Om jag fått in 0.2 btc på binance under 2020 men sedan tagit ut dom till min offline wallet, kan jag åka dit för det?
Citera
2025-03-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Om jag fått in 0.2 btc på binance under 2020 men sedan tagit ut dom till min offline wallet, kan jag åka dit för det?

Tekniskt sett ja, om Skatteverket ber om tillgång till kontohistorik på Binance lär dom vara tvungna att ge ut det pga MiCa reglerna. Ser dom då att du fått in BTC som du sedan flyttat kan det säkert komma frågor om det.

Är ju det som hänt med personen i artikeln, förutom att han inte bara hållt krypto utan tradeat den också.
Citera
2025-03-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry

Det är för att det är grovt.
Med sådana pengar kan man åka fast långt därefter.
Det är därför man alltid uppmanas att självrätta speciellt med mycket pengar.
Hade han självrättat hade han varit immun mot straff. Man ska inte stå och stampa och tro att SKV aldrig kommer få infon.
Citera
2025-03-18, 10:00
Medlem
Förra året köpte jag ca 40K i olika krypto på Kraken/Crypto.com och sålde sedan av ca 40K när värdet ökat till 60K, alltså cirka 50% vinst.

Men det är ju i någon mån småpengar och jag pallar verkligen inte försöka deklarera varenda transaktion där jag bytte mellan olika krypto och Gud vet allt.

Finns det några fall där folk åkt fast för liknande belopp? Vet vi om Skatteverket kommer jaga sådana som mig framöver? Jag förstår att CEX jag använt är KYC och har möjlighet att lämna ut infon men jag menar rent realistiskt.
Citera
2025-03-18, 10:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Förra året köpte jag ca 40K i olika krypto på Kraken/Crypto.com och sålde sedan av ca 40K när värdet ökat till 60K, alltså cirka 50% vinst.

Men det är ju i någon mån småpengar och jag pallar verkligen inte försöka deklarera varenda transaktion där jag bytte mellan olika krypto och Gud vet allt.

Finns det några fall där folk åkt fast för liknande belopp? Vet vi om Skatteverket kommer jaga sådana som mig framöver? Jag förstår att CEX jag använt är KYC och har möjlighet att lämna ut infon men jag menar rent realistiskt.
För att svara på frågan så nej jag tror inte det finns några fall hitills där folk, som annars levt undan polisen och ekobrottsmyndighetens vakande öga, har åkt ditt för sådant.

MEN (obs!) det är nya regler nu som gör att sidorna (iaf de reggade i USA/EU) kommer behöva rapportera in så som tex Avanza eller de svenska bankerna gör när det gäller försäljningar. Så inte otroligt att SKV vet om dina vinster, om inte redan i år, så nästa år.
Oklart om dom bara kommer rapportera in senaste året, eller samtliga år som dom känner till om dig.

Cyber500 har mer info i denna tråd: (FB) EU-direktivet DAC8

Du kan använda https://koinly.io/sv/ för att ta reda på om och isf hur mycket du egentligen bör ta upp i deklarationen.
Senast redigerad av Leaston 2025-03-18 kl. 10:19.
Citera
2025-04-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att svara på frågan så nej jag tror inte det finns några fall hitills där folk, som annars levt undan polisen och ekobrottsmyndighetens vakande öga, har åkt ditt för sådant.

MEN (obs!) det är nya regler nu som gör att sidorna (iaf de reggade i USA/EU) kommer behöva rapportera in så som tex Avanza eller de svenska bankerna gör när det gäller försäljningar. Så inte otroligt att SKV vet om dina vinster, om inte redan i år, så nästa år.
Oklart om dom bara kommer rapportera in senaste året, eller samtliga år som dom känner till om dig.

Cyber500 har mer info i denna tråd: (FB) EU-direktivet DAC8

Du kan använda https://koinly.io/sv/ för att ta reda på om och isf hur mycket du egentligen bör ta upp i deklarationen.

Tack för info!

Struntade i att skatta och fick iaf slutskattebesked nu för i år. Gött

Återstår att se om de orkar gräva och tjafsa retroaktivt 2026 när direktivet faller på plats. Men känns långsökt för mina summor och i så fall tar jag bara en upptaxering.

Ska undvika KYC framöver…
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2025-04-08 kl. 07:59.
Citera
2025-04-13, 18:39
Medlem
Kom just på ett sätt, och det är att skicka en gåva till dig själv.

Växla dina svarta btc till monero.
Skicka monero till annan monero wallet.
Växla till btc igen.

Köp presentkort på amazon eller nåt där du kan köpa dyra grejer.
Skicka dessa till din egen adress.
Kör med tor eller vpn.

För att du ska ha bevis sen och få det att se äkta ut så ska du mejla amazon och fråga vem som skickat dig alla dessa dyra saker.

Du skulle kunna köpa guldtacka med bitcoin online och skicka till din adress och sen säga du fått den som gåva av någon helt okänd.
Vad ska skatteverket göra liksom?
Citera
2025-04-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hur länge måste man sen vänta med att eventuellt flytta tillbaks till Sverige för att inte riskera att de anklagar en för att ha "sken-emigrerat" och kommer och kräver "sina" 30% på rubbet?
Tror inte det finns någon tydlig regel om detta, så det blir nog svårt att planera på det sättet. Man ska helst emigrera, dvs. inte planera att flytta tillbaka alls.

Här finns lite info:
https://www.skatter.se/?q=node/340
Citat:
För att komma i åtnjutande av de fördelar dubbelbeskattningsavtalet plus Österrikes interna lagstiftning ger skall Du emigrera! Det skall inte finnas några planer på att komma tillbaka! Nu förstår jag naturligtvis att saker kan förändras i livet och det enda jag kan svara på Din fråga är att ju längre tid Du vistats i Österrike före en återflyttning till Sverige desto mindre är risken för att Skatteverket med framgång skulle kunna beskatta den reavinst Du gjort under Din tid i Österrike.

För vissa kan det också bli svårt att flytta tillbaka:
https://www.svd.se/a/Ey9RVl/de-vill-flytta-hem-till-sverige-men-skatteverket-sager-nej
Citat:
De är födda och uppvuxna i Sverige – svenska medborgare med svenska pass. De flyttade utomlands för studier eller jobb. Men när de vill återvända hem säger Skatteverket nej. ”Det är ett moment 22”, säger en som fått avslag.
Citera
2025-04-23, 11:47
Medlem
Om fallet är så att man satsat 50k, lyckats göra de till 500k. Strax efter blir man lite nonchalant över summorna då vinsten ändå är så mycket så man börjar slänga in en hel del pengar på margin trades som i slutändan failar, man har satsat en hel del på "nya" ico cryptos som låtit lovande med mera.. det hela slutar med att man bara har 10-15k kvar för alla korkade drag man som gjorts.. får man då tillbaka istället på förlusten? Eller det är som i vanliga ordning, pffff vadå varför skulle du få det? Det är ju inte deras fel att du gått back
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in