2025-01-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4B0QMR/langdskidor-viaplay-forlanger-rattigheterna-sander-till-2030
VIAPLAY förlänger avtalet med FIS till 2030!
Jag gråter blod!
Citera
2025-01-08, 11:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Om det hade varit så att SVT hade utmanat med ett kompetent och lockande alternativ hade det väl varit en annan sak men nu känns ju SVT bara så trötta och lite ifrånåkta.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-01-08 kl. 11:48.
Citera
2025-01-08, 11:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om det hade varit så att SVT hade utmanat om ett kompetent och lockande alternativ hade det väl varit en annan sak men nu känns ju SVT bara så trötta och lite ifrånåkta.

Jag hade mycket hellre sett att SVT skippat OS och gjort en rejäl satsning på vinteridrotterna, och jag gissar att många här håller med mig.
Citera
2025-01-08, 11:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Det är ju också intressant att i Norge så skall Viaplay och TV2 dela på rättigheterna och att rättigheterna inte omfattar tävlingar i Norge. Är det enklare för Viaplay att räkna hem vintersportssändningarna i Sverige jämfört med i Norge och är det så att varje nationellt Viaplay-bolag skall gå med vinst (inte koncernen som helhet)?
Citera
2025-01-08, 16:32
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Det är ju också intressant att i Norge så skall Viaplay och TV2 dela på rättigheterna och att rättigheterna inte omfattar tävlingar i Norge. Är det enklare för Viaplay att räkna hem vintersportssändningarna i Sverige jämfört med i Norge och är det så att varje nationellt Viaplay-bolag skall gå med vinst (inte koncernen som helhet)?
Tror det är för att NRK producerar de tävlingarna i Norge som gör att VIAPLAY Norge släpper dem till NRK, Medan i Sverige så är det VIAPLAY som producerar sändningarna som är i Sverige för världscupen...
Citera
2025-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Om det hade varit så att SVT hade utmanat med ett kompetent och lockande alternativ hade det väl varit en annan sak men nu känns ju SVT bara så trötta och lite ifrånåkta.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag hade mycket hellre sett att SVT skippat OS och gjort en rejäl satsning på vinteridrotterna, och jag gissar att många här håller med mig.
Håller med, SVT:s satsning på OS känns rätt halvhjärtad när man släpper skidskyttet till TV4 som man sänder vanligtvis och tagit in nya experter till och istället ska ta längdåkningen som man inte sänt sen 2021. Överlag känns det väl som att hela Vinterstudion har sett sina bästa dagar och det skulle behövas ett rejält omtag för SVT:s vintersändningar.
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror det är för att NRK producerar de tävlingarna i Norge som gör att VIAPLAY Norge släpper dem till NRK, Medan i Sverige så är det VIAPLAY som producerar sändningarna som är i Sverige för världscupen...
VM producerat av Viaplay kommer bli intressant, får se om de gör en satsning på backhoppning och NOK inför det eller om det blir ungefär som nu med det.
Citera
2025-01-08, 17:47
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Som tur är så är du på fel spår. Public Service ska inte hålla på med "underhållning" förövrigt.
Citera
2025-01-08, 17:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Som tur är så är du på fel spår. Public Service ska inte hålla på med "underhållning" förövrigt.

Fast nu gör de ju bevisligen det ändå, trots att de inte "ska" det, och då anser jag att de borde ha prioriterat annorlunda.
Citera
2025-01-08, 17:56
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Fast nu gör de ju bevisligen det ändå, trots att de inte "ska" det, och då anser jag att de borde ha prioriterat annorlunda.

Nu kommenterade jag det fetade i ditt inlägg och det verkar som allt fler och fler som inser galenskapen med x antal miljarder/år från våra skattepengar som går till (i detta fall) vintersportsändningar.
Citera
2025-01-08, 18:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Nu kommenterade jag det fetade i ditt inlägg och det verkar som allt fler och fler som inser galenskapen med x antal miljarder/år från våra skattepengar som går till (i detta fall) vintersportsändningar.

Jag ser ett närmast oändligt antal områden som SVT/SR hellre kunde spara in på än just sportsändningar, t.ex. alla program (och programledare) som ser som sitt primära syfte att uppfostra tittarna/lyssnarna och köra ner vissa väl valda politiska åskådningar och den heliga värdegrunden i halsen på oss. Men det är väl en diskussion som hör hemma i nån annan tråd, antar jag. Dock hävdar jag att vintersport är något som SVT har gjort väldigt bra genom åren och som är relativt svårt att politisera sönder.

Vad gäller valet mellan OS och att sända vintersport löpande så väljer jag som sagt det sistnämnda. Jag vet inte hur kostnaden för att sända OS vartannat år står sig jämfört med att sända FIS evenemang, men stora summor är det i varje fall. Utöver skattekostnaden finns ju även en annan aspekt, att vill man slippa reklamhelvetet på Viaplay så hade jag hellre betalat bara för se OS än att behöva teckna deras svindyra abonnemang för flera månader varje vinter. Att jag dessutom skulle slippa trion Forsberg, Strömstedt och Jidhe i rutan lika mycket som i dag vore en bonus, om än en stor sådan.
Senast redigerad av ingetbranick 2025-01-08 kl. 18:22.
Citera
2025-01-08, 18:51
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Jag ser ett närmast oändligt antal områden som SVT/SR hellre kunde spara in på än just sportsändningar, t.ex. alla program (och programledare) som ser som sitt primära syfte att uppfostra tittarna/lyssnarna och köra ner vissa väl valda politiska åskådningar och den heliga värdegrunden i halsen på oss. Men det är väl en diskussion som hör hemma i nån annan tråd, antar jag. Dock hävdar jag att vintersport är något som SVT har gjort väldigt bra genom åren och som är relativt svårt att politisera sönder.

Vad gäller valet mellan OS och att sända vintersport löpande så väljer jag som sagt det sistnämnda. Jag vet inte hur kostnaden för att sända OS vartannat år står sig jämfört med att sända FIS evenemang, men stora summor är det i varje fall. Utöver skattekostnaden finns ju även en annan aspekt, att vill man slippa reklamhelvetet på Viaplay så hade jag hellre betalat bara för se OS än att behöva teckna deras svindyra abonnemang för flera månader varje vinter. Att jag dessutom skulle slippa trion Forsberg, Strömstedt och Jidhe i rutan lika mycket som i dag vore en bonus, om än en stor sådan.

Det fetade håller jag med om. Är av åsikten att PS ska läggas ner, är snedvidrigt att inte själv få bestämma vad man ska betala för att se. Finns många aspekter i det hela som gör att jag finner detta helt galet. Och, ja, det är nog fel forumsdel för den diskussionen (politiska agendan, narrativet osv).

Försöker dra mitt strå till stacken för den kommande undergången för SVT. Bl a så har jag mailat SVT och tokhyllat Ola Brännholm, citat - "han är helt fantastisk kommentator, engagerad, kunnig, vältalig, påläst, rolig" osv. Underminering bakhållet så att säg.

Forsberg får lite väl mycket skit tycker jag. Tydligt att många hänger upp sig på smådetaljer han har för sig. Är mer plus än minus för den gode Per. Strömstedt är inget vidare och Slajm-Jidhe är slajmig som få. Annars är Teo bra, Johan O stundom ganska bra. Fina reportage "bakom kulisserna" uppskattar jag.

Denna vinter kör jag enbart kanal 6 som ingår i mitt "TV-paket" och så himla mycket reklam är det väl inte.
Citera
2025-01-08, 19:30
Medlem
Citat:

Citat:

Har du några belägg för dina påståenden? SVT brukar ligga över 90% i omröstningar om var man föredrar att se längdskidor.

Citat:
Det fetade håller jag med om. Är av åsikten att PS ska läggas ner, är snedvidrigt att inte själv få bestämma vad man ska betala för att se. Finns många aspekter i det hela som gör att jag finner detta helt galet. Och, ja, det är nog fel forumsdel för den diskussionen (politiska agendan, narrativet osv).

Försöker dra mitt strå till stacken för den kommande undergången för SVT. Bl a så har jag mailat SVT och tokhyllat Ola Brännholm, citat - "han är helt fantastisk kommentator, engagerad, kunnig, vältalig, påläst, rolig" osv. Underminering bakhållet så att säg.

Forsberg får lite väl mycket skit tycker jag. Tydligt att många hänger upp sig på smådetaljer han har för sig.
Är mer plus än minus för den gode Per. Strömstedt är inget vidare och Slajm-Jidhe är slajmig som få. Annars är Teo bra, Johan O stundom ganska bra. Fina reportage "bakom kulisserna" uppskattar jag.

Att han har fel i nästintill allt han säger är ingen liten detalj.

Andra kommentatorer kan ligga ett par sekunder fel vid en mellantid. Forsberg kan prata om ledning när åkaren passerar 20 sekunder efter. Det här upprepas lopp efter lopp, varenda säsong. Han verkar helt oförmögen att lära sig av sina misstag.

Han pratar sönder alla lopp. Han har noll kemi oavsett vem han kommenterar med. Han är extremt fokuserad på vissa enskilda åkare, och tjatar om dessa även när det inte är relevant.

Har du några exempel på vad som är plus?

Citat:
Denna vinter kör jag enbart kanal 6 som ingår i mitt "TV-paket" och så himla mycket reklam är det väl inte.

I en sprint är det reklam mellan varje heat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in