2025-01-08, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Finns nog många anledningar, men om han ville dö antar jag att man hade försökt åtminstone med suicide by cop eller liknande.

Vi kan ju inte veta hur eller vad han tänkte. Han kanske tänkte fortsätta och skjutas av polis. Han kanske hade vanföreställningar att hon eller vakten faktiskt kunde döda honom. Han kanske var vek och lätt att få stopp på så han hann inte längre. Vad vet vi liksom.
Citera
2025-01-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Kan ju vara så att han skulle till Maxi som familjen säger. Men han ville inte hem igen, han ville inte leva som han sa. Han kanske hade jobbiga saker framför sig, behandlingar, ny tvångsvård. Så han ville dö, vad vet vi. Ofta finns jobbiga omständigheter och saker folk inte vill göra när dom utför dåd för att slippa.

Och varför i helvete tar man inte bara livet av sig isf? Varför ska andra människor få lida för att man själv mår dåligt
Citera
2025-01-08, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingen23
Och varför i helvete tar man inte bara livet av sig isf? Varför ska andra människor få lida för att man själv mår dåligt

Svår psykisk sjukdom är knappast alltid logisk eller rationell. Vanföreställningar, hallucinationer och annat. Har du hört talas om sånt? Den drabbade kan tro han är i fara och uppleva det helt verkligt även om du inte ser det. Det är det som gör att han är sjuk och du frisk. Han tänker inte som du, upplever det inte som du och handlar därmed inte som du.

Svår psykisk sjukdom är inte bara något påhittat som flera här verkar tro. Det är därför vi har psykiatrisk tvångsvård och borde ha massor av hem där svårt psykiskt sjuka kan bo under uppsyn och trygga omständigheter, som det knappt finns längre idag. Det går att läsa på om man inte vet så mycket om ämnet.

Man hade åtminstone kunnat minska risken och få ned antalet liknande händelser därigenom.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-01-08 kl. 14:15.
Citera
2025-01-08, 14:15
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Hur ska de skyddas, beväpnade vakter, metalldetektorer?

De ska skyddas på det sätt som krävs för att skydda dem. Vad detta innebär får experter avgöra. Även en lekman kan dock konstatera att nuvarande rutiner på trådaktuella butiken inte förslår, eftersom en anställd just blev knivmördad. Så ja, alternativet beväpnade vakter ska finnas på bordet. Även metalldetektorer, rätt att neka kunder vid ingången, betjäning genom skottsäker kassa med varorna oåtkomliga för kunder, kortare öppettider osv. Behöver detta först lagstadgas så är det ledningens ansvar att driva lobbyverksamhet för dessa åtgärder. Finns det inte lagligt utrymme, eller tillräckliga resurser, för att i dagsläget bedriva butikshandel i Botkyrka på ett kund-och personalsäkert vis, då får butiken helt enkelt stänga.
Citera
2025-01-08, 14:16
Medlem
Citat:
Svår psykisk sjukdom är knappast alltid logisk eller rationell. Vanföreställningar, hallucinationer och annat. Har du hört talas om sånt? Den drabbade kan tro han är i fara och uppleva det helt verkligt även om du inte ser det. Det är det som gör att han är sjuk och du frisk. Han tänker inte som du, upplever det inte som du och handlar därmed inte som du.

Svår psykisk sjukdom är inte bara något påhittat som flera här verkar tro. Det går att läsa på om man inte vet så mycket om ämnet.

Du har rätt i att jag inte kan förstå hur psykiskt störda personen tänker och vad som kan få människor att döda oskyldiga personer som man ej har någon relation till.

Om mannen ska ha sagt till en ordningsvakt att han "inte mår bra, döda mig" osv tyder väl dock ändå på att han bara mådde extremt dåligt och inte hade vanföreställningar?
Citera
2025-01-08, 14:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Att kunderna ska betala slutpriset är underförstått och det tror jag är helt korrekt eftersom man inte ska kompromissa med säkerheten för då kommer sådana dåd att ske.

Känner mig alltid osäker att gå in och handla så pass att jag vill inte lämna butiken utan bruka våld.

Fast det som hände nu är ju i princip omöjligt att gardera sig emot om man inte inför samma säkerhetskontroller på ICA som på flygplatserna och det är ju helt orimligt.
Citera
2025-01-08, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingen23
Du har rätt i att jag inte kan förstå hur psykiskt störda personen tänker och vad som kan få människor att döda oskyldiga personer som man ej har någon relation till.

Om mannen ska ha sagt till en ordningsvakt att han "inte mår bra, döda mig" osv tyder väl dock ändå på att han bara mådde extremt dåligt och inte hade vanföreställningar?

Det kan vi inte veta utan någon som helst insyn.

Upprepad psykiatrisk tvångsvård med mera tyder dock på en svårt sjuk och störd människa med ett antal diagnoser som inte borde varit ute fritt ens. Men det vimlar av såna och det i större perspektiv är samhällets fel. Man ska inte låta svårt psykiskt sjuka och störda individer leva som vem som helst, med dessa risker, problem, mående och annat som händer runt sådana peroner titt som tätt. Stora delar av psykvården och boenden är nedlagda sedan decennier. Dom behövs av en anledning.
Citera
2025-01-08, 14:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Tänk lite längre innan du skriver. Svår psykisk sjukdom är inte alltid logisk eller rationell, det är en del av sjukdomen. Om han faktiskt är svårt psykiskt sjuk är han ju drabbad av den svåra sjukdomen, det kan man inte komma runt eller från om det faktiskt är så.

Det är sådana som dig som gör att dessa problem med galningar bara kommer att accelerera - det är skit samma vad GM lider av, han är fortfarande skyldig! Det finns alltid en massa ursäkter för GMs våldsdåd. Psykisk sjukdom, droger, trauman, dålig uppväxt - take a pick, men jag bryr mig inte - GM skall behandlas likadant som de behandlat sina offer.

Denna oskyldiga, vad vi vet, kvinna är på jobbet på ICA och drar sitt strå till stacken, men så kommer denne äckliga GM och mördar henne - finns bara ett straff för en slik amöba! Du skulle självklart tycka likadant om du själv råkade ut för ett allvarligt brott, begånget av en psyksjuk idiot, eller? "Åh, här ligger jag med kniven i mig, men jag undrar vad GM varit med om i sitt liv för att göra detta mot mig. Fasiken, vad synd det är om GM..."
Citera
2025-01-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Mycket fyllon, zigenare och annat pack som cirkulerar runt ICA Maxi Botkyrka. Knarklangare gillar att äta på Pong Express som ligger i entrén också, så lite värre än en vanlig livsmedelsbutik skulle jag säga att det är.
Nu när du säger och han såg ut som pakistanier kan han ha varit ziggenare de brukar se indiska ut .
Citera
2025-01-08, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är sådana som dig som gör att dessa problem med galningar bara kommer att accelerera - det är skit samma vad GM lider av, han är fortfarande skyldig! Det finns alltid en massa ursäkter för GMs våldsdåd. Psykisk sjukdom, droger, trauman, dålig uppväxt - take a pick, men jag bryr mig inte - GM skall behandlas likadant som de behandlat sina offer.

Denna oskyldiga, vad vi vet, kvinna är på jobbet på ICA och drar sitt strå till stacken, men så kommer denne äckliga GM och mördar henne - finns bara ett straff för en slik amöba! Du skulle självklart tycka likadant om du själv råkade ut för ett allvarligt brott, begånget av en psyksjuk idiot, eller? "Åh, här ligger jag med kniven i mig, men jag undrar vad GM varit med om i sitt liv för att göra detta mot mig. Fasiken, vad synd det är om GM..."

Nej det är uppenbarligen du som inte förstår dig på svår psykisk sjukdom. Har man hallucinationer, vanföreställningar med mera svårt så kan man inte hantera eller styra det som du verkar tro, med enkel logik. Sjukdomen är inte logisk på så sätt. Den drabbade upplever det som helt verkligt och kan se dig som farlig utan för dig synbar anledning. Han borde inte få gå runt så utan borde bo på boende under psykiatrisk tvångsvård. Du tror en drabbad kan resonera på sättet du tänker i dessa skov och situationer när det händer, men du har fel för det är inte så.

Ditt avslutande citat är ju bara larvigt. Det handlar om hur svår psykisk sjukdom fungerar och måste hanteras, inget annat. Han borde sitta på låst boende med psykiatrisk tvångsvård innan detta ens hände med all sannolikhet. Antagligen hela livet. Det finns inget förskönande i det. Det är nog inget liv du hade önskat dig.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-01-08 kl. 14:30.
Citera
2025-01-08, 14:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Finns dom i andra färger menar du?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Albinism
Citera
2025-01-08, 14:29
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
För helvete, det är i de allra flesta av dessa fall, väldokumenterat sedan tidigare att dessa individer är psykiskt störda, det får va nog nu.

Ska man inte kunna gå på ICA utan att riskera att bli nerhuggen.
Antingen får man slå upp dårhusen igen eller så får man börja med statligt sanktionerad dödshjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in