2025-01-08, 09:13
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilith1
Gamla tiders obs-klasser borde komma tillbaka. Våldsamma, utåtagerande, stökiga och störande elever ska inte gå i normala klasser. Inkludering och normalisering av onormala och sjuka beteenden leder inte till något gott. Jag har sett det i min dotters skola där ungar som skulle ha fått gå i obs-klass styr och ställer och sätter skräck i alla runt omkring dem år efter år. Ungen som är värst där skulle definitivt kunna göra en sådan här sak.

Dessutom daltas det alltför mycket. Jag är så trött på "Lågaffektivt bemötande" och överdriven förståelse för alla olika diagnoser.

Ungen ska anmälas för mord eller dråp, hela familjen orosanmälas och ungen placeras på ett hem med personal dygnet runt och specialundervisning.

Eller helst skjutas av.

Liksom de slappa idiotföräldrarna.

Jag har sett för många av dessa idiotungarna, som inte kan föra sig.
Skulden ligger såklart i första hand hos föräldrarna.
Kaka söker maka.
Resultatet: ett jävla CP till unge vars hela, obligatoriska, skoltid kommer handla om att sabba för alla genom att bara vara närvarande.

och så vidare.
I resten av det relativt korta, miserabla, livet.
Men hur många människor kommer inte hjonet påverka negativt under livet?

Tills personen exkluderar sig själv, via andra eller sig själv.
Senast redigerad av Pitschka 2025-01-08 kl. 09:17.
Citera
2025-01-08, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men Studien är i linje med BRÅ, Svensk ungdomsbrottslighet (Bok) och Vetenskapliga rådet, Så det tyder att de något på spåren.

Det är nog ingen större skillnad nu mot förr. Det klassiska är att säga att det var bättre förr. Jag slog i Svd historiska databas. Det är en artikeldatabas. Så den säger inte något om omfattningen. Men problemen verkar börja komma så smått på 60-talet. Tidigare var det lärarna som misshandlade mer (lagligt). Arbetsmiljöverket har den synen. Plus det kan ju vara så att massmedia inte rapporterade sådana fall.

Ett ex lärare misshandlad av elev (bröt armen). Rektorn försökte hålla de hemligt. Det hände i Östergötland 1986. Mörkerstudien, som finns i Svensk ungdomsbrottslighet visar på en förändrad syn. Barnens brottslighet har troligen gått ner över tid. En möjlighet är att ungarna har slutat med till ex att stjäla men i stället gör mer dumheter på nätet.

Jag har en släkting vars barn går i högstadiet. Nu får han SMS för det minsta. Ex snöbollskrig med mulning blev anmält som misshandel. Hans barn var vittne. I bland flera SMS i veckan. När jag gick i skolan så fick föräldrarna veta saker på kvartssamtalet, om det inte var katastrof.

Hur som helst det är sorgligt det som har hänt. Jag lider med läraren. Att förlora sitt framtida barn på sådant sätt är fruktansvärt.
Det är ju inte alls i linje med vad BRÅ och myndigheter har att säga? Du verkar bara försöka förminska det här som är ett enormt problem idag. Brottsligheten kryper ner i åldrarna och in bland flickorna, vi har galet stora mängder skjutningar och bombningar mätt med alla mått, många vilka utförs av 14 eller 15-åriga pojkar som går på våra skolor. Jag skriver alltså att jag har en stor insyn i hur skolan fungerar och har fungerat men du drar det vanliga icke-svaret om att folk är nostalgiska. Det är folk som du med huvudet i sanden som förhindrar riktig förändring.
Citera
2025-01-08, 09:17
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Naturligtvis kan vuxna värja sig mot lågstadiebarn. Dock vet vi inte hur den aktuella arbetsplatsen ser på vad som är överdrivet våld mot barnen.
I vissa fall anses fasthållning som våld, vilket leder till polisanmälan mot läraren.
Ska läraren putta barnet ifrån sig (in i ett annat rum) för att freda sig? Det kan ses som våld, vilket leder till polisanmälan mot läraren.
Ska läraren krypa ihop och skydda mage/huvud tills barnet tröttnat och slutar slåss? Det leder ju inte till våld mot barn.

Vi har hamnat i ”moment 22”.
Citera
2025-01-08, 09:36
Medlem
...
Citera
2025-01-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Klart du kan anmäla för vad som helst. Alla får orosanmäla, Men det är bara vissa som har skyldighet att göra det. Och nej i princip är det ingen som anmäler bara för att någon skäller på sitt barn.

Det är snarare så att vi medmänniskor borde anmäla mer.

Skitsnack. Det haglar obefogade orosanmälningar till höger och vänster och massor av familjer måste leva med att få hela sina liv ifrågasatta av socialen.

Till skillnad från rättssystemet så krävs i princip inga bevis öht för att bli inkallad till socialen för en orosanmälning. Anmälarens anonymitet skyddas också.
Citera
2025-01-08, 09:45
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skitsnack. Det haglar obefogade orosanmälningar till höger och vänster och massor av familjer måste leva med att få hela sina liv ifrågasatta av socialen.

Till skillnad från rättssystemet så krävs i princip inga bevis öht för att bli inkallad till socialen för en orosanmälning. Anmälarens anonymitet skyddas också.

Bra att du ser hur verkligheten ser ut.
Citera
2025-01-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Detta är bland det värsta jag har läst på länge.

Damp-ungen blir arg när hans mobil låses in. Då sparkar han en lärare i magen vilket resulterar i att bebisen dör.

Någon som vet var detta hände?

Vilka är föräldrarna till gm?

Lämpligt straff?

https://www.instagram.com/reel/DEhj8CNKGYM/?igsh=MTdrNzVtOHd4b3Rydg==

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av-lagstadieelev-fick-missfall

Lämpligt straff? Rättspsyk med särskild utskrivning. Helt uppenbart är barnet ifråga en fara både för samhälle och medmänniskor, och helt uppenbart klarar inte föräldrarna av att hantera barnet, som har mycket förvrängd omvärldsuppfattning och ohälsosamt utåtagerande som måste hanteras av behörig personal på stängd anstalt. Enda räddningen för barnet, om denne någonsin ska släppas ur i samhället och enda lämpliga straffet.
Citera
2025-01-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Detta är bland det värsta jag har läst på länge.

Damp-ungen blir arg när hans mobil låses in. Då sparkar han en lärare i magen vilket resulterar i att bebisen dör.

Någon som vet var detta hände?

Vilka är föräldrarna till gm?

Lämpligt straff?

https://www.instagram.com/reel/DEhj8CNKGYM/?igsh=MTdrNzVtOHd4b3Rydg==

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av-lagstadieelev-fick-missfall

Lämpligt straff? Rättspsyk med särskild utskrivning. Helt uppenbart är barnet ifråga en fara både för samhälle och medmänniskor, och helt uppenbart klarar inte föräldrarna av att hantera barnet, som har mycket förvrängd omvärldsuppfattning och ohälsosamt utåtagerande som måste hanteras av behörig personal på stängd anstalt. Enda räddningen för barnet, om denne någonsin ska släppas ur i samhället och enda lämpliga straffet.
Citera
2025-01-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Så enkelt är det inte. Jag vet att skolor orosanmäler föräldrar. Det händer dock inte ett skit

Där har du faktiskt fel. Det handlar om vilken handläggare det hamnar hos. Jag får en känsla av att man agerar mer på en förälder som INTE har ett våldskapital än mot en familj där det finns kriminell bakgrund. Vill man som tjänsteman visa framfötter och ändå inte riskera sin säkherhet så agerar man på de som är minst farliga och utgör minst hot. En förälder som utför ”psykisk misshandel” genom att skrika, är ett lätt case. Och det ser fint ut i statistiken att man utreder ärenden och agerar. De RIKTIGT farliga undviker man dock.

Jag har två vänner som är superfina privat men som båda jobbar som socionomer/tjänstemän på socialtjänsten mot familjer. Och hur dessa glappar om sina ärenden och hur de prioriterar samt hur totalt känslokalla de är inför familjerna, är ofattbart. Jag vill inte längre höra om deras jobb och har sagt ifrån att jag inte vill lyssna. Men uppenbart har de behov av att glappa om sina ärenden.

Men det lilla jag hört dem berätta och hur de ganska godtyckligt tar egna beslut utan förankring och hur de hittar kryphål för att försvara sina beslut (och är stolta). Dessutom vittnar de om en fruktansvärd tystnadskultur och verkar uppriktigt helt kassa på sitt jobb.

Pratade med ytterligare en bekant som jobbar inom socialtjänsten men inom en annan kommun än de andra två och frågade om man ska anmäla dessa två eller låtsas som ingenting. Hon svarade:”Var hade du tänkt anmäla dom? IVO?! Hahaha… de kommer inte göra ett skit!”. Det smartaste du kan göra är att låtsas som att du inte hört något och sedan privat hålla dig så långt ifrån myndigheter som möjligt”.
Det sa alltså en tjänsteman på soc men i egenskap av privatperson.
Senast redigerad av SyltaTarzan 2025-01-08 kl. 10:13.
Citera
2025-01-08, 10:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det finns nog ingen runt det här sparkande barnet som har missat detta.
Så svårt är det inte att upptäcka en gravt störd individ i tidig ålder.
De flesta identifieras redan på dagis.
Inget säger att barnet är svårt stört trots handlingen. Och sedan 25 år eller nåt är det uttalad politik att skolan ska vara inkluderande. Klasserna har blivit större men i klassrummen finns också minst en hjälplärare och ofta en eller flera assistenter om det finns barn i klassen som anses behöva dem
Citera
2025-01-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Hänvisade till förra länken där det är 2 år sen det hände. Men du hängde inte alltså inte med här.... aja nya tag kompis...

Klart det ökar? Alla nya obligatoriska regler att anmäla elever som är stökiga. Tänker gott på Caligula... inte fan anmäldes det något förr och det hände saker då med.
När jag gick i lågstadiet fick en elev en penna inkörd i axeln och inte stod det i tidningen.. förresten... så kom jag ihåg att en lärare tog stryptag på en elev när jag var liten med. Så visst händer det saker förr med.

Kom fan inte och snacka om att lärare ska ha bättre arbetsmiljö än alla andra. Dödsolyckor i arbetet är på rekord nivåer

Berätta var någonstans du får "trolltråd" ifrån? Dessutom för att piska upp hatet mot invandrare? Var har TS nämnt det i första inlägget?

Och vad menar du med "Kom fan inte och snacka om att lärare ska ha bättre arbetsmiljö än alla andra"???
Vad menar du med det? Var har jag nämnt det?
Men du verkar vara en trångsynt människa som endast kan fokusera på ett område i taket istället för att faktiskt jobba på flera fronter. Nu var det detta som stod för topic och diskuteras.
Citera
2025-01-08, 10:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Hur kmmer det sig att en vuxen människa inte kan värja sig mot en lågstadieelev?
Lågstadiet omfattar årskurs 1 till 3 och hur kan det vara möjligt att en så ung person ens kan få till en karftig spark i en vuxen kvinnas mage? Årskurs 1 till 3, omfattar åldersgruppen 7 till 9 år.
Är det en 12 åring som har fått gå om ett antal år?
Inget förvånar mig längre, men hur kan detta förfall vara möjigt?
Även lågstadiebarn har muskler och olyckliga händelser som dessa går ofta blixtsnabbt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in