2025-01-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Läs Svensk ungdomsbrottslighet fjärde upplagan. Titta även till ex på Klass 9 undersökningarna (SUB) som finns. Från 2015 till nu är den stora förändringen att flickorna är lika brottsbenägna som pojkarna. Färre utsätts också för sexbrott än 2015. Fler kräkningar på digitala miljöer för flickor jmf för pojkar (Rapport 2024:10 BRÅ)

Sen har du en undersökning som Malmö univ har gjort - Ej läst själv

En studie från Malmö Universitet visar att ungdomsbrottsligheten minskar rejält i Sverige de senaste 20 åren rapporterar SR. Under åren 1999 – 2017 har 50 000 niondeklassare svarat på frågor som nu ger intressanta resultat i form av att ungdomsbrottsligheten gått ned på bred front vad gäller såväl skadegörelse, stölder och olika slags våldsbrott.

Ner med hela 50 %

– Det är en kraftig minskning, absolut, säger Robert Svensson, professor vid institutionen för kriminologi, Malmö universitet, som konstaterar för SR att det är en minskning på hela 50 %.

◾Ungdomarna är inte ute och ränner på kvällstid lika mycket utan spenderar mer tid hemma där inte minst datorer, dataspel och mobiler ägnas stort intresse.

◾Ungdomarna dricker mindre alkohol.

◾Föräldrar har mer koll på sina barn då allt fler har mobiltelefon.

◾Unga trivs allt bättre i skolan.

◾Unga tar avstånd till brott allt mer.

https://marcusoscarsson.se/sveriges-ungdomsbrottslighet-minskar-kraftigt-och-detta-ar-orsaken/

Jag håller med om orsakerna. Problemet är att man ändrat i statistikinsamlingen angående stöldbrott under tid så minskningen i brott är inte så stor. Men det är svårt att veta.

Även vetenskapliga rådet som har gjort en översikt säger "Ungdomsbrottsligheten har minskat under 1990-talet och fram till 2022. Det visar en ny kunskapsöversikt om svensk forskning inom området. En annan slutsats är att tidiga och riktade insatser mot individen har bäst effekt när det gäller att förebygga ungdomsbrott."

Men det finns kunskapsluckor. Ex det kan vara så att ungdomarna nu för tiden begår mer brott på Internet.

https://www.vr.se/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/2024-11-22-ny-kunskapsoversikt-visar-att-ungdomsbrottsligheten-har-minskat.html

Det är inte alls svårt att veta. Redan dagisfröknarna vet. Föräldrarna vet också, men de väljer att låtsas som ingenting. Skona era barn från sådana ungar, det är mitt tips.
Citera
2025-01-08, 07:48
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
I Sverige riskerar man som förälder att förlora vårdnaden om sitt barn, genom att bara tillrättavisa denne.

Socialen håller ett järngrepp om föräldrarna, och bidrar indirekt till att barn blir psykiskt skadade.

Skitsnack!
Citera
2025-01-08, 07:51
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Och du har väldigt stor grupp elever som du inte är säker på aldrig skulle göra något fysiskt, vad gör de med sådana?
För mig är detta rektors fel som låter lärarna ensamma dra gränser.

Förr mig är det politikernas fel. Det daltas för mycket med barnen. Föräldrarna är för flata och kan inte sätta gränser. Varför har vi fler barn idag som har så många diagnoser?
Är diagnoserna något som föräldrarna drar till med för att befria sig från ansvar?
Citera
2025-01-08, 07:55
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Är du efterbliven? Läs första inlägget samt tryck på länkarna.
Här har du en artikel som var länkad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av-lagstadieelev-fick-missfall

Ganska intressant enligt mig hur det succesivt ökar. Kan du tillföra tråden något vettigt eller ska du bara skriva massa skit som vanligt?

Hänvisade till förra länken där det är 2 år sen det hände. Men du hängde inte alltså inte med här.... aja nya tag kompis...

Klart det ökar? Alla nya obligatoriska regler att anmäla elever som är stökiga. Tänker gott på Caligula... inte fan anmäldes det något förr och det hände saker då med.
När jag gick i lågstadiet fick en elev en penna inkörd i axeln och inte stod det i tidningen.. förresten... så kom jag ihåg att en lärare tog stryptag på en elev när jag var liten med. Så visst händer det saker förr med.

Kom fan inte och snacka om att lärare ska ha bättre arbetsmiljö än alla andra. Dödsolyckor i arbetet är på rekord nivåer
Citera
2025-01-08, 07:55
Medlem
Vad är det för kille? har det kommit fram?
Citera
2025-01-08, 08:11
Avslutad
Gamla tiders obs-klasser borde komma tillbaka. Våldsamma, utåtagerande, stökiga och störande elever ska inte gå i normala klasser. Inkludering och normalisering av onormala och sjuka beteenden leder inte till något gott. Jag har sett det i min dotters skola där ungar som skulle ha fått gå i obs-klass styr och ställer och sätter skräck i alla runt omkring dem år efter år. Ungen som är värst där skulle definitivt kunna göra en sådan här sak.

Dessutom daltas det alltför mycket. Jag är så trött på "Lågaffektivt bemötande" och överdriven förståelse för alla olika diagnoser.

Ungen ska anmälas för mord eller dråp, hela familjen orosanmälas och ungen placeras på ett hem med personal dygnet runt och specialundervisning.
Citera
2025-01-08, 08:11
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Skitsnack!

Inte alls skitsnack!

Du blir orosanmäld om du råkar skälla ut ditt barn.
Citera
2025-01-08, 08:19
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Inte alls skitsnack!

Svar nej!
Det blir du inte, om du inte gjort något annat tidigare. Det kallas uppfostran.Du får inte slå ditt barn men du får tillrättavisa och skälla på ditt barn, om det finns grund för detta. Vem skulle orosanmäla menar du?
Citera
2025-01-08, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Hänvisade till förra länken där det är 2 år sen det hände. Men du hängde inte alltså inte med här.... aja nya tag kompis...

Klart det ökar? Alla nya obligatoriska regler att anmäla elever som är stökiga. Tänker gott på Caligula... inte fan anmäldes det något förr och det hände saker då med.
När jag gick i lågstadiet fick en elev en penna inkörd i axeln och inte stod det i tidningen.. förresten... så kom jag ihåg att en lärare tog stryptag på en elev när jag var liten med. Så visst händer det saker förr med.

Kom fan inte och snacka om att lärare ska ha bättre arbetsmiljö än alla andra. Dödsolyckor i arbetet är på rekord nivåer

Det finns inga bra studier innan 1960-talet. Det skedde en samhällsförändring i slutet av 1980 och början av 1990-talet.

1 Hur man såg på barn och ungdomar som begick brott och dumheter - Från vård till straff

2 Skolorna började anmäla mer

I bland är det tragikomiskt vad som hittas skolors anmälan. I ett fall så anmälde man både offer och GM för misshandel. I ett annat fall anmälde man barn som skrek på varandra för misshandel. Sen var de kompisar.

Brottsligheten verkar minska bland unga - Caveat Vad händer på nätet. Den delen är dåligt studerad.

PS Jag tittade i en av tidningarnas databaser. "Lärare misshandlad av tolvårig elev". När hände det? Läraren verkar ha blivit sjukskriven i två månader och det hände i Malmö.
Citera
2025-01-08, 08:29
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Svar nej!
Det blir du inte, om du inte gjort något annat tidigare. Det kallas uppfostran.Du får inte slå ditt barn men du får tillrättavisa och skälla på ditt barn, om det finns grund för detta. Vem skulle orosanmäla menar du?

Utskällning räknas idag som psykisk misshandel.
Det räcker med att din Pk-, vänsterblivna granne hör det för att du ska hamna i en dålig situation.
Eller att ditt barn utnyttjar denna ”förmån”, och anmäler dig till socialtjänsten för att få sin vilja igenom.
Citera
2025-01-08, 08:31
Medlem
Citat:
Inte alls skitsnack!

Klart du kan anmäla för vad som helst. Alla får orosanmäla, Men det är bara vissa som har skyldighet att göra det. Och nej i princip är det ingen som anmäler bara för att någon skäller på sitt barn.

Det är snarare så att vi medmänniskor borde anmäla mer.
Citera
2025-01-08, 08:41
Medlem
Dagens föräldrar är slö och självupptagna, ungarna utnyttjar att föräldrar inte orkar sätta gränser, det är fritt fall, dom kan bara trycka på sina paddor och har blivit så beroende av dom så dom blir tokiga när dom måste vara utan, det är som alkoholister som man tar flaskan av, vad har hänt med vårt kära fädernesland, ungarna kan inte läsa, sy, snickra, hoppa bock, och nu kan dom inte ens duscha i skolorna utan att få en egen duschkabin ? vad är det som händer ? när jag var liten var man ute och spelade fotboll eller åkte skridskor till sena kvällen, hade metallslöjd med svarvar och sånt i grundskolan, syslöjd med maskiner, hjärnan fick jobba och man fick hitta på saker, inte bara bli matad med färdiga, beroendeframkallande dataspel som triggar dopaminet så mycket så dom lär ha medicin för att kunna varva ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in