2025-01-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Svar nej!
Det blir du inte, om du inte gjort något annat tidigare. Det kallas uppfostran.Du får inte slå ditt barn men du får tillrättavisa och skälla på ditt barn, om det finns grund för detta. Vem skulle orosanmäla menar du?

Här måste jag tyvärr hålla med användaren du citerar. Trodde själv inte det var sant men en klasskamrats mamma blev orosanmäld då läraren frågat barnen om deras föräldrar skällde på dem och en av grabbarna svarade ”ja”. (De var 7 år då). Då hade han fått sitta i enskilt samtal med kurator som sa att föräldrar aldrig får skälla på sina barn och att om de var så var han tvungen att berätta det för henne.
Han tyckte inte att det var nån big deal och sa att hans mamma skrek på honom ibland.
Skolan orosanmälde. Tjänsteman på socialtjänsten öppnade ett ärende och förklarade för föräldern att skrika på sitt barn är likställt med psykisk misshandel. Hon fick vidare gå något program tillsammans med föräldrar som misshandlar sina barn (på riktigt!). Hon var till en början bara paff men under tidens gång bröt hon ihop när hon förstod konsekvenserna av att finnas med i ett socialregister och stigmat på orten av att ha blivit anmäld.

Hon gick då privat till en psykolog och skulle bearbeta det hon varit med om. Psykologen frågade: ”Men skriker du på ditt barn?” Varpå hon svarade:” Ja, det händer väl?”… då fick hon till svar: ”Då har jag en skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Det är min skyldighet. Skrika klassas som misshandel” och så anmäldes hon ånyo.

Jag har pratat med den här föräldern och hon verkar bara ha varit helt ärlig och helt vanlig. Har aldrig hört henne skrika. Hon ryter väl i när hennes son ballar ur ibland.
Men gör man det så har myndigheter en skyld vet enligt lag i uppgift att utreda detta.
Kan berätta att en sådan utredning tar ca 4-8 månader innan den är klar.

Nej, den här pojken var inte fråga om LVU. Men det fick andra allvarliga konsekvenser.
Kan berätta om liknande fall där man satt barn i sk.”skydd”. Där behöver man inte beslut om LVU och behöver då heller inte nämna att barnet tagits ifrån sina föräldrar en tidsperiod eftersom det inte funnits ett officiellt beslut om sk.”skydd”, där kan de hävda att föräldrar frivilligt gått med på att barnen bor i familjehem eller liknande. Men vi struntar i det här. Då kommer vi utanför tråden.
Fokus här är skolpersonal. Och fokus är att skolpersonal har också väldigt små utrymmen för disciplinära åtgärder. Även om jag gissar att deras ramar är något större än föräldrars idag.
Citera
2025-01-08, 08:47
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
(Tycke du att den gravida kvinnan skulle ha "tagit tag i ungen för att få den att lyssna"...?)

Försök lösa detta scenario: En elev med intellektuell funktionsnedsättning och autism älskar sin mobil. Mobilen är en trygghet för eleven i situationer som eleven inte hanterar. Att titta på korta välbekanta klipp och lyssna på musik i lurar, lugnar barnet och gör att det kan hitta fokus och ro. Du som lärare vikarierar i gruppen, du är höggravid och vet att mobiler inte ska förekomma. Du ber alla lämna över sina mobiler men just den här eleven vägrar, blir rädd, arg och utåtagerande direkt, drar igen skåpet med massiv kraft och sparkar dig i magen. Eleven har varken ett utvecklat konsekvenstänk eller en välfungerande impulskontroll. Eleven vet inte heller att sparkar mot en gravid mage är farliga - eleven vill bara ha den trygghet som mobilen innebär.

Eleven med intellektuell funktionsnedsättning och autism kanske ska gå i en liten specialklass ihop med andra som har funktionsnedsättningar där man inte behöver ha samma regler för mobilanvändande under lektionstid som man har i vanliga klasser.

Inkludering är skit. Jag har en unge med adhd (dock ej våldsam mot lärare/klasskamrater) och det hade varit betydligt bättre för henne att gå i obs-klass istället för att som nu misslyckas med att hänga med i den vanliga undervisningen för normala elever.
Citera
2025-01-08, 08:50
Medlem
Hur kmmer det sig att en vuxen människa inte kan värja sig mot en lågstadieelev?
Lågstadiet omfattar årskurs 1 till 3 och hur kan det vara möjligt att en så ung person ens kan få till en karftig spark i en vuxen kvinnas mage? Årskurs 1 till 3, omfattar åldersgruppen 7 till 9 år.
Är det en 12 åring som har fått gå om ett antal år?
Inget förvånar mig längre, men hur kan detta förfall vara möjigt?
Citera
2025-01-08, 08:50
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Det är därför gravida INTE skall jobba sent in i graviditeten - nu vet jag ej hur långt gången hon var, men tragiskt i vilket fall. Dampungen skall såklart få straffarbete, men detta är såklart för inhumant i Sverige.

Var det verkligen en lågstadieelev som är GM? Kan man inte freda sig gentemot en lågstadieelev, ja då säger det sig självt att man inte jobbar såsom gravid - det gör man bara inte. Särskilt inte i miljöer såsom skola, rättsvårdande institutioner, sjukvård och dylikt, där våld ofta förekommer. Skulden är GMs, men man måste tänka på sin egen säkerhet och barnets, i första hand...
Citera
2025-01-08, 08:52
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Klart du kan anmäla för vad som helst. Alla får orosanmäla, Men det är bara vissa som har skyldighet att göra det. Och nej i princip är det ingen som anmäler bara för att någon skäller på sitt barn.

Det är snarare så att vi medmänniskor borde anmäla mer.

Du har TOTALT fel.
Citera
2025-01-08, 08:53
Avslutad
Extremt tragiskt och jag lider med lärarinnan och hennes man. Som förälder känner jag en stor ilska mot vårt skolsystem och samhället som gjort på tok för lite mot sånt här de senaste decennierna.

Dessa barn ska inte gå i samma klass som andra normala barn och de borde dessutom ha folk med sig som kan hantera dem vid alla tider. Alla ska med-tänket fungerar inte när det utsätter andra för våld, inte minst våra egna barn som tvingas vara i samma klassrum som dessa avvarter.

Jag har många vänner och familj med barn i skolåldern, samt släkt som jobbat i skolan under mer än 20 års tid. Utifrån vad de berättar är det inget annat än kaos idag. Det pågår hela tiden en hopplös kamp från ledning och tyvärr många lärare där man försöker skylla detta på bristande pedagogik och/eller resursbrist, när sanningen är att vi:
1. Har en skola där lärarna helt saknar auktoritet och blir polisanmälda om det sätter ner foten.
2. En stor invandring av analfabeter med avskyvärda värderingar som inte kan uppfostra sina barn.
3. Ett tänk där folk med diagnoser och psykisk problematik ska blandas med alla andra för att det är deras "rättighet".
4. En stor subkultur där brottslighet och att vara gangster romantiseras. Den här subkulturen sträcker sig ner till lågstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Läs Svensk ungdomsbrottslighet fjärde upplagan. Titta även till ex på Klass 9 undersökningarna (SUB) som finns. Från 2015 till nu är den stora förändringen att flickorna är lika brottsbenägna som pojkarna. Färre utsätts också för sexbrott än 2015. Fler kräkningar på digitala miljöer för flickor jmf för pojkar (Rapport 2024:10 BRÅ)

Sen har du en undersökning som Malmö univ har gjort - Ej läst själv

En studie från Malmö Universitet visar att ungdomsbrottsligheten minskar rejält i Sverige de senaste 20 åren rapporterar SR. Under åren 1999 – 2017 har 50 000 niondeklassare svarat på frågor som nu ger intressanta resultat i form av att ungdomsbrottsligheten gått ned på bred front vad gäller såväl skadegörelse, stölder och olika slags våldsbrott.

Ner med hela 50 %

– Det är en kraftig minskning, absolut, säger Robert Svensson, professor vid institutionen för kriminologi, Malmö universitet, som konstaterar för SR att det är en minskning på hela 50 %.

◾Ungdomarna är inte ute och ränner på kvällstid lika mycket utan spenderar mer tid hemma där inte minst datorer, dataspel och mobiler ägnas stort intresse.

◾Ungdomarna dricker mindre alkohol.

◾Föräldrar har mer koll på sina barn då allt fler har mobiltelefon.

◾Unga trivs allt bättre i skolan.

◾Unga tar avstånd till brott allt mer.

https://marcusoscarsson.se/sveriges-ungdomsbrottslighet-minskar-kraftigt-och-detta-ar-orsaken/

Jag håller med om orsakerna. Problemet är att man ändrat i statistikinsamlingen angående stöldbrott under tid så minskningen i brott är inte så stor. Men det är svårt att veta.

Även vetenskapliga rådet som har gjort en översikt säger "Ungdomsbrottsligheten har minskat under 1990-talet och fram till 2022. Det visar en ny kunskapsöversikt om svensk forskning inom området. En annan slutsats är att tidiga och riktade insatser mot individen har bäst effekt när det gäller att förebygga ungdomsbrott."

Men det finns kunskapsluckor. Ex det kan vara så att ungdomarna nu för tiden begår mer brott på Internet.

https://www.vr.se/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/2024-11-22-ny-kunskapsoversikt-visar-att-ungdomsbrottsligheten-har-minskat.html
Fint att folk kommer med källor. BRÅ är trovärdiga, men den där "studien" från Malmö lekskola är värd skit. De har alltså frågat 50 000 i 9:an om brott. Att dessutom komma med formuleringar som att något gått ner med 50% från en sån här enkät"studie" tar bort det sista uns av trovärdighet som finns.
Citera
2025-01-08, 08:53
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Utskällning räknas idag som psykisk misshandel.
Det räcker med att din Pk-, vänsterblivna granne hör det för att du ska hamna i en dålig situation.
Eller att ditt barn utnyttjar denna ”förmån”, och anmäler dig till socialtjänsten för att få sin vilja igenom.

Så enkelt är det inte. Jag vet att skolor orosanmäler föräldrar. Det händer dock inte ett skit
Citera
2025-01-08, 08:54
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Här måste jag tyvärr hålla med användaren du citerar. Trodde själv inte det var sant men en klasskamrats mamma blev orosanmäld då läraren frågat barnen om deras föräldrar skällde på dem och en av grabbarna svarade ”ja”. (De var 7 år då). Då hade han fått sitta i enskilt samtal med kurator som sa att föräldrar aldrig får skälla på sina barn och att om de var så var han tvungen att berätta det för henne.
Han tyckte inte att det var nån big deal och sa att hans mamma skrek på honom ibland.
Skolan orosanmälde. Tjänsteman på socialtjänsten öppnade ett ärende och förklarade för föräldern att skrika på sitt barn är likställt med psykisk misshandel. Hon fick vidare gå något program tillsammans med föräldrar som misshandlar sina barn (på riktigt!). Hon var till en början bara paff men under tidens gång bröt hon ihop när hon förstod konsekvenserna av att finnas med i ett socialregister och stigmat på orten av att ha blivit anmäld.

Hon gick då privat till en psykolog och skulle bearbeta det hon varit med om. Psykologen frågade: ”Men skriker du på ditt barn?” Varpå hon svarade:” Ja, det händer väl?”… då fick hon till svar: ”Då har jag en skyldighet att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Det är min skyldighet. Skrika klassas som misshandel” och så anmäldes hon ånyo.

Jag har pratat med den här föräldern och hon verkar bara ha varit helt ärlig och helt vanlig. Har aldrig hört henne skrika. Hon ryter väl i när hennes son ballar ur ibland.
Men gör man det så har myndigheter en skyld vet enligt lag i uppgift att utreda detta.

Nej, den här pojken var inte fråga om LVU. Men det fick andra allvarliga konsekvenser.
Kan berätta om liknande fall där man satt barn i sk.”skydd”. Där behöver man inte beslut om LVU och behöver då heller inte nämna att barnet tagits ifrån sina föräldrar en tidsperiod eftersom det inte funnits ett officiellt beslut om sk.”skydd”, där kan de hävda att föräldrar frivilligt gått med på att barnen bor i familjehem eller liknande. Men vi struntar i det här. Då kommer vi utanför tråden.
Fokus här är skolpersonal. Och fokus är att skolpersonal har också väldigt små utrymmen för disciplinära åtgärder. Även om jag gissar att deras ramar är något större än föräldrars idag.

Tricket här är att använda uttrycket ”höja rösten” istället för ”skrika”.

Säger man att man ”skriker” på barnen så får myndigheterna en bild av att man står böjd över ett vettskrämt barn och vrålar kränkande saker med fradga flygande ur käften. Normalt skäll på barn, som många föräldrar gör sig skyldiga till även om man strävar efter att minimera det, kallas för att ”höja rösten”, alternativt ”bli upprörd”.
Citera
2025-01-08, 09:03
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan

Om det stämmer. Information från anklagad brukar aldrig stämma.
Citera
2025-01-08, 09:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Förr mig är det politikernas fel. Det daltas för mycket med barnen. Föräldrarna är för flata och kan inte sätta gränser. Varför har vi fler barn idag som har så många diagnoser?
Är diagnoserna något som föräldrarna drar till med för att befria sig från ansvar?
En orsak till diagnoshysterin är skolorna som kräver en diagnos för att vidta åtgärder med elever som stör.
Allmänt är det för slappt i hemmen men hade skolorna varit en stark och tydlig institution med hårdare regler skulle barnen och familjerna tvingas till att rätta in sig.
Jag är definitivt emot den allmänna åsikten att skolan inte ska uppfostra eleverna. Givetvis ska de inte lägga sig i elevernas hemliv men skolan ska vara en fristad för de med problem hemma där de kan hitta sin potential. Och gör de vanliga eleverna ska skolan vara ett ok ställe med ordning och bra undervisning. Idag är det inte så. De röriga eleverna sätter ofta nivån i klassen och de mer normala lyder av rörig klass och skola. De enda som kommer skadellsa ur det hela är de som har de väldigt lätt för sig, de klarar att få bra betyg oavsett
Citera
2025-01-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Extremt tragiskt och jag lider med lärarinnan och hennes man. Som förälder känner jag en stor ilska mot vårt skolsystem och samhället som gjort på tok för lite mot sånt här de senaste decennierna.

Dessa barn ska inte gå i samma klass som andra normala barn och de borde dessutom ha folk med sig som kan hantera dem vid alla tider. Alla ska med-tänket fungerar inte när det utsätter andra för våld, inte minst våra egna barn som tvingas vara i samma klassrum som dessa avvarter.

Jag har många vänner och familj med barn i skolåldern, samt släkt som jobbat i skolan under mer än 20 års tid. Utifrån vad de berättar är det inget annat än kaos idag. Det pågår hela tiden en hopplös kamp från ledning och tyvärr många lärare där man försöker skylla detta på bristande pedagogik och/eller resursbrist, när sanningen är att vi:
1. Har en skola där lärarna helt saknar auktoritet och blir polisanmälda om det sätter ner foten.
2. En stor invandring av analfabeter med avskyvärda värderingar som inte kan uppfostra sina barn.
3. Ett tänk där folk med diagnoser och psykisk problematik ska blandas med alla andra för att det är deras "rättighet".
4. En stor subkultur där brottslighet och att vara gangster romantiseras. Den här subkulturen sträcker sig ner till lågstadiet.

Fint att folk kommer med källor. BRÅ är trovärdiga, men den där "studien" från Malmö lekskola är värd skit. De har alltså frågat 50 000 i 9:an om brott. Att dessutom komma med formuleringar som att något gått ner med 50% från en sån här enkät"studie" tar bort det sista uns av trovärdighet som finns.

Men Studien är i linje med BRÅ, Svensk ungdomsbrottslighet (Bok) och Vetenskapliga rådet, Så det tyder att de något på spåren.

Det är nog ingen större skillnad nu mot förr. Det klassiska är att säga att det var bättre förr. Jag slog i Svd historiska databas. Det är en artikeldatabas. Så den säger inte något om omfattningen. Men problemen verkar börja komma så smått på 60-talet. Tidigare var det lärarna som misshandlade mer (lagligt). Arbetsmiljöverket har den synen. Plus det kan ju vara så att massmedia inte rapporterade sådana fall.

Ett ex lärare misshandlad av elev (bröt armen). Rektorn försökte hålla de hemligt. Det hände i Östergötland 1986. Mörkerstudien, som finns i Svensk ungdomsbrottslighet visar på en förändrad syn. Barnens brottslighet har troligen gått ner över tid. En möjlighet är att ungarna har slutat med till ex att stjäla men i stället gör mer dumheter på nätet.

Jag har en släkting vars barn går i högstadiet. Nu får han SMS för det minsta. Ex snöbollskrig med mulning blev anmält som misshandel. Hans barn var vittne. I bland flera SMS i veckan. När jag gick i skolan så fick föräldrarna veta saker på kvartssamtalet, om det inte var katastrof.

Hur som helst det är sorgligt det som har hänt. Jag lider med läraren. Att förlora sitt framtida barn på sådant sätt är fruktansvärt.
Citera
2025-01-08, 09:10
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Hur kmmer det sig att en vuxen människa inte kan värja sig mot en lågstadieelev?
Lågstadiet omfattar årskurs 1 till 3 och hur kan det vara möjligt att en så ung person ens kan få till en karftig spark i en vuxen kvinnas mage? Årskurs 1 till 3, omfattar åldersgruppen 7 till 9 år.
Är det en 12 åring som har fått gå om ett antal år?
Inget förvånar mig längre, men hur kan detta förfall vara möjigt?

Naturligtvis kan vuxna värja sig mot lågstadiebarn. Dock vet vi inte hur den aktuella arbetsplatsen ser på vad som är överdrivet våld mot barnen.
I vissa fall anses fasthållning som våld, vilket leder till polisanmälan mot läraren.
Ska läraren putta barnet ifrån sig (in i ett annat rum) för att freda sig? Det kan ses som våld, vilket leder till polisanmälan mot läraren.
Ska läraren krypa ihop och skydda mage/huvud tills barnet tröttnat och slutar slåss? Det leder ju inte till våld mot barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in