Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Jag brukar läsa LW hyfsat regelbundet och jag har en helt annan bild.
Han är (såklart) öppet och tydligt pro-Ukraina men jag har verkligen inte bilden av att han säger att allt går bra, att han låtsas att det regnar och att han säger att vi/väst kan ta det lugnt med stödet.
Tvärtom skulle jag säga.
Ja du har delvis rätt. Det ska jag ge dig. Han är också en megafon för starkt utökat stöd, men då det kommer till sitrep-delen så är det ofta fiktion och språkliga tricks som inte harmoniserar med hur det är i verkligheten.
Han påstår idag 20:18 att striderna i Berdin är pågånde. En analys han gör baserat på ett twitterkonto som i sin tweet skriver "Fighting is ongoing" men detta kan inte som det är skrivet ens garanteras mena Berdin, och det behöver inte heller vara korrekt. Detta inger så klart hopp, och syftet är moralhöjande så klart.
Det som däremot ofta är en bra måttstock är ju bildunderlag och i det här fallet så finns det ju dagsljusvideo som är geolokaliserade till Berdin som tydligt visar ryssar på plats på dagen som inte verkar känna sig så speciellt oroade över sin säkerhet.
Därför har jag kommit fram till slutsatsen att slaget om Berdin är över för den här gången.
Lars har kommit fram till en annan slutsats.