Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Ni verkar väldigt upprörda över Kursk, vatnik. Går det inte som ni hade tänkt er? Jag har precis för mig att bajsdvärgen sa att ukrainarna skulle vara ute före slutet av november 2024. Det blev inte så, eller hur, vatnik? Jag noterar dock att du använder dig av frasen ”ryzzk propaganda”. Det hedrar dig.
Har du några källor till dina påståenden? Som inte kommer från Kreml. Eller sitter du och hittar på nu igen?
BehindRayban är oftast inte direkt nyanserad, balanserad eller korrekt i sina uppstolpningar men här måste jag ge honom att han är snäppet mer korrekt än Kenneth, Lars och andra som click-farmar med hjälp av goda Ukraina nyheter (oavsett om de är sanna eller ej).
Jag skrev en post för någon dag sedan om "Kursk-offensiven v 2.0"
Jag kan nu säga att exakt så var det.
Det positiva: Det var ingen jätteoffensiv där Ukraina "förlorade precis allt".
Det var ett test för att se om det fanns en svaghet. En begränsad mängd resurser användes till detta test. Ryssland gör exakt så precis hela tiden, men Ukraina har inte råd med den taktiken så det finns fog för kritik och eftertanke.
Det negativa: Testet föll inte väl ut. Berdin är helt återtaget av Ryssland. Jag har sett TG videos som antagligen är från igår men möjligen idag: Ryssar går obehindrat och helt obekymrat lugnt runt i Berdin och plundrar Ukrainska fallna soldater på västerländska vapen. Det innebär att Gråzonen inte heller är utvidgad och att båda sidorna är tillbaka i de positioner som var innan den nya "offensiven".
Visuellt bekräftat så har vi sett UKR förlora upp till 10 fordon av olika slag, ca 20 döda och ca 15 tillfångatagna. Vi har även sett Ryssland förlora ca 10 döda och ca 15 tillfångatagna.
Anfalla kostar alltid mer än att försvara.
Det gäller så klart även då Ryssland anfaller så dessa siffror ska inte vara en ref på annat än att anfall kostar mer än försvar.