Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ha ha Snacka om dålig koll! Jag kan berätta för dig att Tjetjenien är en del av Ryssland.
Satan vilket klappträ du måste vara?
Varför behöver Putin hjälp från den krigsherren då? Varför klarar inte ryska armen av det själv?
Klappträdet är tydligen du själv.
Citera
2025-01-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Om du nu menar att det är fake news, så kan du väl åtminstone posta en länk till 'sanningen'! Eller?
Vi "nato-runkare" kommer i alla fall överleva längre än putin-runkare om det skulle bli ofred i Sverige.

När tror du att Ryssland kan "växla upp" och avsluta sin SMO?
Ja väst skriver själva att dom hade ryska ID-kort, så antar att dom egentligen är ryska medborgare.

Sedan så sa Zelensky att ryssarna och nordkoreanerna bränner sina ansikten eller skjuter varandra för att inte avslöjas. Låter väldigt trovärdigt
Citera
2025-01-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det verkar vara väldigt viktigt för er, det är ni som tjatar om det och kommer med lögner om det.

Dom här två soldaterna som har blivit fångade har även ryska ID-kort, hur kommer det sig? Dom kanske inte är nordkoreaner, utan att det är lögner från Ukraina som vanligt. Ändå så sväljs det med hull och hår här i Sverige, men inte i resten av världen.

Är de ryssar så talar de ryska. Och huruvida de kan ryska eller inte upptäcker ukrainarna med lätthet, naturligtvis. Som krigsfånge är man skyldig att uppge namn och grad och klarar de inte av att göra det på god ryska så är de inte ryssar.
Citera
2025-01-13, 10:23
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte min fråga att svara på men jag blev nyfiken

https://en.wiktionary.org/wiki/the_dogs_bark,_but_the_caravan_goes_on

Du som är vår "drönarman".
Tänkte på dig i v f...

Sverige kan!
Snacka om färskvara.

Min tanke kring detta, var att man har denna svärm, vilande på marken.
Du har övervakningsdrönare på marken, som aktiveras vid rörelse.
Operatören synar bilderna från drönaren och ev ger klartecken.
Svärmarna sticker iväg och utför sitt uppdrag.

Istället för snubbeltråd och en granat som poppar upp och exploderar...

https://www.msn.com/sv-se/teknik/luftfart/hemligt-dr%C3%B6narprojekt-klart-p%C3%A5-rekordtid/ar-BB1rm1p9?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=7d2c8f91928b 4a82a0f4138c33aeb7fe&ei=11
Citera
2025-01-13, 10:42
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det verkar vara väldigt viktigt för er, det är ni som tjatar om det och kommer med lögner om det.

Dom här två soldaterna som har blivit fångade har även ryska ID-kort, hur kommer det sig? Dom kanske inte är nordkoreaner, utan att det är lögner från Ukraina som vanligt. Ändå så sväljs det med hull och hår här i Sverige, men inte i resten av världen.

Kan du inte styrka att det är lögner så är det väl bättre du håller tyst? Han säger själv att han fick sitt ID när han kom till Ukraina hösten 2024 och han ville stanna i Ukraina hellre än att åka tillbaka till Nordkorea (hans egna ord). Den utan ID ville åka tillbaka till Nordkorea.

Häng med lite för fan! Svaghetstecken i ditt beteende!
Senast redigerad av CanisMinor 2025-01-13 kl. 10:45.
Citera
2025-01-13, 10:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Istället för snubbeltråd och en granat som poppar upp och exploderar...

Jag tror Ukraina redan har delvis denna förmåga. Dels moderdrönare, typ större som Baba Yaga och sedan 5-6 FPV drönare som automatiskt följer efter moderdrönaren.

En taktik som jag sett är att sedan ta 5 av FPV-drönarna och slå ut personal en och en på backen, den sjätte drönaren parkeras vid fordonet dom kom från och kan användas om någon vänder om och vill fly tillbaka.

Från artikeln

Citat:
Lär av kriget

– Vi lär oss av kriget i Ukraina. Förändringstakten är hög. Det innebär att vi inte vill köpa 100 000 drönare som sedan kan hamna i ett förråd, säger arméchef Jonny Lindfors.

Med en ny mjukvara som monteras på drönare, ska dessa kunna bilda svärmar och göra arbetet automatiskt utan att operatören behöver sköta alla detaljer. Det kan handla om att vakta en väg och skicka bilder tillbaka, spana efter fientliga objekt och att flyga hem för laddning.

Det unika är inte själva drönaren utan att vi kan uppdatera och fortsätta vara relevanta, säger Jonny Lindfors.

Det låter bra.. Men dyrt om det är SAAB som ska stå för mjukvaran och hårdvaran. AI-delen tror jag enkelt kan uppgraderas, kommer i modulforum och liknar dom gamla PCMIA-korten på äldre datorer.

Batteripacken borde vara busenkla att byta ut i takt med att effektbehoven ökar. Stora delen borde vara att träna AI-modellen men där kan man nog köpa ett överflöd av filmer av Ukraina.

Tror jag avslutar med att AI är framtiden. Dyrt per enhet men det är framtiden. Nu i dagsläget så verkar det dock vara billigare och mer effektivit att bygga FPV-drönare och utbilda operatörer som styr dessa. (Såg en nyhet från nu morse/natt att Ukraina ska sätta in mobila utbildningsplatser för att träna upp FPV-operatörer. )
Citera
2025-01-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Kan du inte styrka att det är lögner så är det väl bättre du håller tyst? Han säger själv att han fick sitt ID när han kom till Ukraina hösten 2024 och han ville stanna i Ukraina hellre än att åka tillbaka till Nordkorea (hans egna ord). Den utan ID ville åka tillbaka till Nordkorea.

Häng med lite för fan! Svaghetstecken i ditt beteende!

Nordkoreaner i Kursk är en s.k. tidningsanka, ett troll utan innehåll. Det var några ryska soldater som tyckte att det skulle bli roligt eftersom de hade fått tag på en nordkoreansk flagga och satte upp den tillsammans med den ryska när de hade övertagit stället. Hm... är det skojigt?
Citera
2025-01-13, 10:59
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror Ukraina redan har delvis denna förmåga. Dels moderdrönare, typ större som Baba Yaga och sedan 5-6 FPV drönare som automatiskt följer efter moderdrönaren.

En taktik som jag sett är att sedan ta 5 av FPV-drönarna och slå ut personal en och en på backen, den sjätte drönaren parkeras vid fordonet dom kom från och kan användas om någon vänder om och vill fly tillbaka.

Från artikeln

Det låter bra.. Men dyrt om det är SAAB som ska stå för mjukvaran och hårdvaran. AI-delen tror jag enkelt kan uppgraderas, kommer i modulforum och liknar dom gamla PCMIA-korten på äldre datorer.

Batteripacken borde vara busenkla att byta ut i takt med att effektbehoven ökar. Stora delen borde vara att träna AI-modellen men där kan man nog köpa ett överflöd av filmer av Ukraina.

Tror jag avslutar med att AI är framtiden. Dyrt per enhet men det är framtiden. Nu i dagsläget så verkar det dock vara billigare och mer effektivit att bygga FPV-drönare och utbilda operatörer som styr dessa. (Såg en nyhet från nu morse/natt att Ukraina ska sätta in mobila utbildningsplatser för att träna upp FPV-operatörer. )

Framtiden. Absolut!
Dyrt?
Nja.
Jag tänker att 1000 drönare kan styras av 100 pers eller mindre.
Drönarsvärmar som autonomt hittar sin mål.

Istället för att utbilda militär personal i 1000 tals varje år, så räcker det med mycket färre fast anställda. Varje unge idag kan nog ta värvning och köra ett gäng drönare inom 1 vecka.

Utmaningen är att hålla kunskapsnivån och utvecklingen på en senaste nivå hela tiden och ha en produktionsapparat som kan spotta fram 1000 tals drönare i veckan, när behovet uppstår.
Citera
2025-01-13, 11:00
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi och Europa ska bedriva handel med Ryssland och inte provocera med NATO för det ger er inget annat än tandgnissel på nätterna.
Fram till Rysslands annektering av Krim 2014 hade EU arbetat med att bygga upp en strategisk relation med landet inom områden som ekonomi, energi, klimatförändringar, utbildning och konfliktlösning i Mellanöstern. EU stödde också starkt Rysslands anslutning till Världshandelsorganisationen.
Som ett direkt resultat av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har EU antagit en rad sanktioner mot landet. Dessa inkluderar individuella sanktioner, ekonomiska sanktioner och diplomatiska åtgärder.
Citera
2025-01-13, 11:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Hm... är det skojigt?

Att du sitter och spammar tråden med skräpinlägg efter skräpinlägg? Nej det är inte skojigt.

Men jag kan förstå att det svider för er Ryssar att ni måste ta hjälp av Nordkoreraner för ni kan inte hantera kriget själva. Av det följer att ni försöker förringa och förlöjliga det faktum att ni tvingats ta hjälp av ett av världen fattigaste länder för ni saknar material och manskap.

Men på det stora hela är det skitdesamma för mig. Vill du verka för att Ryssland körs i botten bara för att blidka din diktator Putin så varför inte. Mindre problem för mig i framtiden när ni Ryssar inte har råd att lämna landet.. ..Eller byn ni bor i för den delen.
Citera
2025-01-13, 11:02
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Stackars lille massmördaren KGB-Putin som radar upp ena nederlaget efter det andra.

KGB-Putins bröder i Kina tar inte emot hans oljetankers något mer. KGB-Putin får väl skicka sina oljetankers till Pakistan så att han får in lite mandariner och kikärter på bankkontot. Men vänta lite nu... Pakistan skulle nog inte heller ta emot USA-sanktionerade fartyg.

Stackars lille massmördaren Putin, men enligt flashbacks avskum och skithögar är massmördaren ett "geni" och "mästerstrateg" så han kommer nog på något.

Russia stronk!

Three tankers carrying more than 2 million barrels of Russian oil are floating in waters off eastern China after the US imposed sanctions

https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lfmbkm3osc2i
Putin borde fortsatt som taxichaffis, geopolitik är han pinsamt dålig på.
Citera
2025-01-13, 11:10
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Utmaningen är att hålla kunskapsnivån och utvecklingen på en senaste nivå hela tiden och ha en produktionsapparat som kan spotta fram 1000 tals drönare i veckan, när behovet uppstår.

Jo vill minnas att jag länkade till en artikel tidigare om Ukrainas drönarproduktion och hur mycket dom kunde tillverka själva i dagsläget. Allt från kontrollkort till motorer och dylikt. Vill minnas att största stötesstenen var neodymiummagneter och där KIna satt på råvarorna. (Borde bli en förbättring här snart om några år då både USA och vill jag minnas vi här i Sverige skulle börja bryta/förädla dom här lite mer exotiska mineralerna och metallerna.

Men viktigt att tänka på här tror jag det är man inte ska börja med att skissa upp något som motsvarar vad landstinget köpet in i programväg och sällan fungerar. Utan man bör nog ta minsta fungerande produkt och iterera på det.

Som ett exempel, för ett-två år sedan när dom första primitiva störsändarnrna dök upp. Dom hade kort räckvidd men var tillräckligt starka för att slå ut videokanalen och med det såg inte FPV operatören vart han ratttade drönaren dom sista 20-30 metrarna.

Behovet blev då att få lite AI/annan teknik så att drönaren kunde låsas och träffa målet. Det jag läste i artikeln och med tanke på att SAAB är inblandade verkar vara att bygga upp ett supersmart/landstingsprogramvara och där bör man nog vara lite försiktigt så att det inte spårar ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in