Citat:
Ursprungligen postat av
MrochMr
Istället för snubbeltråd och en granat som poppar upp och exploderar...
Jag tror Ukraina redan har delvis denna förmåga. Dels moderdrönare, typ större som Baba Yaga och sedan 5-6 FPV drönare som automatiskt följer efter moderdrönaren.
En taktik som jag sett är att sedan ta 5 av FPV-drönarna och slå ut personal en och en på backen, den sjätte drönaren parkeras vid fordonet dom kom från och kan användas om någon vänder om och vill fly tillbaka.
Från artikeln
Citat:
Lär av kriget
– Vi lär oss av kriget i Ukraina. Förändringstakten är hög. Det innebär att vi inte vill köpa 100 000 drönare som sedan kan hamna i ett förråd, säger arméchef Jonny Lindfors.
Med en ny mjukvara som monteras på drönare, ska dessa kunna bilda svärmar och göra arbetet automatiskt utan att operatören behöver sköta alla detaljer. Det kan handla om att vakta en väg och skicka bilder tillbaka, spana efter fientliga objekt och att flyga hem för laddning.
– Det unika är inte själva drönaren utan att vi kan uppdatera och fortsätta vara relevanta, säger Jonny Lindfors.
Det låter bra.. Men dyrt om det är SAAB som ska stå för mjukvaran och hårdvaran. AI-delen tror jag enkelt kan uppgraderas, kommer i modulforum och liknar dom gamla PCMIA-korten på äldre datorer.
Batteripacken borde vara busenkla att byta ut i takt med att effektbehoven ökar. Stora delen borde vara att träna AI-modellen men där kan man nog köpa ett överflöd av filmer av Ukraina.
Tror jag avslutar med att AI är framtiden. Dyrt per enhet men det är framtiden. Nu i dagsläget så verkar det dock vara billigare och mer effektivit att bygga FPV-drönare och utbilda operatörer som styr dessa. (Såg en nyhet från nu morse/natt att Ukraina ska sätta in mobila utbildningsplatser för att träna upp FPV-operatörer. )