2025-01-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nog för att det vore bra med att kontrollera hur bra folk kör i mörker, men det skulle göra hela apparaten kring att ta körkort väsentligt meckigare. Samma med att backa med släp. Det skulle ta värdefull tid från uppkörningen som kan användas till viktigare saker. Att testa dina skills med växellådan är inget som tar någon tid från uppkörningen, eftersom det blir en naturlig del av hela uppkörningen om du kör en bil med manuell låda.

Vad finns det för argument för att du ska få köra upp med automat och ändå få köra manuell? Finns det något annat än "amen, backa med släp då?"

Argumentet kan vara i en framtid då vare sig körskola eller vägverket har en uppkörningsbil med manuell låda. Skall det då isf betyda att du inte får ta körkort för att få köra med automat? Det kan ju vara så att man övningskört privat med manuellt så att färdigheten kanske inte saknas, men ja vägvärket kan inte examinera så sorry.

Varför då inte börja inse att manuell växellåda håller på att bli ovanlighet att man kanske kan släppa kravet att examineras på det. Att köra med synkad växellåda är heller inte samma sak som att köra med osynkad som du får ge dig ut på vägarna med såfort du har visat att du kan framföra en bil med en heeelt annan växellåda.
Citera
2025-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Att köra med startmotor fungerar möjligen i äldre bilar. Idag är det nedtryckt kopplingspedal som gäller, annars går inte startmotorn.

Jo precis. Den ”enorma fördelen” med en manuellt växlad bil är liksom på väg ut genom fönstret redan..
Citera
2025-01-07, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag kan förstå att vissa har svårare att lära sig köra manuellt, men det som bör påverka förbudet är trafikfara. Det är rimligt att bekanta sig med ett nytt fordon innan man kastar sig ut i trafiken, det gäller även så enkla saker som hur ljuset fungerar. Men just transmissionen är speciell, så där måste vi införa en egen behörighet. Varför?

Vill du argumentera för eller mot trampbil så får du göra det. Jag har förklarat varför jag anser nuvarande regel idiotisk. Någon får gärna förklara varför den är bra, lämpligen genom att visa vilken nytta den gör.

Jag tycker inte att någon som inte har visat att de klarar av samspelet mellan gas, koppling och växelspak bör få framföra ett fordon med manuell låda. Du verkar inte hålla med?

Jämförelsen med att kolla saker som hur ljuset fungerar faller rätt platt, då detta är gjort blixtsnabbt. Hitta ratten som sätter på ljuset och ta reda på om helljuset fungerar genom att föra fram eller bak spaken. Men att hantera en manuell låda är inget man klarar genom att konstatera att bilen har en koppling om man enbart har kört automat tidigare.
Citera
2025-01-07, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Argumentet kan vara i en framtid då vare sig körskola eller vägverket har en uppkörningsbil med manuell låda. Skall det då isf betyda att du inte får ta körkort för att få köra med automat? Det kan ju vara så att man övningskört privat med manuellt så att färdigheten kanske inte saknas, men ja vägvärket kan inte examinera så sorry.

Varför då inte börja inse att manuell växellåda håller på att bli ovanlighet att man kanske kan släppa kravet att examineras på det. Att köra med synkad växellåda är heller inte samma sak som att köra med osynkad som du får ge dig ut på vägarna med såfort du har visat att du kan framföra en bil med en heeelt annan växellåda.
Jag håller helt med om att i en framtid när manuell låda blivit tillräckligt ovanlig så finns det inte så mycket fog för att kräva detta. Idag är dock manuella bilar alldeles för vanliga för det.

Om osynkade växellådor hade varit en stor del av vår bilpark hade det också varit skäl för att ha separat behörighet för det. Men nu är de relativt ovanliga. På ungefär samma sätt ser jag heller inget behov av att det ska finnas specialkort för T-ford. De framförs av entusiaster och är ingen trafikfara nationellt sett.
Citera
2025-01-07, 20:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag tycker inte att någon som inte har visat att de klarar av samspelet mellan gas, koppling och växelspak bör få framföra ett fordon med manuell låda. Du verkar inte hålla med?

Jämförelsen med att kolla saker som hur ljuset fungerar faller rätt platt, då detta är gjort blixtsnabbt. Hitta ratten som sätter på ljuset och ta reda på om helljuset fungerar genom att föra fram eller bak spaken. Men att hantera en manuell låda är inget man klarar genom att konstatera att bilen har en koppling om man enbart har kört automat tidigare.
Nej, jag ser ingen anledning till att särbehandla just det samspelet samtidigt som annat, hantering av regn, snö, mörker, husvagn, dålig grusväg osv inte testas. Vad är faran som motiverar regeln? Och hur motiverar lagstiftaren regeln?
Citera
2025-01-07, 21:04
Avslutad
Citat:
Nej, jag ser ingen anledning till att särbehandla just det samspelet samtidigt som annat, hantering av regn, snö, mörker, husvagn, dålig grusväg osv inte testas. Vad är faran som motiverar regeln? Och hur motiverar lagstiftaren regeln?
Ok, ja mitt argument är alla situationer jag har bevittnat som handledare som beror på dålig hantering av växellådan, som hade kunnat bli riktigt farliga.

Det vore bra att testa alla övriga saker du nämner också, men det är inte praktiskt möjligt på ett bra sätt. Köerna skulle bli enormt långa.
Citera
2025-01-07, 21:22
Medlem
Citat:
Varför? Vissa lagstiftare borde aborteras.

Svårigheter att få tag i lämpliga körprovsbilar var en orsak som angavs i artikeln.
Citera
2025-01-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men tjena! Halva uppkörningen att köra halvvägs till närmsta motorväg och andra halva att köra tillbaks kanske räcker för att visa på att det finns vilja nog att köra på motorväg eller?

Inte så troligt. Här (Umeå) är det cirka 25 mil till närmaste motorväg.
Citera
2025-01-07, 21:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Svårigheter att få tag i lämpliga körprovsbilar var en orsak som angavs i artikeln.
Med varför menade jag varför i helvete ska det krånglas så mycket med det här.
Citera
2025-01-07, 21:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ok, ja mitt argument är alla situationer jag har bevittnat som handledare som beror på dålig hantering av växellådan, som hade kunnat bli riktigt farliga.

Det vore bra att testa alla övriga saker du nämner också, men det är inte praktiskt möjligt på ett bra sätt. Köerna skulle bli enormt långa.
Man kan väl ha mörker, regn osv som villkor?
Jag tycker att har man visat att man kan hantera Bil i trafiken så får man köra Bil. Sedan är det upp till den enskilde att lära sig sin bils egenskaper och att behärska den.
Citera
2025-01-07, 21:37
Medlem
Citat:

Har du åkt med någon som har körkort för manuell låda som sen hoppar in i en automatväxlad bil och plötsligt ska panikbromsa?
Dvs personen använder vänster fot och trycker ner kopplingen, som inte finns.
Så det blir dubbelfot på bromsen.

Jag har…
Och DET hade kunnat bli riktigt farligt om vi hade haft nån bakom oss.

Nä. Håller med en del andra. Slopa ”automat” på körkortet. Har man kört upp med automat och sen vill köra manuell låda, så är det upp till den som lånar ut bilen att visa hur det funkar.
På samma sätt om man lånar ut en släpkärra till en som aldrig ”kört upp” med släp.

Annars kan vi lägga till ”Ej släp” på körkortet oxå.
Citera
2025-01-07, 21:38
Avslutad
Citat:
Man kan väl ha mörker, regn osv som villkor?
Jag tycker att har man visat att man kan hantera Bil i trafiken så får man köra Bil. Sedan är det upp till den enskilde att lära sig sin bils egenskaper och att behärska den.
Jag tror du inser själv hur otroligt orimligt det vore med sådana villkor. Sen kan man tycka vad man vill om det här med automatlåda, men att jämföra det med villkor för regn och mörker är enbart fånigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in