2025-01-07, 19:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det har vad jag vet aldrig utfärdats sådana kort i Sverige. Däremot har det utfärdats kort med villkoret automatisk låda.
Detaljer, B-körkort utan begränsning till automatlåda är väl manuellkörkort. Varför larvar du dig.
Citera
2025-01-07, 19:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Detaljer, B-körkort utan begränsning till automatlåda är väl manuellkörkort. Varför larvar du dig.
Det är inte jag som larvar mig, det är lagstiftaren som har infört begränsningen som larvat sig.

Mer korkat än det där, nu bortplockade, dansförbudet på krogen.
Citera
2025-01-07, 19:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är inte jag som larvar mig, det är lagstiftaren som har infört begränsningen som larvat sig.

Mer korkat än det där, nu bortplockade, dansförbudet på krogen.
Hur menar du att det är larv?
Citera
2025-01-07, 19:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Hur menar du att det är larv?
Hur motiverade lagstiftaren regeln?
Citera
2025-01-07, 19:46
Avslutad
Citat:
Kan du hänvisa till något trovärdigt om att just manuell växling är speciellt? Och dessutom så allvarligt att man i praktiken måste göra en egen behörighet av det. Något måste ju lagstiftaren ha baserat regeln på.
Tycker ärligt talat att det är rätt fånigt att begära någon trovärdig källa på en sådan sak. Det är trots allt något som man ofta behöver lägga någon lektion på för att överhuvudtaget få bege sig ut i trafiken. Att jämföra det med en turbo är bara löjligt. En turbo behöver du inte hantera på något speciellt sätt alls. Det behöver du med en koppling. När jag har handlett folk som övningskör är det väldigt vanligt att de hamnar i jobbiga situationer för att de inte har lärt sig hantera det hela ordentligt. Exempelvis genom att de inte har växlat ner inför en korsning. Med en diesel kan det bli ganska jobbigt då motorn är så stark på låga varv och enbart tomgången gör att hastigheten blir för hög i korsningen. En annan sak som kan bli väldigt jobbig är när man plötsligt behöver accelerera fort för att ta sig ur en farlig situation. Är man då inte van kan det skita sig rejält när det behövs växlas ner. Eller för den delen få motorstopp mitt i en korsning.

Men om jag inte missminner mig så infördes det för folk som helt enkelt inte klarade av att hantera en koppling. Anledningarna kunde variera från dålig simultankapacitet till rena fysiska handikapp. Men idag är det av förståeliga anledningar folk som väljer detta även utan handikapp.

Men som sagt, varför inte låta folk köra upp på en trampbil? Hur fordonet man kör upp på är beskaffat spelar ju ingen roll, eller hur? Och vi kan ju slopa alla behörigheter och gå tillbaka till trafikkortet. Låt oss göra som 1916 när du enbart behövde göra ett teoriprov, och sedan fick du framföra samtliga fordon.
Citera
2025-01-07, 19:54
Medlem
Tycker det är konstigt att så många väljer att ta körkort för automat. Är man 18år när man tar körkort och vill köpa en bil de närmaste åren så blir det dyrt att köpa en bil med automat som inte är som en traktor att köra.
Är anledning till detta att föräldrarna endast har automat bilar som ungdomarna kan övningsköra med?

Ni som kan lite om bilar vad får man för bil med automat för 40-50k idag?
Citera
2025-01-07, 19:56
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hur motiverade lagstiftaren regeln?
Automatlåda är enklare att köra miljövänligt? Jag vet inte.
Citera
2025-01-07, 19:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker ärligt talat att det är rätt fånigt att begära någon trovärdig källa på en sådan sak. Det är trots allt något som man ofta behöver lägga någon lektion på för att överhuvudtaget få bege sig ut i trafiken. Att jämföra det med en turbo är bara löjligt. En turbo behöver du inte hantera på något speciellt sätt alls. Det behöver du med en koppling. När jag har handlett folk som övningskör är det väldigt vanligt att de hamnar i jobbiga situationer för att de inte har lärt sig hantera det hela ordentligt. Exempelvis genom att de inte har växlat ner inför en korsning. Med en diesel kan det bli ganska jobbigt då motorn är så stark på låga varv och enbart tomgången gör att hastigheten blir för hög i korsningen. En annan sak som kan bli väldigt jobbig är när man plötsligt behöver accelerera fort för att ta sig ur en farlig situation. Är man då inte van kan det skita sig rejält när det behövs växlas ner. Eller för den delen få motorstopp mitt i en korsning.

Men om jag inte missminner mig så infördes det för folk som helt enkelt inte klarade av att hantera en koppling. Anledningarna kunde variera från dålig simultankapacitet till rena fysiska handikapp. Men idag är det av förståeliga anledningar folk som väljer detta även utan handikapp.

Men som sagt, varför inte låta folk köra upp på en trampbil? Hur fordonet man kör upp på är beskaffat spelar ju ingen roll, eller hur? Och vi kan ju slopa alla behörigheter och gå tillbaka till trafikkortet. Låt oss göra som 1916 när du enbart behövde göra ett teoriprov, och sedan fick du framföra samtliga fordon.
Jag kan förstå att vissa har svårare att lära sig köra manuellt, men det som bör påverka förbudet är trafikfara. Det är rimligt att bekanta sig med ett nytt fordon innan man kastar sig ut i trafiken, det gäller även så enkla saker som hur ljuset fungerar. Men just transmissionen är speciell, så där måste vi införa en egen behörighet. Varför?

Vill du argumentera för eller mot trampbil så får du göra det. Jag har förklarat varför jag anser nuvarande regel idiotisk. Någon får gärna förklara varför den är bra, lämpligen genom att visa vilken nytta den gör.

Citera
2025-01-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
OT DSG lådor är helt värdelöst , kom redan i slutet av 80 talet på bussar och där har en dag låda en fördelaktig användning men till en bil är den funktionen helt värdelöst och då har man inte ens tagit med alla kostnader och krånglet att serva den.

Slut OT

Personligen har jag sedan en massa år alla behörigheter på mitt körkort, och tycker det är oerhört fånigt med denna mestadels tramsiga diskussion och åsikter mot automatväxlad och hyllande av manuellt. Båda dessa transmissioner har sina för och nackdelar. Men många snackar om manuella som om de skulle vara racingförare i hela vardagen. Så är det ju inte, och bevisligen så har vi ju generellt sett utvecklat mer och mer automatik inom egentligen allt vi håller på med och lever med, så varför skulle det inte gå samma väg med växellådor…?

Att det sen är skitkul att kunna snärta i valfri växel själv och känna den där känslan av kontroll som är svår att beskriva i ord, är en annan sak, och dessutom skulle nog de allra flesta som ser sig som gudar att växla manuellt, få skämmas om de jämfördes mot en för ändamålet anpassad automat….

Nåväl, det är väl egentligen skitsamma vad som sker med körkorten, för vi kan väl med högsta sannolikhet räkna med att myndigheterna kommer att vid behov justera körkorten så de är i samsvar med rådande tid och fordonsflotta. Vilket lär betyda att så länge det finna manuellt växlade fordon så kommer det att finnas körkort för att få framföra dessa. Så jag förstår faktiskt inte varför det ens ska startas en tråd om nåt så självklart….

Ja, nu citerade jag dig, och därför avslutar jag med att stilla undra varför i hela friden du kastar fram denna åsikten och påstående om DSG-lådor….? Jag och miljoner andra världen runt ser det istället som enormt trevliga växellådor, som är generellt sett driftsäkra (vissa undantag finns ja…) och gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Växlar extremt snabbt, extremt mjukt närmast omärkligt då man oftast bara märker det på att varvmätarnålen hoppar up eller ned ca 500 rpm eller så på en diesel.
Man lägger i Driven och behöver sen inte fundera mycket mer på det hela, lådan sköter resten närmast omärkligt och ger låg förbrukning.
Sen är det såklart fullt lovligt att säga vad man gillar eller inte, men det gör ju inte att vare sig manuell, automat eller DSG etc blir ”helt värdelöst”
Personligen gillar jag egentligen alla varianter av växellådor, så länge de är bra versioner av de olika varianterna. Och beroende på aktuell körning så kan de olika varianterna passa olika bra.
Citera
2025-01-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.

Att köra med startmotor fungerar möjligen i äldre bilar. Idag är det nedtryckt kopplingspedal som gäller, annars går inte startmotorn.
Citera
2025-01-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla momenten utom släpet kan ju ingå på en uppkörning. Man kan dock få lite teori om det. På en körskola ingår de absolut i läran. Just att köra bil som är manuell skiljer väldigt mycket i flera färdigheter mot automat. Därför har man alltid skiljt dessa åt. Begränsning automat var en kompromiss för handikappade från början. Att köra med släp är egentligen inte svårare så läge det går framåt, man får ta ut svängarna något mer. Konstigt att dagens unga har så svårt med motoriken att de inte kan lära sig samma saker som deras föräldrar gjort. Men då får de vara begränsade i sitt liv.

Jo, men tjena! Halva uppkörningen att köra halvvägs till närmsta motorväg och andra halva att köra tillbaks kanske räcker för att visa på att det finns vilja nog att köra på motorväg eller?
Citera
2025-01-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits

En idag helt onödig grej som kommer att försvinna helt på nya bilar vilken dag som helst typ. Men däremot kommer det finnas en massa manuella bilar ute på vägarna de närmsta (vad vet jag) femton åren eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in