2025-01-07, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Gravitationen verkar mot masscentrum. En platt skivas masscentrum är i mitten av skivan så står du inte i mitten av skivan så blir gravitationen snedriktad. Fysiska experiment på en platt jord kommer man givetvis inte kunna genomföra då vi inte har någon platt jord att experimentera på. Att gravitationen existerar dvs. att massa attraherar massa är däremot lätt att påvisa i experiment trotts vad ni plattisar hävdar.

Spelar knappast någon roll hur många "äkta" månlandningar som görs. Ni kommer ändå avfärda dem som CGI.

Men ge exempel på ett verkligt experiment då som påvisar det du skriver om snedriktningen?
Citera
2025-01-07, 14:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad bra att ni är experter på gravitation, hur fungerar det exempel i ett slutet rum med 10 meter tjock barriär av ex aluminium, hur uppstår gravitationen då om jag släpper en blyklump mot golvet?
På en rund eller platt jord?
Citera
2025-01-07, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Välj du.
Citera
2025-01-07, 14:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad bra att ni är experter på gravitation, hur fungerar det exempel i ett slutet rum med 10 meter tjock barriär av ex aluminium, hur uppstår gravitationen då om jag släpper en blyklump mot golvet?
Hur gravitation uppstår är irrelevant för frågan om gravitation finns.

Att saker faller till marken är ju sant. Detta fenomen kallas för gravitation. End of story.
Citera
2025-01-07, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur gravitation uppstår är irrelevant för frågan om gravitation finns.

Att saker faller till marken är ju sant. Detta fenomen kallas för gravitation. End of story.

Nej.

Frågan är högst relevant då det beskriver hur den förhåller sig, men då vet jag att du inte klarar av att besvara frågan så då inväntar jag svar från den som faktiskt fick frågan.
Citera
2025-01-07, 14:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej.

Frågan är högst relevant då det beskriver hur den förhåller sig, men då vet jag att du inte klarar av att besvara frågan så då inväntar jag svar från den som faktiskt fick frågan.
Nej, det är irrelevant.

Vill du bevisa att gravitation inte finns måste du bevisa att saker inte faller mot marken, för det är ju det fenomenet som kallas för gravitation. Lycka till!
Citera
2025-01-07, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det är irrelevant.

Vill du bevisa att gravitation inte finns måste du bevisa att saker inte faller mot marken, för det är ju det fenomenet som kallas för gravitation. Lycka till!

Ja vi har förstått att du tycker det. Men nu var frågan om gravitationen inte bara ställd till dig gumman så du slipper svara på den "svåra" frågan.
Citera
2025-01-07, 15:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja vi har förstått att du tycker det. Men nu var frågan om gravitationen inte bara ställd till dig gumman så du slipper svara på den "svåra" frågan.
Det ÄR så, inte bara något jag tycker.

Vad kallar du fenomenet att saker faller?
Citera
2025-01-07, 15:03
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Hur går det? Får du inte ihop resonemangen?
Citera
2025-01-07, 15:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men ge exempel på ett verkligt experiment då som påvisar det du skriver om snedriktningen?
Ja om du ger en platt jord till mig som jag kan testa på. Att gravitationen existerar dvs. att materia attraherar massa är däremot bevisat. Även att vi kan navigera på jorden efter rund modell och att avstånden stämmer så det råder knappast några som helst tvivel om jordens form.
Citat:
På samma sätt som om barriären inte fanns. Finns inga barriärer som kan stoppa gravitation.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-01-07 kl. 15:10.
Citera
2025-01-07, 15:07
Medlem
Citat:
Gravitationen är bevisad bortom allt tvivel, även om ingen kan förklara de minsta detaljerna, som du kräver. Ingen har i alla fall kommit i närheten av en annan förklaring, även om desperata FE:are försöker. Vi har gjort detta i åratal, och alla argument måste upprepas varje gång det dyker upp någon ny som har sett FE-videor och fått stjärnor i ögonen. Nu är det dags att sluta.

För ett tag sedan insåg jag att du återigen tittat på FE-filmer utan några invändningar och därmed konstaterat att alla flygplan söder om ekvatorn flyger norrut, t.ex. till San Francisco för att tanka. Jag nämnde då att det går direktflyg flera gånger i veckan mellan kontinenterna i söder, och att det är omöjligt att få det att passa med en platt jord. Sedan försvann du, som alla andra plattisar, men dök upp igen med gravitationen som tema för förmodligen tusende gången. Säkert och bra! Det är något som händer alla FE-are, och du är inget undantag. Varför ska vi diskutera gravitation på en platt jord, när något så enkelt som flygtider på södra halvklotet helt bevisar att jorden är rund?
Citera
2025-01-07, 15:13
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Hur går det? Får du inte ihop resonemangen?
Den här tråden handlar om platt jord.

Hur gravitationen fungerar på en platt jord vet inte jag. Det är upp till dig som plattjordexpert att förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in