Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Vi får hoppas att det snart hanteras såhär:
https://www.facebook.com/reel/977928094182959
...eller såhär:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/abdirahman-mohamoud-26-doms-for-barnvaldtakt/
Tror du de anhöriga i dessa exempel skadas mer eller mindre än gäddors anhöriga?
Det första exemplet är ju ett fall av brottsprovokation som jag förstår det, vet inte hur det som lett fram till gripandet har sett ut men jag anser inte att polisen (en del av det offentliga, staten) ska förmå folk (enskilda, medborgare) att begå brott för att sedan kunna gripa dem. Man kanske skulle kunna diskutera någon form av rättslig prövning före provokationen där en domstol eller åklagare får ta ställning till om brottsprovokation bör få användas i ett specifikt fall. Lite likt andra typer av åtgärder som jag har begränsad koll på hur de fungerar rent praktiskt.
Vad gäller de anhöriga så vet jag inte hur de som utför den där provokationen hanterar den frågan jämfört med dumpen, så jag har svårt att säga något om det. Däremot blir han ju tagen av polisen så jag antar att han lagförs, men där är ju det han gjort kriminaliserat, så han har begått ett faktiskt brott.
Det andra exemplet gäller en person som faktiskt har begått brott och blivit dömd för det, jag antar att det är därför expressen går ut med namn och bild. Finns det något annat skäl får du gärna dela med dig. Argumentet att varna allmänheten faller ju platt här eftersom han kommer sitta inne och sedan bli utvisad, så han lär väl knappast vara farlig för barn i Sverige.
De anhöriga i det exemplet drabbas förmodligen liknande de till folk som hängs ut på dumpen, vet dock inte om expressen kontaktar arbetsgivare, partner, föräldrar och grannar, men sen har de ju förmodligen större egen spridning än dumpen också. Vet inte hur det ser ut med enskilda individer som eventuellt eftersöker den killen heller.
Jag anser dock att det finns en viktig skillnad mellan att anklagas för något klandervärt eller begå ett försök till brott som inte kan fullbordas, jämfört med att ha begått ett faktiskt brott och blivit dömd för det.