Citat:
Ursprungligen postat av
testingxrat3d
Manuella bilar är alltid mycket bättre om man är ute efter optimal ren kraft/accelerera upp en bil så snabbt som möjligt och generell manövrering.
Finns en anledning till varför proffsrallyförare som formel1 osv inte åker runt i automatbilar.
Automatbilar är för de veka gamlingarna
Nu får jag utbilda dig här då.
Momentomvandlar-Automat-lådor (traditionella automatlådor) har möjlighet att leverera snabbare acceleration då den kan leverera moment genom hela växlingsförloppet. För dragrace är automatlåda att föredra, även om det är manligare att köra fort med manuell låda. Sen har automatlådan andra fördelar vid dragrace under startförloppet men det pallar jag inte berätta, googla stallspeed, transbrake och bump.
Kör man fort på bana så anser jag att manuell låda är det som ger mest kontroll över bilen även om i vissa fall en dubbelkopplingslåda kan vara snabbare.
Givetvis är det så att den manuella lådan är puritanens och connoisseurens val, för oss som ser bilkörandet som ett hantverk och konst. För miljöpartister, småflickor och fjollor så är säkert automatlådan bra.