2025-01-07, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Inte plötsligt i den meningen alltså...

Ett B-körkort ger dig rätt att köra i situationer och ekipager som du kanske aldrig har kört (i) vare sig när du övningskört och heller inte har genomgått något prov på. Det är dessutom endel som är kräver sin färdighet för att reda ut.

Så varför är det då så viktigt att körkortsprovet helt nödvändigt måste ske med manuell växellåda? Varför ställer man inte några krav på att man skall köra lite motorväg, köra lite i mörker, köra lite i stadstrafik? Backa lite med släp? Osv osv?
Alla momenten utom släpet kan ju ingå på en uppkörning. Man kan dock få lite teori om det. På en körskola ingår de absolut i läran. Just att köra bil som är manuell skiljer väldigt mycket i flera färdigheter mot automat. Därför har man alltid skiljt dessa åt. Begränsning automat var en kompromiss för handikappade från början. Att köra med släp är egentligen inte svårare så läge det går framåt, man får ta ut svängarna något mer. Konstigt att dagens unga har så svårt med motoriken att de inte kan lära sig samma saker som deras föräldrar gjort. Men då får de vara begränsade i sitt liv.
Citera
2025-01-07, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla momenten utom släpet kan ju ingå på en uppkörning. Man kan dock få lite teori om det. På en körskola ingår de absolut i läran. Just att köra bil som är manuell skiljer väldigt mycket i flera färdigheter mot automat. Därför har man alltid skiljt dessa åt. Begränsning automat var en kompromiss för handikappade från början. Att köra med släp är egentligen inte svårare så läge det går framåt, man får ta ut svängarna något mer. Konstigt att dagens unga har så svårt med motoriken att de inte kan lära sig samma saker som deras föräldrar gjort. Men då får de vara begränsade i sitt liv.

Det är inte motoriken bara det är att de inte fattar mekaniska saker de är vana vid digitala prylar, därför är automat lättare för deras små milleniehjärnor.

edit: är du över 40 minns du mekaniska telefoner med nummerplatta. För glina är manuell någon form av antikt vidunder som spottar och fräser och låter.
Senast redigerad av TimelineTourist 2025-01-07 kl. 08:12.
Citera
2025-01-07, 08:25
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Männen i din bekantskapskrets kanske åker Dacia eller liknande, eller har ingen av dem ny bil?
Nej, ingen av dom kör nyare bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Och så får man förstås räkna bort alla elbilar. Känner du inte någon man som har en sådan?
Kommer på en man, men det är en företagsbil han använder.
Citera
2025-01-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Manuella bilar är alltid mycket bättre om man är ute efter optimal ren kraft/accelerera upp en bil så snabbt som möjligt och generell manövrering.

Finns en anledning till varför proffsrallyförare som formel1 osv inte åker runt i automatbilar.

Automatbilar är för de veka gamlingarna

Nu får jag utbilda dig här då.

Momentomvandlar-Automat-lådor (traditionella automatlådor) har möjlighet att leverera snabbare acceleration då den kan leverera moment genom hela växlingsförloppet. För dragrace är automatlåda att föredra, även om det är manligare att köra fort med manuell låda. Sen har automatlådan andra fördelar vid dragrace under startförloppet men det pallar jag inte berätta, googla stallspeed, transbrake och bump.

Kör man fort på bana så anser jag att manuell låda är det som ger mest kontroll över bilen även om i vissa fall en dubbelkopplingslåda kan vara snabbare.

Givetvis är det så att den manuella lådan är puritanens och connoisseurens val, för oss som ser bilkörandet som ett hantverk och konst. För miljöpartister, småflickor och fjollor så är säkert automatlådan bra.
Citera
2025-01-07, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Glöm inte att bränsleförbrukningen i automatlådor brukar vara något högre än manuella (så länge du inte gasar som en aggressiv pubertetspung). I min bekantskapskrets är det nästan bara kvinnor som kör automat. Kan tänka mig att i fjollträsk är det bekvämare med automat pga alla jävla köer, det är förmodligen undantaget till varför män väljer automat.
1. Automatväxlade bilar drar inte mer än manuellt växlade bilar. Om man ställer in växellådan för snålkörning, så är det mycket svårt att köra manuellt med mindre bränsleförbrukning.
2. Att stå i kö (i "fjollträsk") och starta och stoppa hela tiden med en automatväxlad bil är inte något som växellådan mår bra av.
Citera
2025-01-07, 08:53
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrickyPick
2. Att stå i kö (i "fjollträsk") och starta och stoppa hela tiden med en automatväxlad bil är inte något som växellådan mår bra av.
Kopplingen i en manuellt växlad bil lär ju slitas redigt om man hamnar i trafikstockning på väg till och hem från jobbet fem dagar i veckan, 45 veckor om året. Psykiskt påfrestande dessutom är väl bara förnamnet.
Citera
2025-01-07, 09:01
Medlem
Citat:
1. Automatväxlade bilar drar inte mer än manuellt växlade bilar. Om man ställer in växellådan för snålkörning, så är det mycket svårt att köra manuellt med mindre bränsleförbrukning.

Ok, så att stå i köer med start-stopp en massa gånger var dag påverkar inte alls en manuell växellåda, men är nåt en automatväxlad låda inte mår bra av….? Kan du utveckla detta…..?
Fundera samtidigt om det ev ibland händer att det är köer i amerikanska städer, som t ex New York m fl, och hur det har påverkat amerikanarnas val av växellåda, där automat varit fullständigt dominerande sedan typ de endaste 70 åren……
Citera
2025-01-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Kopplingen i en manuellt växlad bil lär ju slitas redigt om man hamnar i trafikstockning på väg till och hem från jobbet fem dagar i veckan, 45 veckor om året. Psykiskt påfrestande dessutom är väl bara förnamnet.

Du fattar att koppling är konstruerad för just detta användningsområde va? En koppling brukar hålla 10-20 000mil, dvs 2-4x så länge som bromsbelägg håller. Detta beror givetvis på körstil och andra omständigheter, jag kopplingsknullar mina manuella bilar som om dom vore hyrda mulor och får strax under 10 000 mil ur en koppling.

Ligg inte vaken om nätterna i oro för att hamna i en bilkö å kopplingens vägnar.

Är det psykiskt påfrestande att hamna i bilkö med manuell låda så har jag tre tips till dig; 1) sök professionell hjälp, 2) lär dig köra bil (väldigt ofta kan man minimera mängden kopplande med lite planering i kö-körandet) eller det uppenbara 3) köp dig en fjoll-bil med PRND-låda.
Citera
2025-01-07, 09:05
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Är det psykiskt påfrestande att hamna i bilkö med manuell låda...
Du måste vara en märklig filur som trivs med att spreta fram och tillbaka med benen när bilar står still på Essingeleden.
Citera
2025-01-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Manuella bilar är alltid mycket bättre om man är ute efter optimal ren kraft/accelerera upp en bil så snabbt som möjligt och generell manövrering.

Finns en anledning till varför proffsrallyförare som formel1 osv inte åker runt i automatbilar.

Automatbilar är för de veka gamlingarna

Det handlar absolut inte alltid om att manuellt är bättre på det du skriver ovan, i alla lägen. Det handlar inom tävlingssporten ofta om vad reglementet tillåter, vilket vanligen utformats p g a vissa krav/önskemål, vilket inte per automatik alltid handlar om vad som är bäst och snabbast.

Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Nu får jag utbilda dig här då.

Momentomvandlar-Automat-lådor (traditionella automatlådor) har möjlighet att leverera snabbare acceleration då den kan leverera moment genom hela växlingsförloppet. För dragrace är automatlåda att föredra, även om det är manligare att köra fort med manuell låda. Sen har automatlådan andra fördelar vid dragrace under startförloppet men det pallar jag inte berätta, googla stallspeed, transbrake och bump.

Kör man fort på bana så anser jag att manuell låda är det som ger mest kontroll över bilen även om i vissa fall en dubbelkopplingslåda kan vara snabbare.

Givetvis är det så att den manuella lådan är puritanens och connoisseurens val, för oss som ser bilkörandet som ett hantverk och konst. För miljöpartister, småflickor och fjollor så är säkert automatlådan bra.

Korrekt, och jag är övertygad om att man inom de flesta motorsporter skulle ha fler fördelar än nackdelar med automatik i någon form. Men det blir mer ”tävling” om det hänger mer på människan.
Citera
2025-01-07, 09:12
Medlem
Citat:

1) Det var först ganska nyligen som man kunde göra Automatlådan snålare än den manuella lådan, den tekniska landvinning var dels att man på man införde aggressiv strategi för lock-up samt att man flyttade pumpen från konvertern till en elektriskt driven pump inne i lådan som möjliggörande detta. Innan dessa två landvinningar sjösattes så var automatlådan ganska rejält törstigare än en manuell låda.

2) Växellådan skiter fullständigt i detta då kraft överförs i konvertern med ATF-oljan som medium, oljan slits inte nämnvärt, men givetvis skall den som all olja bytas enligt tillverkarens rekommendationer...

Sedan mitten 2000-tal har BILTILLVERKARNA försökt lura i oss att ATF-oljan är livstidpåfylld, vilket givetvis är absolut nonsens. Givetvis följer man VÄXELLÅDSTILLVERKARENS rekommendationer, ZF 6HP och 8HP sitter i väldigt många bilar och beroende på applikation och modell så skall olje/filterbyte ske med 6-10 000mils intervall
Citera
2025-01-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt, och jag är övertygad om att man inom de flesta motorsporter skulle ha fler fördelar än nackdelar med automatik i någon form. Men det blir mer ”tävling” om det hänger mer på människan.

Wow, Tinitus-doktorn och jag är överens i en fråga gällande bilar, det måste vara en första...

BMW M2 av generations F87 finns med både två och tre pedaler och, "tyvärr" (enligt mig) är handikapp-versionen av BMW M2 utrustad med en dubbelkopplingslåda, denna går att finta upp på läktaren så långt att platserna borde vara gratis, men denna bil är snabbare på mindre tekniska banor än sin trepedalers-kompis. Det är för mig otroligt egalt då behållningen av att köra en bil med tre pedaler aktivt överspeglar den eventuella tiondelen man vinner på snabbare växlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in