2025-01-06, 23:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Vilka problem har du upplevt? Porsche PDK är inget speciellt, bara en vanlig DSG låda som VW. Ferrari vet jag inget om.

Bilarna med automat har inte växlat ned när dom skall och växlat både upp och ned när dom inte skall på ett slumpartat sätt.
Citera
2025-01-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad menar du med att ta bort körkortskravet? Den som idag tar normalt B-körkort får som sagt göra en hel del som han varken har tränat på i körskolan eller för den delen kontrollerat hans färdigheter i under uppkörningen. Saker som dessutom kan vara nog så besvärliga för den som inte har färdigheten. Men helt plötsligt skall det krävas att man har påvisat att man visst kan köra med manuell växellåda bara för att få ett körkort som man skall få köra med manuell låda inklusive allehanda andra saker som man inte visat färdigheter på.

Det är helt enkelt inte konsekvent det här.
Helt plötsligt? Det kravet har funnits åtminstone sedan 70-talet, vad jag vet. Folk får ta vilka körkort de vill men blir begränsade med vad det tar. Om de sen inte har råd att köpa en automatare eller får det jobb de vill ha är deras förlust. Har alla andra generationer, då förutom handikappade, kunnat lära sig och ta körkort för manuell bil borde dagen unga vuxna även klara det. Eller är de dummare och har sämre motorik än tidigare generationer?
Citera
2025-01-07, 00:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
I min bekantskapskrets är det nästan bara kvinnor som kör automat.

Det finns ju inte så många manuella bilar att köpa längre, om man inte vill ha en gammal bil. Vanliga märken för män som Volvo, Mercedes, Audi och BMW säljer väl överhuvud taget inte manuella bilar längre? Männen i din bekantskapskrets kanske åker Dacia eller liknande, eller har ingen av dem ny bil?

Och så får man förstås räkna bort alla elbilar. Känner du inte någon man som har en sådan?
Citera
2025-01-07, 00:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bilarna med automat har inte växlat ned när dom skall och växlat både upp och ned när dom inte skall på ett slumpartat sätt.
Föredrar manuell men har haft och kört väldigt mycket bilar med automat, och det är mer regel än undantag att de inte sköter växlingarna helt korrekt och har en del hyss för sig.
Citera
2025-01-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Personer med automatkort ska INTE få köra manuella bilar så den begränsningen måste få finnas kvar ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Låt folk ta automatkort isf riktiga körkort så kommer priserna på manuella bilar till slut sjunka när efterfrågan dör ut.

Varför är det är viktigt? Kärringstopp vid trafikljus en livsfara? Ungefär så allvarligt är det. I många länder så är det upp till föraren att själv ansvara för att fordonstypen kan framföras säker.

Nånting som är helt jävla skevt i trafiksäkerhetssynpunkt är att köra med påkopplat släp på B-kort utan någon som helst utbildning, varken teoretisk eller praktisk. Upp till föraren att den har nödvändig kännedom för att koppla på släp, lastsäkra och köra runt på ekipaget. Men köra manuell växlad bil, nej det är ju livsfarligt
Citera
2025-01-07, 02:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Ärligt. Vem fan köper en manuell bil?

Kan ju inte vara lätt att få sålt en sån dinosaurie.

Mina söner har inte råd att köpa nån ny bil så de tittar på äldre bilar med manuell växel.
Och det dröjer nog ett tag innan de har råd att byta upp sig skulle jag tro.
Citera
2025-01-07, 02:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Mina söner har inte råd att köpa nån ny bil så de tittar på äldre bilar med manuell växel.
Och det dröjer nog ett tag innan de har råd att byta upp sig skulle jag tro.

De kan utan problem hitta en tjugo år gammal automat för 30k.
Citera
2025-01-07, 03:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits

Får nog hålla med här. Jag körde uteslutande manuellt första 6-7 åren efter jag tog körkort, sen satte jag mig i en automat och insåg hur jävla meningslöst det är att envisas med att växla själv. Automatbilar är som radiobilar i större format, och mycket behagligare. Enda negativa jag personligen upplever är att det är så löjligt enkelt att köra automat att jag nästan ibland blir ouppmärksam i trafiken. Lite derealisation, nästan. Men det kanske bara är jag.

Oavsett: manuellt är för hojar som gör över 200 knyck då det blir omöjligt att reglera lagom gas annars. Även minicrossar och elcrossar som går rätt snabbt görs ju i automat numera, och de är löjligt roliga att köra.
Citera
2025-01-07, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja? Jag har redan nämnt det i två inlägg, det var nån annan, nämligen du, som kallade det dubbeltappning
Jag vet vad det är, och jag kan använda det.
Kan du?
Och har du?

Japp, på detta fordon
https://www.tp21.org/pdf-filer/raptg915_matrielkatalog.pdf
Bilen blev aldrig riktigt omtyck inom försvaret då den var lite tungkörd och svårväxlad, med sin osynkroniserade växellåda. De sista fordonen fanns kvar i tjänst inom armén fram till 1980-talet, för att lära nya förare, av Stridsvagn 101/102 Centurion, att köra med osynkroniserad växellåda.

Dubbeltappning är ett nyord som spellcheck kommit på alldeles själv 😉
Senast redigerad av 2006 2025-01-07 kl. 07:19.
Citera
2025-01-07, 06:49
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Varför skulle det vara onödigt med manuellt körkort? Då får man ju köra både manuellt och automat, är det billigare att ta körkort för automat eller är det för efterblivna som inte klarar av att växla? Förstår verkligen inte varför man väljer att begränsa sig till automat.
Citera
2025-01-07, 07:15
Avslutad
Jag tog automat och sen ville jag köra snygga bilar och uppgraderade till manuell.

Jag kan nog säga att mitt körande i en manuell bil är trafiksäkrare än automat.

Det beror på flera faktorer men framför allt att jag måste planera körningen mer.

Jag har längre stoppsträckor och lägre hastighet i stadskörning.

Jag tycker också att det här nya med att ha inbyggda fartvarnare är helt fantastiskt när man kan höra på en motor och se på varvräknaren och känna i hela bilen att man kör för fort det blir liksom aldrig omedvetna fortkörningar som med en automat där bilen i stort kör sig själv skarvfritt.

Hoppas på fortsatta förbränningsmotorer och att det går att klimatanpassa bränsletypen, men manuellt växlade bilar är redan ett särintresse för min del.

Mazdas MX-5 körs av rik och fattig helt enkelt för att det är en av världens roligaste leksaker.
Citera
2025-01-07, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Helt plötsligt? Det kravet har funnits åtminstone sedan 70-talet, vad jag vet. Folk får ta vilka körkort de vill men blir begränsade med vad det tar. Om de sen inte har råd att köpa en automatare eller får det jobb de vill ha är deras förlust. Har alla andra generationer, då förutom handikappade, kunnat lära sig och ta körkort för manuell bil borde dagen unga vuxna även klara det. Eller är de dummare och har sämre motorik än tidigare generationer?

Inte plötsligt i den meningen alltså...

Ett B-körkort ger dig rätt att köra i situationer och ekipager som du kanske aldrig har kört (i) vare sig när du övningskört och heller inte har genomgått något prov på. Det är dessutom endel som är kräver sin färdighet för att reda ut.

Så varför är det då så viktigt att körkortsprovet helt nödvändigt måste ske med manuell växellåda? Varför ställer man inte några krav på att man skall köra lite motorväg, köra lite i mörker, köra lite i stadstrafik? Backa lite med släp? Osv osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in