Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Varför gör sig Ukraina sån extra möda med att döda redan skadade ryska soldater .
Som här där de redan skjutit av ett ben, sedan kommer ett "nådaskott".
Det vore väl bra om de fick ta hand om sina egna så de kan åka hem och berätta.?
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1huvvxg/fpv_drone_pilots_of_the_birds_of_magyar/
(Jag kan inte öppna länken p.g.a. VPN och om Reddit inte vill ha besökt så får inte Reddit besök, inte min sak att anpassa mig. Kontentan gör att jag inte känner till kontexten, om det är drönare, personkontakt, fjärrvapen, etc).
Saken tas upp i Ukraine the Latest podcast:
https://www.youtube.com/watch?v=r_ZUSIcQGRY&list=PLJnf_DDTfIVCYlsANGtNkzMe M9Fdmqzxr&index=2 (senare halvan)
En jämförelse görs med kriget i Afghanistan där brittiska piloter brottades med hur man i realiteten och praktiskt ska lösa detta med
Hors de combat, dvs det allmänna förbudet mot att döda soldater som är så skadade att de inte kan förväntas strida vidare. Man kan inte rädda alla, speciellt inte från ett flyg eller på minerad mark eller fiendekontrollerad mark osv, och ryssarna skiter ju i sina egna. Britterna i Afghanistan hade som sagt problemet att man flög över och pepprade en grupp talibaner och när man flög över tillbaka så kunde man ju se att många levde, men var döende, andra levde och kunde räddas, andra var döda osv. Får man attackera igen? Gör man det, så kan man skjuta någon som är Hors de combat. Gör man det inte, så blir ju ens stridsinsats mindre effektiv och få eller inga av dem på marken skulle få hjälp. Lösningen var en taktikförändring där man alltid flög två svep och räknade båda svepen till samma "vända" så att säga, och flög sedan hem. Faran med krigsbrott (för normalt funtade) är inte bara att man orsakar lidande hos motståndaren, det är också ett sätt att ta dåligt hand om egna soldater, som om dessa är normalt funtade, kommer få mardrömmar, PTSD och andra psykiska problem med sig hela livet.
Summa summarum är att det inte finns
ett rätt svar, och kriget med FPV-drönare har komplicerat detta och för vissa är det inga problem, för andra leder det till ganska svåra överväganden. Ingen gillar uttrycket "mercy killing" eller nådastöt, men det går inte att komma ifrån att det finns
element av detta. Konventionerna om Hors de combat är helt enkelt inte lätta att följa, ingenting i en praktisk situation är
idealt och krigsbrott är inte bara oundvikliga, de kan vara praktiskt nödvändiga eller
önskvärda.
Det är ju så rent allmänt med lagar. De ska utgå från en speciell moraluppfattning, men kan inte vara detaljerade för att täcka varje situation och det händer nog alla någon gång i livet (dvs även civilt) att man har att välja mellan en laglig väg, och en moralisk väg. Men den lagliga är inte moralisk, och den moraliska är inte laglig.
Som sagt, kunde inte öppna din länk, så jag skriver bara rent allmänt om att det inte är en enkel lösning, problemet är egentligen mycket gammalt och det handlar nog mycket om vad för
praxis som utvecklas. Så får man s.a.s. i efterhand avgöra om denna praxis är önskvärd eller om den bör modifieras.
Jag kan inte tro annat än att om Ukraina på något vis har anledning att tro att en soldat kan överleva, kommer tas om hand och också kan komma hem och berätta om fasorna, så skulle man
inte skjuta igen. Vi har dock anledning att tro att många ryska soldater som faller i själva krigszonen kan ligga där och dö, potentiellt under lång tid. Ryssarna har ju "barmhärtighetsmördat" sina egna och vi har ju fall där den skadade själv tycks ha bett om det.