2025-01-06, 19:29
Medlem
Jan-As avatar
Har de senaste 30åren rullat igång bilar ett fåtal gånger när batteriet inte har orkat dra runt motorn.
Hade jag haft automat så hade jag behövt ringa bärgare eller inväntar starthjälp.
Dessutom är det ofta inte tillåtet att bogsera en bil med automatlåda.
Dessutom har jag aldrig behövt renovera en manuell lådan och den behöver ingen service.
Så det finna fördelar med manuell låda.
Citera
2025-01-06, 19:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Förr var ju automat både dyrare och sämre men inte längre. Har aldrig fått en manuell heller vid bilhyra, ingen vill väl ta risken att någon förstör växeln. Sen kan vi ju ställa tågövergång mot ofrivilligt stopp i korsningar och annat.

Låt manuell dö, även i sportbilar. Farthållare funkar ju inte heller vid manuell låda.
Va? Kan du utveckla det där? Vet du ens vad du pratar om? Så min drygt 20 år gamla farthållare fungerar inte i min bil? Har jag drömt det?
Citera
2025-01-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Va? Kan du utveckla det där? Vet du ens vad du pratar om? Så min drygt 20 år gamla farthållare fungerar inte i min bil? Har jag drömt det?
Nä han gissar bara,, mina manuella har farthållare... Audi A4 å en 30 år gammal corvette.
Citera
2025-01-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Automatlådan och den manuella lådan har existerat parallellt i vad är det nu, SNART 120ÅR?!?!? Eller 80 år om referensen är GM's Hydramatic.

Automatlådan blev bättre än den manuella lådan 2013 när ZF presenterade sin 8HP, innan dess så var det bara tragik. Merceders är för övrigt fortfarande tragik då dom envisas med att göra sina lådor själva.

Sen finns det randfall då den manuella lådan fortfarande är överlägsen automaten, if you know, you know.

Manuella bilar är alltid mycket bättre om man är ute efter optimal ren kraft/accelerera upp en bil så snabbt som möjligt och generell manövrering.

Finns en anledning till varför proffsrallyförare som formel1 osv inte åker runt i automatbilar.

Automatbilar är för de veka gamlingarna
Citera
2025-01-06, 19:39
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur mycket växlar du när du ligger på en motorväg egentligen?
Man tänker ju inte ens på man växlar, det sker ju per automatik.

Bara bökigt i många situationer när man bara vill glida fram genom stan som exempel.
Brukar ligga på femmans växel men stadskörning brukar kräva ett mer aktivt jobb.

Visst sker det på automatik. Men det är vansinnigt tråkigt med automat. Vissa saker kan man inte göra med en automat som man kan göra med en manuell. Som att motorbromsa.
Citera
2025-01-06, 19:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Förr var ju automat både dyrare och sämre men inte längre. Har aldrig fått en manuell heller vid bilhyra, ingen vill väl ta risken att någon förstör växeln. Sen kan vi ju ställa tågövergång mot ofrivilligt stopp i korsningar och annat.

Låt manuell dö, även i sportbilar. Farthållare funkar ju inte heller vid manuell låda.
Farthållare fungerar utmärkt! Används bara på motorväg ändå och då är femman i konstant.
Citera
2025-01-06, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man kan ju fråga sig varför man skall bibehålla det där med separat vilkor för automat egentligen? Möjligheten för körskolor att träna sina elever på manuellt växlade bilar minskar och möjligheten för trafikverket att examinera på det momentet minskar också - detta pga möjligheten att få tag på bilar för det.

Samtidigt ger ett B-körkort dig rätt att köra med släp, osynkad växellåda vilket väldigt få vare sig får träna på när man tar körkort eller testas färdigheter på. Samma sak gäller mörkerkörning, motorväg osv som många inte får möjlighet att träna innan de får sitt körkort. Här tycker man tydligen det är helt i sin ordning att bilföraren litar på sin uppfattning om sin färdighet i att hantera situationer som man inte varit med om - kanske man tar och testar lite på hemmaplan innan man ger sig ut i trafiken eller på annat sätt mentalt förbereder sig på det först. Men helt plötsligt skall man inte kunna lita på att en som bara kört manuellt inser att det kanske inte bara är att ge sig iväg med en manuellt växlad bil som om inget hade hänt?

Ja det är lite sjukt vad är det som är trafikfarligt egentligen? Man lär ju inte direkt sitta och försöka köra massa bilar på landsvägen om man är dålig på att växla.

Att rulla in i bakomstående bil vid ett trafikljus i en backe kan ju hända men det är ju knappast farligt och moderna bilar håller ju dragläget åt dig.
Citera
2025-01-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80regerG
Ja det är lite sjukt vad är det som är trafikfarligt egentligen? Man lär ju inte direkt sitta och försöka köra massa bilar på landsvägen om man är dålig på att växla.

Att rulla in i bakomstående bil vid ett trafikljus i en backe kan ju hända men det är ju knappast farligt och moderna bilar håller ju dragläget åt dig.
Nja, min brors Audi A4 håls inte kvar i backe... rullar bakåt... tror det står i hans manual att växeln skall läggas ur vid stopp i backe...
Citera
2025-01-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Möjligheten för körskolor att träna sina elever på manuellt växlade bilar minskar och möjligheten för trafikverket att examinera på det momentet minskar också - detta pga möjligheten att få tag på bilar för det.
Var i landet får man inte tag i manuellt växlade bilar? Vilka bilmodeller? Ja att elbilar sällan eller aldrig är manuella avgör ju inte saken.
Citera
2025-01-06, 19:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
...
Angående körkortsmöjligheten så behöver nog det manuella alternativet finnas kvar iallafall minst tio år till. Körskolorna får väl köpa in någon gammal volvo 242 med muskelservo så ungdomarna får lära sig köra bil utan alla tekniska hjälpmedel som finns idag.
Varför tycker du att automatvillkoret behövs?
Citera
2025-01-06, 20:07
Bannlyst
Bott utomlands större delen av livet och bara kört automat, det är i princip bara i Sverige man fortfarande ser manuella växelådor.
Citera
2025-01-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Aoutomat lådorna höll alltid.

Snarare tvärtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto