2025-01-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Snarare tvärtom
På 70 talet hade vi alla jänkare med aoutomat å de krånglade aldrig
Citera
2025-01-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMSH
Kanske utdött i Sverige snart men hyr du bil i många andra länder får du betala premie för att få automat

Men ja kör själv automat med adaptiv farthållare för att kunna sitta i köer utan att få kramp i foten

Betalar hellre extra för automat än kämpar med en koppling i bilköer
Citera
2025-01-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På 70 talet hade vi alla jänkare med aoutomat å de krånglade aldrig

Möjligt men tar vi åttiotals-bilarna så krånglade automaterna oftare än de manuella
Citera
2025-01-06, 20:11
Medlem
Citat:
Snarare tvärtom
På 70 talet hade vi alla jänkare med aoutomat å de krånglade aldrig, GMs turbohydramatic är väl den mest tillverkade i världen.
Citera
2025-01-06, 20:12
Medlem
Citat:
Möjligt men tar vi åttiotals-bilarna så krånglade automaterna oftare än de manuella
Gäller nog inte US bilar va.
Citera
2025-01-06, 20:17
Medlem
bithaxs avatar
Problemet är ju att det fortfarande finns massor av bilar med manuell växellåda. Manuell växellåda är den vanligaste växellådan på begagnatmarknaden.

Men det är klart att när försäljning av bensindrivna bilar förbjuds så kommer det att dö ut, men lär ju finnas kvar för lastbilar eftersom el-lastbilar än så länge är helt orealistiska att använda i Sveriges kalla klimat.
Citera
2025-01-06, 20:18
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På 70 talet hade vi alla jänkare med aoutomat å de krånglade aldrig, GMs turbohydramatic är väl den mest tillverkade i världen.

Fords automatväxlar lär krångla som fan. Det är inte samma kvalitet idag som på 70 talet.
Det mesta tillverkas i kina på ett eller annat sätt, och med delar som är gjorda att hålla tills nybilsgarantin löpt ut.
Senast redigerad av bithax 2025-01-06 kl. 20:22.
Citera
2025-01-06, 20:30
Medlem
Jag trodde tills nyligen att det bara var svagbegåvade eller handikappade som hade körkort för enbart manuellt men har förstått att det är ju kanske inte så lätt för ungdomar att övningsköra om ingen i familjen har en bil med manuell låda.

Räcker väl med att det blir ett och samma körkort så länge bilen är b-reggad. Blir väl ett icke-problem till slut när nästan alla med manuell låda försvinner.

Ju mindre regleringar det finns desto bättre, de flesta som inte klarar av att trycka in en koppling och gasa lite kommer ju att ha förstånd nog att inte vara ute i trafiken ändå. Olyckor kommer att ske ändå oavsett.
Citera
2025-01-06, 20:32
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Problemet är ju att det fortfarande finns massor av bilar med manuell växellåda. Manuell växellåda är den vanligaste växellådan på begagnatmarknaden.

Men det är klart att när försäljning av bensindrivna bilar förbjuds så kommer det att dö ut, men lär ju finnas kvar för lastbilar eftersom el-lastbilar än så länge är helt orealistiska att använda i Sveriges kalla klimat.

Även beståndet av manuella bilar dör ut eftersom, de flesta begagnade bilarna till salu är 5 år gamla eller mindre. I snitt håller bilar 15-20 år som mest. Andelen bilar med automatlåda kommer öka markant på begagnatmarknaden, eftersom över 80% av nya bilar har automatlåda och förmodligen kommer det fortsätta öka.
Citera
2025-01-06, 20:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Varför tycker du att automatvillkoret behövs?

Tar man körkort så får man automat och som tillägg kan man även ta för manuell.
Citera
2025-01-06, 20:54
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Alla jag känner som har kardborre kör manuell.
Haha du luras. Du känner inga vuxna människor som inte klarar knyta skorna men klarar hantera en växellåda.
Citera
2025-01-06, 20:55
Medlem
danevitos avatar
Jag kan säga att diskussionen om manuell eller automat fanns redan runt millenium när jag tog körkort. Första gången jag tog halkbanan så var det automat, men skämdes när jag var den enda där som skulle köra automat så när jag 15 år senare tog tag i det fick det bli manuellt kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in