2025-01-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Väl rutet. Nåt för journalister eller andra att sätta tänderna i. Beställ ett antal dyra varor, smyg in spårsändare eller filma på nåt sätt eller låt dem explodera i postnordblå färg i ansiktet på den som öppnar paketet för tidigt - och skaffa på så sätt större momentum till de slappa cheferna på Postnord. Chefen där tjänar ju en miljon i månaden, största rånet, så lite mer press, varför inte.

Ingen dum idé.
Citera
2025-01-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellius
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.

Du har väl en försäkring i företaget som täcker nått?
Anmäl det som stöld/försvunnet och ring ditt försäkringsbolag.
Citera
2025-01-06, 19:17
Medlem
Kontakta media. Det är ett rövaktigt villkor de kör med.
Upp till 10000 kan inte vara likamed noll i slutet.

Dessutom marknadsvärdet går de efter.
Om jag köper en klocka för 9000kr i grossistled, har kvitto på 9000kr men marknadsvärdet är 15000kr så får jag också noll isåfall.

Detta kan nog prövas rättsligt då det är falsk marknadsföring de pysslar med.
På deras hemsida kan man gå igenom guiden och hitta porto man ska använda.

De kommer pudla i sina villkor när du kontaktar media.

Om du har bolag, kolla om du är med i småa, handels eller liknande för de brukar erbjuda juridisk hjälp.
Citera
2025-01-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det stämmer inte. Du får ersättning upp till det försäkrade värdet, i förekommande fall 10000 kr.

/AI

Läs villkoren som redan postats flera gånger i tråden.
Citera
2025-01-06, 19:28
Medlem
Citat:
Hade jag valt värde extra, hade ändå fått något då värdet är över 25000kr.

Varför skicka som brev alls om det är så värdefullt? Med postpaket kan du skicka varor med värde upp till 200 000 kr.
Citera
2025-01-06, 19:29
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Du har väl en försäkring i företaget som täcker nått?
Anmäl det som stöld/försvunnet och ring ditt försäkringsbolag.
Enligt ett tidigare inlägg från TS så täckte inte hans företagsförsäkring det här. Han kanske behöver läsa mer noga i villkoren för de tjänster och försäkringar han vill ha och teckna en företagsförsäkring som även täcker sånt här. Men det blir ju lite dyrare.
Citera
2025-01-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Kontakta media. Det är ett rövaktigt villkor de kör med.
Upp till 10000 kan inte vara likamed noll i slutet.

Dessutom marknadsvärdet går de efter.
Om jag köper en klocka för 9000kr i grossistled, har kvitto på 9000kr men marknadsvärdet är 15000kr så får jag också noll isåfall.

Detta kan nog prövas rättsligt då det är falsk marknadsföring de pysslar med.
På deras hemsida kan man gå igenom guiden och hitta porto man ska använda.

De kommer pudla i sina villkor när du kontaktar media.

Om du har bolag, kolla om du är med i småa, handels eller liknande för de brukar erbjuda juridisk hjälp.

Transportsektorn har lite konstiga villkor gällande försäkring. Sen som företagare kan det vara andra gränser och villkor. Ser ju på vilket sätt som helst inte bra ut för PostNord.
Citera
2025-01-06, 19:47
Medlem
MrSwaggers avatar
Kan det rentav varit så illa att det sitter en neger nånstans på posten o jobbar?
Då lär ju denne garanterat tagit ts post..
Håller tummarna du får upprättelse och pengarna tillbaka på nån vänster. Har du polisanmält stölden? Börja där annars
Citera
2025-01-06, 19:49
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Hur är det rövarvillkor? Det täcker upp till 10k, vill du ha högre täckning så får du betala mer? Inte svårare än så.

Det står extremt tydligt på Postnords hemsida när du bokar frakt: https://www.postnord.se/privat/skick...t/rek-inrikes/
Rätt sjukt ändå, om varan är värd 10.001kr får man inte ett öre vilket jävla system

Tycker ts ska anmäla dels till aina dels till arn o även sälja artikel till afton bladets horor kanske få upprättelse, efter allt detta är över sätta upp en go findme o tigga där.
Senast redigerad av MrSwagger 2025-01-06 kl. 19:51.
Citera
2025-01-06, 19:51
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Att jobba på terminalerna på PostNord är hemskt. Otroligt dålig lön, ingen övertid och fullt av invandrare.
Låg lön och dåliga arbetsvilkor = många tjuvar

Det var väl max 1 kontroll i månaden.
För att få ett jobb där behöver man visa ett utdrag från straffregistret.
Citera
2025-01-06, 19:58
Medlem
zombie-nations avatar
Har troligen inte blivit av med brev från terminalen, däremot till min brevlåda. Fått flera brev stulna. Innan dess var det två hela år då jag inte fick brev alls, vare sig från Postnord eller Citymail. Jag är skriven på adressen och mitt namn och lägenhetsnummer står på brevlådan. Jag fick lägga allt på autogiro för mina räkningar kom bort. Däremot fick jag grannars post hela tiden, och ibland slängde de bara brev de inte visste vart de skulle i trappuppgången. Långsam utdelning. Här på landet kommer allt fram och direkt. Jag skrev till PN flera gånger och de skulle skärpa sig, men det skedde först efter flera år.
Citera
2025-01-06, 20:30
Medlem
Citat:
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.
1. Du har brutit mot företagets allmänna villkor och får skylla dig själv. Du hade troligen fått samma bemötande av ett annat transportföretag om du brutit mot företagets allmänna villkor.

2. Med många tusentals anställda så finns det statistiskt sett en massa kriminella personer som är anställda. Gissningsvis så är det många kriminella personer som söker sig till företaget så det är inte orimligt att tro att det finns rätt många kriminella personer. Frågan är hur företaget arbetar med att minska riskfaktorerna för att innehåll försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in