Citat:
Ursprungligen postat av
Ellius
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.
Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.
Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.
Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.
Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.
På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.
1. Du har brutit mot företagets allmänna villkor och får skylla dig själv. Du hade troligen fått samma bemötande av ett annat transportföretag om du brutit mot företagets allmänna villkor.
2. Med många tusentals anställda så finns det statistiskt sett en massa kriminella personer som är anställda. Gissningsvis så är det många kriminella personer som söker sig till företaget så det är inte orimligt att tro att det finns rätt många kriminella personer. Frågan är hur företaget arbetar med att minska riskfaktorerna för att innehåll försvinner.