Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Nu syftade jag på den filosofiska definitionen av självmedveten där det krävs att den som är självmedveten vet att den är en individ som är skild från andra individer, och då krävs det en abstraktionsmodell där det förekommer individer. Sedan kanske den definitionen inte är den bästa för det vi egentligen är intresserade av.
Mina (en gubbes) definitioner:
Medveten: Du vaknar och ser saker.
Självmedveten: Du kollar ner och ser en fet mage med ett litet hål i, och upptäcker att den hänger med dig var du än är. Och finns där varenda jävla gång du vaknar.
Självmedveten (beteendevetenskapligt): Du ser något annat som också ser ut att ha en mage med hål i, men den magen är mindre. Och du börjar undra varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Den frågeställning jag själv tycker är intressant är vad som krävs för att en dator skall anses vara medveten som en människa. Och då menar jag inte hur många transistorer den behöver ha för att ett mystiskt medvetande skall emergera när mängden kisel blir tillräckligt stor, utan vad som krävs rent funktionellt.
Det beror nog på vem du frågar. Eftersom det för t.ex mig krävs är att den lever.
Saker och
ting kan aldrig
vara/bli vare sig medvetna eller intelligenta, enligt mig.
De kan verka medvetna och intelligenta, om de är konstruerade att verka på ett sådant sätt. Men de kan inte vara det i sig själva. Eftersom de inte har något själv/jag. En LLM har lika stora förutsättningar att bli medvetet som ett kramdjur.
Visst kan man reduktionistiskt bena ut vilka funktioner levande organismer besitter, ner till den nivå där agens, självbevarelsedrift och "livsessensen" uppstår. För att sedan försöka återskapa detta i andra material än våra biologiska material. Och sedan tänka sig att konstruktionerna lever och "är". Men där är vi inte än. Långt ifrån. Vi har bara kommit marginellt längre än Frankenstein.
Är inte frågan du ställer "Vilka funktioner krävs av en maskin för att människor ska luras att tro att de är medvetna? Eller för att människor ska bete sig som om maskinerna är medvetna?"
Och där är en del redan idag. Och inom en snar framtid många fler.
Och "for all intents and purposes" så kommer robotar inom 20-30 år att verka på ett sådant sätt i vår omgivning, att vi inte kommer att agera annorlunda mot den än mot andra människor. Förutom att vi lär ha betydligt större förväntningar på roboten, än på människor, i många sammanhang. Och med den lilla skillnaden att vi inte kommer ha dåligt samvete när vi stänger av dem.