2025-01-06, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Automat körkort tar man när man inte kan köra bil, så mycket lättare att ta sig fram med en bil med manuell låda när det är snö och halt , och som sagt det går att köra på startmotorn om det är nödvändigt
Har du någonsin haft nytta av det? Känner du någon som haft nytta av det?
Citera
2025-01-06, 17:29
Medlem
Finns väl inga bilar som krånglat så mycket som modernare aoutomat bilar. Har ju stått spaltmeter om dessa moderna lådor.
Citera
2025-01-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Om man vill köra äldre, manuellt växlade sportbilar, jeepar etc.

Många manuellt växlade bilar inom Socialförvaltningen i min stad. Förr fick man svara

Körkort: ja/Nej

Detta ledde till att de anställde personal som inte hade behörighet att köra manuellt, vilket skulle ingå i tjänsten

Nuförtiden har de säkert ändrat frågeställningen
Citera
2025-01-06, 17:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nu vet ingen längre vad dubbeltappning innebär.
Du menar dubbeltrampning?
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Det första motorfordon man kör brukar vara en go-kart och den har ju inga växlar. Jag förstår inte varför växling skulle göra åkandet roligare. Bilåkning är tråkigt i sin natur, go-kartåkning är roligt i sin natur.
Nej, det första fordonet brukar vara en moppe, manuellt växlad.
Citera
2025-01-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Dom kan väl ta bort det när det inte finns manuella bilar längre. Så länge dom finns är det väl rimligt att ha kvar.

Ja givetvis, det är ingen som har sagt något om att ta bort standardkörkortet.

När jag tog körkortet 2018 sa trafikskolan ungefär samma sak, att i framtiden när det enbart finns automatväxlade bilar kommer givetvis körkortet och körkortsutbildning en anpassas efter det. Men den framtiden kommer givetvis inte så länge det finns manuellt växlade bilar i trafiken.
Senast redigerad av Kallfusion 2025-01-06 kl. 17:36.
Citera
2025-01-06, 17:38
Medlem
Varför öht slösa resurser/tid på något som kommer att vara utdött inom kort ?

Hade jag tagit körkort i dagens läge hade jag självklart valt automat
Citera
2025-01-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Finns väl inga bilar som krånglat så mycket som modernare aoutomat bilar. Har ju stått spaltmeter om dessa moderna lådor.

Äldre bilar krånglar aldrig eller ?
Citera
2025-01-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å behöver ni hyra en liten lastbil för flytt tex så står ni där.

Finns företag som ordnar sånt
Citera
2025-01-06, 17:45
Medlem
Många jobb innefattar fortfarande att man ska ha manuellt körkort.. hade en vän som sa för 10 år sedan typ att kommer knappt finns manuella bilar nu.. men som sagt, finns en hel del jobb som fortfarande innefattar manuellt körkort så tror tiden man bara har automat är ganska långt bort ändå..
Citera
2025-01-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du menar dubbeltrampning?

Nej, det första fordonet brukar vara en moppe, manuellt växlad.
Dubbeltrampning är en körteknik som används i fordon med osynkroniserade växellådor för att jämna ut hastigheten mellan motorn och växellådans axlar vid växling. Tekniken innebar att föraren tryckte ner kopplingen, ställde växelspaken i neutralläge, gav gaspedalen lite gas för att justera motorvarvtalet, tryckte ner kopplingen igen och lade i den nya växeln. Detta gjorde växlingen mjukare och skyddade växellådan från slitage. I moderna fordon är dubbeltrampning inte nödvändigt, eftersom synkroniserade växellådor automatiskt justerar hastigheten.
Citera
2025-01-06, 17:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dubbeltrampning är en körteknik som används i fordon med osynkroniserade växellådor för att jämna ut hastigheten mellan motorn och växellådans axlar vid växling. Tekniken innebar att föraren tryckte ner kopplingen, ställde växelspaken i neutralläge, gav gaspedalen lite gas för att justera motorvarvtalet, tryckte ner kopplingen igen och lade i den nya växeln. Detta gjorde växlingen mjukare och skyddade växellådan från slitage. I moderna fordon är dubbeltrampning inte nödvändigt, eftersom synkroniserade växellådor automatiskt justerar hastigheten.
Ja? Jag har redan nämnt det i två inlägg, det var nån annan, nämligen du, som kallade det dubbeltappning
Jag vet vad det är, och jag kan använda det.
Kan du?
Och har du?
Citera
2025-01-06, 17:54
Moderator
Neksnors avatar
Jag ser inget behov av att, som idag, i praktiken ha en egen behörighet för manuellt växlade bilar.
Kan man körą automatväxlat tillräckligt säkert och av någon anledning vill köra manuellt växlad för första gången så är det bara att ta sig till en öde yta (industriområde, p-plats osv) och öva några timmar.
Alltså samma sak som man kan göra om man vill lära sig köra med släp, vilket inte kräver någon extra behörighet trots att det påverkar fordonet mycket mer än växellådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in