2025-01-06, 13:19
Avslutad
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

Citat:
Allt fler svenskar väljer att ta automatkörkort. De senaste tio åren har antalet ökat med över 600 procent.

– Det speglar den snabba utvecklingen av fordonsflottan i Sverige. Omställningen handlar om elektrifieringen och att det säljs färre bilar med manuell växellåda, säger Sofia Lindahl, kommunikationschef för Trafikverkets förarprov.

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?
Citera
2025-01-06, 13:23
Medlem
Airwave92s avatar
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits
Citera
2025-01-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

Finns väl knappt bilar att köpa som inte är elbilar eller automat.
Citera
2025-01-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy

[b]

När dom skriver ökningen i procent är det bara ett sätt att försöka vilseleda , 600% ökning från vad, nej "vanligt" kört kommer dominera i mååånga år till.

Det skulle vara lag på att man endast kan ta körkort för manuell låda!
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-01-06 kl. 13:26.
Citera
2025-01-06, 13:33
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.
Citera
2025-01-06, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Visst, men jag tvivlar faktiskt på att det finns någon som skulle välja manuell av skälet att du kan använda startmotorn för att få bort bilen från ett järnvägsspår.

Ett bättre skäl, som jag kan tänka mig att iaf några faktiskt har i åtanke vid köp är att det går att dra igång en manuell bil när batteriet är slut.

Citat:
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.
Även här tvivlar jag rätt duktigt på att någon skulle välja en av det skälet, om det inte är ett kamouflerat sätt att sätt att säga att det är roligare att sladda med manuell låda.
Citera
2025-01-06, 13:42
Medlem
Dom kan väl ta bort det när det inte finns manuella bilar längre. Så länge dom finns är det väl rimligt att ha kvar.
Citera
2025-01-06, 13:44
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst, men jag tvivlar faktiskt på att det finns någon som skulle välja manuell av skälet att du kan använda startmotorn för att få bort bilen från ett järnvägsspår.

Ett bättre skäl, som jag kan tänka mig att iaf några faktiskt har i åtanke vid köp är att det går att dra igång en manuell bil när batteriet är slut.

Även här tvivlar jag rätt duktigt på att någon skulle välja en av det skälet, om det inte är ett kamouflerat sätt att sätt att säga att det är roligare att sladda med manuell låda.
Glöm inte att bränsleförbrukningen i automatlådor brukar vara något högre än manuella (så länge du inte gasar som en aggressiv pubertetspung). I min bekantskapskrets är det nästan bara kvinnor som kör automat. Kan tänka mig att i fjollträsk är det bekvämare med automat pga alla jävla köer, det är förmodligen undantaget till varför män väljer automat.
Citera
2025-01-06, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
När dom skriver ökningen i procent är det bara ett sätt att försöka vilseleda , 600% ökning från vad, nej "vanligt" kört kommer dominera i mååånga år till.
Tror du? 2016 var det 12% som tog för automat. 2021 var det 31%, och 2023 var det 35% Det är definitivt en starkt ökande trend. Skulle tippa på att det är över hälften inom max fem år.

Citat:
Det skulle vara lag på att man endast kan ta körkort för manuell låda!
Varför?
Citera
2025-01-06, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Glöm inte att bränsleförbrukningen i automatlådor brukar vara något högre än manuella (så länge du inte gasar som en aggressiv pubertetspung). I min bekantskapskrets är det nästan bara kvinnor som kör automat. Kan tänka mig att i fjollträsk är det bekvämare med automat pga alla jävla köer, det är förmodligen undantaget till varför män väljer automat.
Det är sant för äldre automatlådor. För nyare automatlådor är bränsleförbrukningen knappast ett argument.

Och ja, i köer är det riktigt jävla skönt med automat.
Citera
2025-01-06, 13:50
Avslutad
Standard i USA sen 40-50-talet med automat. Alltså långt innan några bögiga elbilar fanns. Så det där med "elektrifieringen" är bara propaganda.

Att Europa ligger så långt efter med automat är ett skämt. Var väl typ 2010 man började bygga med hyfsade lådor.

Jag anser att man ska köra upp i Volvo 240. Utan modernt trams som autobroms, back-kamera osv.
Senast redigerad av Tuppruskaren 2025-01-06 kl. 13:55.
Citera
2025-01-06, 13:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Personer med automatkort ska INTE få köra manuella bilar så den begränsningen måste få finnas kvar ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Låt folk ta automatkort isf riktiga körkort så kommer priserna på manuella bilar till slut sjunka när efterfrågan dör ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in