Citat:
Ursprungligen postat av
fittanstickerfram
Tror inte det är någon blockering utan tillfälliga problem du upplever. "Connection refused" betyder att servern du tilldelats av lastbalanserarn inte har plats för dig. En refresh brukar lösa det, de har någon round-robin konfad.
Tyvärr så låstes ju din tråd av en moderator som missuppfattade din fråga och trodde det hade att göra med om FB lagrar IP sammankopplat med dig eller inte när du egentligen undrar om throttling.
Alla får såna felmeddelanden från nginx ibland när servrarna inte hänger med. Det beror på att Flashback hostas on-prem på rackservrar i traditionellt datacenter, vilket är bra för vi slipper "cloud" även om det skulle skala bättre automatiskt osv. Men servrarna on-prem har inte oändligt med resurser så ibland uppstår tillfälliga problem. Helt i sakens natur med en sån här site.
Jag provade.
Stationär dator - ansluten till en router med sladd - ett visst publikt IP-nummer.
Bärbar dator - ansluten till samma router med med Wifi - samma publika IP som stationära.
Båda två fungerar att surfa mot olika sidor på Flashback.
Sätter igång - går till en stor tråd med många inlägg under många år och bläddrar framåt med hjälp av trådens sidnummer - ibland hoppar jag till nästa sida, ibland hoppar jag 10 sidor framåt - ibland hoppar jag 100 sidor framåt.
Ganska snabbt får jag några HTTP-kod 503 vilket betyder att serven tillfälligt inte kan svara. Dessa går dock snabbt över genom att ladda om sidan.
Sen helt plötsligt så tar det längre tid att ladda sidan och efter några sekunder får jag "Connection Refused". Denna går inte över när man laddar om sidan.
Provar med den andra datorn - samma där direkt. "Connection refused".
Jag misstänker att Flashback har något skydd mot överbelastningsattacker som man väldigt enkelt kan råka trigga genom att snabbt bläddra genom en stor tråd och denna går på IP - dvs när ett IP överskrider gränsen så blockeras det IP:t i 10-20 minuter.
Observera att det Flashbacks admin säger "Vi sparar inte IP" osv inte behöver betyda att de inte sparar ditt IP.
(FB) "Vi lagrar inte din ip adress" borttaget från integritetsinformationen
Citat:
Flashback lagrar inte information som innebär att vi kan identifiera dig som person.
Ifall vi hade lagrat medlemmarnas ip-adresser, som du verkar spekulera kring, så hade detta påstående varit felaktigt.
"Vi lagrar inte information som innebär att vi kan identifiera dig som person. Du är alltid anonym, och forumet sparar så lite som möjligt."
https://www.flashback.org/integritet
"Flashback lagrar inte information som kan användas i syfte att identifiera någon som person. Alla medlemmar är anonyma. Detta är användardata som Flashback enligt gällande lagstiftning inte behöver spara. Flashback kan därför aldrig lämna ut uppgifter till tredje part om enskilda medlemmars identitet, då detta avser personuppgifter som Flashback inte lagrar."
https://www.flashback.org/kontakt
Tråd låst, då frågan besvarats.
admin
De säger att de sparar inte IP som kan identifiera dig - dvs de knyter inte ett IP-nummer till en användare/användarnamn. Det förhindrar ju inte att lägga en tillfällig spärr på ett IP-nummer (dvs lagra ett IP-nummer).
De kan ju enkelt bara blockera anslutningar från ett IP utan att knyta det till en användare/användarnamn.
IP-nummer verkar alltså användas för att förhindra överbelastningsattacker - jag ser ingen annan teknisk förklaring.