2025-01-06, 12:35
Medlem
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.
Citera
2025-01-06, 12:40
Medlem
Varför skickade du inte Rek Extra, där är värdet upp till 25 000. Det framgår ju tydligt av villkoren, att vanligt Rek täcker upp till 10 000.
Citera
2025-01-06, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Väl rutet. Nåt för journalister eller andra att sätta tänderna i. Beställ ett antal dyra varor, smyg in spårsändare eller filma på nåt sätt eller låt dem explodera i postnordblå färg i ansiktet på den som öppnar paketet för tidigt - och skaffa på så sätt större momentum till de slappa cheferna på Postnord. Chefen där tjänar ju en miljon i månaden, största rånet, så lite mer press, varför inte.
Citera
2025-01-06, 13:26
Medlem
Sleepdancers avatar
Fick du inte ens tio papp tillbaks då?
Citera
2025-01-06, 13:28
Medlem
Knappast nått nytt , dom stjäl hela tiden , har varit så länge nu och det bara ökar.(tror jag)
Citera
2025-01-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför skickade du inte Rek Extra, där är värdet upp till 25 000. Det framgår ju tydligt av villkoren, att vanligt Rek täcker upp till 10 000.

Hade jag valt värde extra, hade ändå fått något då värdet är över 25000kr.
Citera
2025-01-06, 13:37
Medlem
DoktorNos avatar
Jag har också skickat en mobiltelefon med Postnord. Den var visserligen bara värd 6.000 men skickades som rek med värde upp till 10.000. Försändelsen kom fram utan problem men om den hade försvunnit så hade jag inte lidit någon ekonomisk förlust.

Finns liksom ingen anledning att chansa för att snåla in på kostnaden för att skicka något av värde. Det skiljer ju inte många kronor mellan att skicka Rek (10.000) eller Rek extra (25.000) och när det gäller att skicka värdesaker måste man läsa produktvillkoren, oavsett vilket företag man vill skicka med. Särskilt som villkoren i det här fallet klart och tydligt anger att ersättning uteblir om man skickar nåt med högre värde än vad som gäller för tjänsten man betalat för.

En dyrköpt läxa för TS. Men det kanske går att teckna en företagsförsäkring för att minska ekonomiska förluster i framtiden?
Citera
2025-01-06, 13:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Knappast nått nytt , dom stjäl hela tiden , har varit så länge nu och det bara ökar.(tror jag)
Ja, det är inget nytt. Vet att Posten förut hade en egen "postpolis" som jobbade med interna stölder, svinn etc. Vet inte hur det är idag dock.
Citera
2025-01-06, 14:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Väl rutet. Nåt för journalister eller andra att sätta tänderna i. Beställ ett antal dyra varor, smyg in spårsändare eller filma på nåt sätt eller låt dem explodera i postnordblå färg i ansiktet på den som öppnar paketet för tidigt - och skaffa på så sätt större momentum till de slappa cheferna på Postnord. Chefen där tjänar ju en miljon i månaden, största rånet, så lite mer press, varför inte.
Ja, detta kan alla göra, kom igen!
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Fick du inte ens tio papp tillbaks då?
Vill också veta!
Citera
2025-01-06, 14:29
Medlem
8xxSeriess avatar
Postmord förnekar sig inte. Blir fan bara sämre och sämre skitföretaget. Och anställer man skitfolk så får man också skithantering av godset. Säger inte att alla anställda där är idioter men bra fan många verkar vara det.
Citera
2025-01-06, 14:42
Medlem
Molekyl3ns avatar
Bojkotta, välj konkurrenterna det kan ju inte bli sämre åtminstone!
Citera
2025-01-06, 14:47
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Det är tyvärr ett vanligt problem att paket blir stulna eller förstörda och att PostNord sedan inte tar något ansvar, utan bara skyller ifrån sig på lagar, avsändare och yttre omständigheter. Det är så man undrar varför dom ens har en kundtjänst för reklamationer, när dom "aldrig" gör något fel eller tar ansvar och ersätter det som är stulet/förstört.

Ska man skicka paket och i synnerhet värdefulla såna, så är Schenker och DHL mycket säkrare och billigare alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in