2025-01-05, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Exakt. Så detta betyder att man fastnar i tiden?
Trots att alla andra kan se ljuset av rymdskeppet så händer det i praktiken ingenting i rymdskeppet.
Enligt matematiken är det så, ja.
Citera
2025-01-05, 17:16
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Låt oss säga så här.
Ni har ett rymdskepp. Ni kliver på ombord på detta rymdskepp och trycker på grön knapp för att starta rymdskeppet. Rymdskeppet accederar upp då till ljusets hastighet. Efter 1 sekund (observerat inuti rymdskeppet) i ljusets hastighet så trycker ni på en röd knapp som retarderar (motsatsen till accelererar, istället för att vara dum och korkad och säga "accelererar neråt höhö ") till stillastående hastighet.

Accelerationen och retarderingen sker med tiden 0. Alltså i praktiken kan man säga att så fort du startar i ljusets hastighet och stannar på 0 m/s.

Hur långt har rymdskeppet kommit?

In Uranus. Pjoff!
Citera
2025-01-05, 17:18
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Eftersom tiden står still för den som rör sig med ljusets hastighet kommer du aldrig att trycka på den röda knappen. Din resa fortsätter alltså till universums och/eller tidens slut.

Detta sagt, så kan en kropp med massa aldrig nå upp till ljushastigheten hur länge den än accelererar. Men du kan teoretiskt komma så nära ljushastigheten att alla stjärnor slocknat och alla svarta hål dunstat bort innan det gått en sekund för dig (vid denna hastighet, hur lång tid det tar att komma upp i den hastigheten är en annan fråga).

P.S. Motsatsen till accelerera heter decelerera.

Far out man... hade behövt käka 32 svampar eftter att ha läst det inlägget 😆😆😆😆😆😆😆😆 känns som att tiden stannade på riktigt.

Tänk om den gjorde det?
Citera
2025-01-05, 17:20
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Far out man... hade behövt käka 32 svampar eftter att ha läst det inlägget 😆😆😆😆😆😆😆😆 känns som att tiden stannade på riktigt.

Tänk om den gjorde det?

Jag frågade ChatGBT och fick samma svar som Regulus skrev på sidan 1.
Alltså man kommer oändligt långt. Universum hinner säkert försvinna från kartan.

Kanske när man hamnar i en rymd där tiden är 0 så kanske rymdskeppet stannar?
Citera
2025-01-05, 17:24
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Jag frågade ChatGBT och fick samma svar som Regulus skrev på sidan 1.
Alltså man kommer oändligt långt. Universum hinner säkert försvinna från kartan.

Kanske när man hamnar i en rymd där tiden är 0 så kanske rymdskeppet stannar?

Fuck me... you people are crazy! Jag föredrar en promenad runt kvarteret. Då vet jag vart jag startar och så är jag hemma ca 15 minuter senare. Inga konstigheter.

Varför spränga sin hjärna med sånna här tankeövningar. Evigheten är ju oändlig.
Citera
2025-01-05, 17:26
Medlem
marytraders avatar
Det blir intressant i framtiden då man kommer kunna förflytta sig med hjälp av att endast knappa in koordinater. Man ställer in vart man vill åka, kliver in i tuben och stänger dörren och öppnar den genast för att vara framme. Otroligt praktiskt.
Citera
2025-01-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Det blir intressant i framtiden då man kommer kunna förflytta sig med hjälp av att endast knappa in koordinater. Man ställer in vart man vill åka, kliver in i tuben och stänger dörren och öppnar den genast för att vara framme. Otroligt praktiskt.

Det är en fin tanke. Jag kommer att tänka på alla koordinater som man måste vara väldigt noga med. Allting förflyttar sig hela tiden så en koordinat gäller bara i ett väldigt exakt ögonblick, därefter så hamnar man någon annanstans än tänkt.
Citera
2025-01-05, 17:35
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är en fin tanke. Jag kommer att tänka på alla koordinater som man måste vara väldigt noga med. Allting förflyttar sig hela tiden så en koordinat gäller bara i ett väldigt exakt ögonblick, därefter så hamnar man någon annanstans än tänkt.

Nej, A.I förstår vart man vill åka. Man behöver inte trötta ut sig med att tänka. Man kan höfta med koordinater, tala eller så läser A.I ens tankar bara. Det beror väl på lite vilken framtid man pratar om. Pratar vi om en miljon år in i framtiden sätter man sig bara så är man framme dit man skulle direkt. A.I tar hand om allt.
Senast redigerad av marytrader 2025-01-05 kl. 17:40.
Citera
2025-01-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Inte så särskilt långt, eftersom det skulle ta 8 minuter att nå solen.
Ja å 4 sec till månen så det går ju räkna ut.
Citera
2025-01-05, 17:51
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
...
P.S. Motsatsen till accelerera heter decelerera.

decelerera är en anglicism som inte finns i SAOL. Däremot finns retardera som motsatsord till accelerera.
Citera
2025-01-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Eftersom klockan är i rymdskeppet så skulle du (med en masslös farkost) fortsätta i oändlighet.

Enligt matematiken som används för relativitetsteorierna.

Dom som skriver ca 300 000 km har missförstått.

Men samma teori som säger detta (dvs att om man rör sig i ljusets hastighet så står tiden "still" jämfört med något som står still) säger väl också att inget kan röra sig så snabbt som ljuset?
Citera
2025-01-05, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men samma teori som säger detta (dvs att om man rör sig i ljusets hastighet så står tiden "still" jämfört med något som står still) säger väl också att inget kan röra sig så snabbt som ljuset?
Är det masslöst så kan det det.
Enligt teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in