2024-12-28, 11:17
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarantino95
Gått 16 dagar nu sedan operation och stygnen börjar lossna. Står på min lapp från urologen att stygnen senast ska plockas efter dag 14 om de inte lossnat av sig själva. Kokade upp vatten, la i en pincett och började rycka lite i stygnen, men rör sig inte en mm. Gör jävligt ont dessutom. Tänker att jag låter det gå lite längre innan jag pillar, kanske de fastnar i kompressen eller något när man sover.

Hur länge väntade ni innan ni började ta stygnen, eller försvann era av sig självt och isf när? Vill ju inte sabba något där nere i onödan. Annars kanske man ska be sjuksköterskan plocka dem?

Hej,

Om du inte vill ha tydliga ärr från stygnen bör du se till att de tas bort snarast. Om det är sytt med självupplösande tråd har den normalt lösts upp efter 14 dagar. Du kan absolut vända dig till sjukvården för att få detta gjort om du inte klarar av det själv.

Välkommen till klubben!
Hälsar
Moldavien
Citera
2024-12-28, 16:43
Medlem
xlajts avatar
Mitt har läkt otroligt bra såhär 4 veckor senare, lite ”hårt” under huden där det sytts men full funktion vid sex och dylikt. Inga smärtor alls.

Dock själva frenulum, där dom sytt vid mynningen släppte redan vid dag 1-2 så har som en flärp på ollonet och det är tydligt att delen ska sitta ihop med frenulum (tänk er ett tuggummi som man drar isär) typ så ser delarna ut.

Men enligt sjukvården gör dom inget åt det. Att det får vara så… vilket jag tycker är konstigt för det ser konstigt ut även om det inte är mycket. Tom så att min partner sa ”oj vad är det här”

Vad tror ni?
Kan jag överklaga och säga att jag vill att dom tar bort det? Dom säger dock att dom inte gör det av estetiska skäl, men det uppkom ju i och med operationen och är så tydligt att det spruckit från frenulum..
Citera
2024-12-29, 17:18
Medlem
Moldaviens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlajt
Mitt har läkt otroligt bra såhär 4 veckor senare, lite ”hårt” under huden där det sytts men full funktion vid sex och dylikt. Inga smärtor alls.

Dock själva frenulum, där dom sytt vid mynningen släppte redan vid dag 1-2 så har som en flärp på ollonet och det är tydligt att delen ska sitta ihop med frenulum (tänk er ett tuggummi som man drar isär) typ så ser delarna ut.

Men enligt sjukvården gör dom inget åt det. Att det får vara så… vilket jag tycker är konstigt för det ser konstigt ut även om det inte är mycket. Tom så att min partner sa ”oj vad är det här”

Vad tror ni?
Kan jag överklaga och säga att jag vill att dom tar bort det? Dom säger dock att dom inte gör det av estetiska skäl, men det uppkom ju i och med operationen och är så tydligt att det spruckit från frenulum..

Hej,

Ja. Du bör kunna få detta åtgärdat. Hävda att det leder till smärta vid penetration eller något sådant.

Tänk att omskärelse som är det vanligaste kirurgiska ingreppet i världen kan vara svårt för svenska läkare att utföra...

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2025-01-01, 21:38
Medlem
xlajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Hej,

Ja. Du bör kunna få detta åtgärdat. Hävda att det leder till smärta vid penetration eller något sådant.

Tänk att omskärelse som är det vanligaste kirurgiska ingreppet i världen kan vara svårt för svenska läkare att utföra...

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Har du koll på hur länge det ”spänner” ?

Vad jag menar är att jag känner att jag bara kan få ca 80% stånd i jämförelse med innan, tom så att min partner sagt att den upplevs som mindre
Citera
2025-01-02, 19:08
Medlem
Ni som gjort denna operation (min tur om ca 3 veckor) tror ni att det är möjligt att kunna röra sig utanför hemmet ca 4/5 dagar efter OP?

Hört lite olika när jag läst tråden så gissar att det kanske är lite indivuellt, känns som de första dagarna bör man nog vara hemma iallafall
Citera
2025-01-02, 20:33
Medlem
xlajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Ni som gjort denna operation (min tur om ca 3 veckor) tror ni att det är möjligt att kunna röra sig utanför hemmet ca 4/5 dagar efter OP?

Hört lite olika när jag läst tråden så gissar att det kanske är lite indivuellt, känns som de första dagarna bör man nog vara hemma iallafall

3 dagar är nog bra att vara hemma. Sen fungerade alla mina vardagssysslor och jobb
Men det är säkert individuellt.

Kör mycket vaselin och TIGHTA kalsonger för så lite friktion som möjligt.

Jag körde snopp ”liggandes” på magen med Ollon mot naveln vid alla lägen jag kunde. Då utan kalsonger.
Citera
2025-01-02, 22:06
Medlem
Citat:
3 dagar är nog bra att vara hemma. Sen fungerade alla mina vardagssysslor och jobb
Men det är säkert individuellt.

Kör mycket vaselin och TIGHTA kalsonger för så lite friktion som möjligt.

Jag körde snopp ”liggandes” på magen med Ollon mot naveln vid alla lägen jag kunde. Då utan kalsonger.

Okej tack! Ja känns väldigt individuellt hur snabbt läkningsprocessen går osv. Hur mycket och ofta hade du på vitt vaselin? Hur var första dagarna efter operationen?
Citera
2025-01-03, 13:38
Medlem
xlajts avatar
Citat:
Okej tack! Ja känns väldigt individuellt hur snabbt läkningsprocessen går osv. Hur mycket och ofta hade du på vitt vaselin? Hur var första dagarna efter operationen?

Morgon och kväll bara.

2 första var jag öm men inte ”ont” så länge jag rörde mig försiktigt.
Var mest ont/obehag i stygnen första dagarna, men så fort stygnen lossnat så försvann smärtan
(Förutom i min sträng som gick av där dom förlängde den vid mynningen efter 12h)

Ville ta bort frenulum men det avråddes skarp av läkaren som gjort förhudsoperstionee i 27 år.
Han hade dock en student med sig som fick sy lite och göra ingrepp med hans övervakning dock.
Citera
2025-01-04, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavien
Hej,

Med vänlig hälsning,
Moldavien

Det är otroligt hur dåliga de är på att utföra ingreppet. Samtidigt hävdar de att de att det är otroligt skickliga på det och att det är onödigt att gå till klinik som enbart utför omskärelse. Men de vet knappt något om hur operationen bör gå till. Tror deras underlag är någon gammal bok från 60 talet... Skulle jag göra om det skulle jag gå till privat klinik alternativt en kirurg som utför det här ingreppet flera gånger i veckan. Något annat blir sällan bra.
Citera
2025-01-04, 10:57
Medlem
Moldaviens avatar
Hej,

Citat:
Har du koll på hur länge det ”spänner” ?

Vad jag menar är att jag känner att jag bara kan få ca 80% stånd i jämförelse med innan, tom så att min partner sagt att den upplevs som mindre

Den inre läkningen kan ta relativt lång tid jämfört med den ytliga. Det kan alltså se läkt ut samtidigt som full erektion inte kan upplevas. Vanligtvis löser det sig inom ett halvår.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryckerycke
Det är otroligt hur dåliga de är på att utföra ingreppet. Samtidigt hävdar de att de att det är otroligt skickliga på det och att det är onödigt att gå till klinik som enbart utför omskärelse. Men de vet knappt något om hur operationen bör gå till. Tror deras underlag är någon gammal bok från 60 talet... Skulle jag göra om det skulle jag gå till privat klinik alternativt en kirurg som utför det här ingreppet flera gånger i veckan. Något annat blir sällan bra.

Jag håller med dig. Till och med den svenska Wikipediasidan har nu blivit uppdaterad med information omde olika "stilarna":

https://sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omsk%C3%A4relse

Med vänlig hälsning,
Moldavien
Citera
2025-01-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ska göra operationen på sergelkliniken, är det någon här som opererat sig där tidigare? Fick höra att många hade varit nöjda efter operation därifrån av första läkaren jag träffade (innan urologen)

Vad kommer kalaset ligga på tror du?
Citera
2025-01-05, 16:55
Medlem
Snart 1,5 år sedan min omskärelse och det är helt underbart. Hygienen, känslan, sexet.. otroligt! Kör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in