Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Tog just och beställde min första docka. Jag ville ha en ebony, mörk kvinna. Lola heter hon.
Jag tror fan hon kommer att få sitta i fotöljen hemma i lägenheten när hon inte används😁. Jag får i princip aldrig några besök ändå.
https://docklandet.se/products/irontech-doll-black-lola
Några tips bara:
Om du inte redan har ett konto på The Doll Forum, skaffa ett. Där finns massor av tips om hur man bäst hanterar och sköter om dockor för att de ska hålla ett tag, hur och med vad man klär dem och hur man förvarar dem bäst. Forumet är också trevligt och folk är snälla och hjälpsamma gentemot "nybörjare".
Jag har lärt mig massor under den korta tid jag varit aktiv där och därigenom kunnat undgå många misstag man annars kan göra som en förstagångsköpare.
Generellt kan jag säga, eftersom du beställt en TPE-docka, att du behöver införskaffa ett endoskop och en akvariepump. Det kan låta märkligt men endoskopet behövs för att undersöka dockans håligheter, vilka kan vara mer eller mindre dåligt förseglade efter gjutningen. TPE-dockor är porösa och vatten (och andra vätskor) kan tränga igenom missade håligheter och även genom materialet som sådant.
Därför behövs en akvariepump för att torka dem ordentligt efter rengöring, så inte fukt blir kvar som kan orsaka både mögel och rost.
Det ska såklart vara en som pumpar luft och inte vatten. Men både endoskop och akvariepump kan du få från Amazon för under 500 kr sammanlagt. Det är väl investerade pengar. Pumpen behövs efter varje användning och en endoskopkoll kan vara bra att göra kanske varannan månad eller så, i samband med att du ger dockan en "spabehandling", dvs rengör mer än bara dess "öppningar".