2025-01-05, 01:39
Medlem
Hej! Har kollat lite på universitetets utbildningar till hösten 2025 och funderar just nu på att välja mellan:

• Kandidatprogrammet i datavetenskap

• Civilekonomprogrammet på Umeå universitet.

Har därför lite funderingar:

Vilken av utbildningarna tror ni har bäst framtidsutsikter när det gäller jobbmöjligheter inom de kommande 3–5 åren?

Inom vilken bransch av dessa tror ni arbetsglädjen och nöjdheten i yrket är störst?

Finns det någon som har gått någon av dessa utbildningar och fortfarande jobbar inom samma branchen, som kan berätta hur arbetslivet känns? Är det givande, eller upplever ni det dö trist?

Går det att på något sätt kombinera programmering men samtidigt gå ekonomi?

Finns det något fördel av att välja ekonomiekandidat över civilekonom
Citera
2025-01-05, 01:56
Medlem
Eh har du helt missat att ai kommer att ersätta dessa yrken ganska snart? Troligen innan du hunnit få din examen (såvida politiker inte mot alla odds skulle förbjuda ai).

Jag skulle rekommendera något praktiskt istället, gärna smutsigt eller blött. Sådant lär nog maskinerna ta över sist.
Citera
2025-01-05, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Eh har du helt missat att ai kommer att ersätta dessa yrken ganska snart? Troligen innan du hunnit få din examen (såvida politiker inte mot alla odds skulle förbjuda ai).

Jag skulle rekommendera något praktiskt istället, gärna smutsigt eller blött. Sådant lär nog maskinerna ta över sist.

Exakt det jag har just nu smutsigt och blött, vill bort från det 😂. Tyvärr känns alla utbildningar lite risky som känns någorlunda göttiga. Förstår att jag kommer behöva prestera och få bra betyg om jag ska välja någon utbildning just nu, för att ha någon chans alls i framtiden.
Citera
2025-01-05, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwaper
Hej! Har kollat lite på universitetets utbildningar till hösten 2025 och funderar just nu på att välja mellan:

• Kandidatprogrammet i datavetenskap

• Civilekonomprogrammet på Umeå universitet.

Har därför lite funderingar:

Vilken av utbildningarna tror ni har bäst framtidsutsikter när det gäller jobbmöjligheter inom de kommande 3–5 åren?

Inom vilken bransch av dessa tror ni arbetsglädjen och nöjdheten i yrket är störst?

Finns det någon som har gått någon av dessa utbildningar och fortfarande jobbar inom samma branchen, som kan berätta hur arbetslivet känns? Är det givande, eller upplever ni det dö trist?

Går det att på något sätt kombinera programmering men samtidigt gå ekonomi?

Finns det något fördel av att välja ekonomiekandidat över civilekonom

Båda ger bra jobbmöjligheter. Data är dock vrålhett så det är hetare än ekonomi.
Citera
2025-01-05, 02:52
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Hahaha, förstod att någon jävla AI-runkare skulle ha kommenterat 😂

Skulle inte AI ta bort syret på Tellus också? Men "AI" kan inte förmå sig att skriva något skämt om negrer... eller ens skriva ordet "NEGER"! 😂

On topic: kör på civilekonom, det fungerar bättre i det sociala. Ingen gillar en datanörd!
Citera
2025-01-05, 04:20
Medlem
Mia-Rovys avatar
Datanörden automatiserar ekonomens jobb

Är inte ekonomer i typ topp 10 av de mest hotade jobben i ungefär alla listor man kan finna?

Datanördens jobb går att automatisera med, men ekonomen kommer att ryka långt innan dess

Vem fan behöver en ekonom? De flesta ekonomer finns bara för att det är lagkrav på att det ska finnas en juridisk ansvarig människa (för att politiken är som alltid föråldrad). Men jobbet i sig kan automatiseras på ett fingerknäpp — av en datanörd.

Men för datanörden är det ett verktyg, skapat av datanördar.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer datanörden att bli vinnaren, i alla fall mellan dessa branscher. Datanörden gör liksom ekonomens jobb, genom att automatisera det. Hur många organisationer hade anställt ekonomer - om det inte vore för lagar som de ser ut idag?

Välj inte ekonomutbildningen, efterfrågan på det är helt konstgjort.

Behöver världen fler ekonomer? Nej. Absolut inte. Deras jobb är enkelt att automatisera. Det är bara den förlegade juridiken och politiken som är efter

Behöver världen fler datanördar? Ja. Absolut, och bland annat för att automatisera ekonomernas jobb. I slutändan räcker det med ett enda program för att gör ekonomernas jobb, i all evighet framöver.

Visst kan program ha fel/buggar, men tror du att ett företag då anlitar en ekonom om och om igen i all evighet? Eller en datanörd för att en gång för alla fixa det? Vem hade du själv anlitat?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-05 kl. 04:43.
Citera
2025-01-05, 09:59
Medlem
bithaxs avatar
Tänk på att AI kommer att ersätta många programmerare och kanske även en hel del ekonomer inom en snar framtid.

Så om du väljer dessa kunskapsyrken så behöver du fundera på hur du kan sticka ut från mängden som kommer bli arbetslösa inom 10 år. Det är redan nu en stor uppsägningsvåg inom bigtech i USA fast vinsterna för dessa bolag aldrig varit högre. Kanske plugga data och inrikta dig mot AI och försök bygga en karriär i den industrin.

Jag skulle också fundera på att jobba inom vården idag. För de jobben är mycket svårare att ersätta. Bli läkare till exempel.
Senast redigerad av bithax 2025-01-05 kl. 10:03.
Citera
2025-01-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Datanörden automatiserar ekonomens jobb

Är inte ekonomer i typ topp 10 av de mest hotade jobben i ungefär alla listor man kan finna?

Datanördens jobb går att automatisera med, men ekonomen kommer att ryka långt innan dess

Vem fan behöver en ekonom? De flesta ekonomer finns bara för att det är lagkrav på att det ska finnas en juridisk ansvarig människa (för att politiken är som alltid föråldrad). Men jobbet i sig kan automatiseras på ett fingerknäpp — av en datanörd.

Men för datanörden är det ett verktyg, skapat av datanördar.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer datanörden att bli vinnaren, i alla fall mellan dessa branscher. Datanörden gör liksom ekonomens jobb, genom att automatisera det. Hur många organisationer hade anställt ekonomer - om det inte vore för lagar som de ser ut idag?

Välj inte ekonomutbildningen, efterfrågan på det är helt konstgjort.

Behöver världen fler ekonomer? Nej. Absolut inte. Deras jobb är enkelt att automatisera. Det är bara den förlegade juridiken och politiken som är efter

Behöver världen fler datanördar? Ja. Absolut, och bland annat för att automatisera ekonomernas jobb. I slutändan räcker det med ett enda program för att gör ekonomernas jobb, i all evighet framöver.

Visst kan program ha fel/buggar, men tror du att ett företag då anlitar en ekonom om och om igen i all evighet? Eller en datanörd för att en gång för alla fixa det? Vem hade du själv anlitat?

Jag kanske inbillar mig men känns som att ekonomer har funnits i överflöd ett bra tag. Tror däremot om man får bra betyg och har ett stort driv kan man komma långt. Tänker generellt att ekonomi studenterna som har svårt att få jobb efter examen är sånna personer som har medelmåttiga betyg och har valt det sociala över studier. Jag menar inte att det sociala inte är viktigt, med i slutändan behövs bra betyg för att komma in på en bra arbetsplats och ett driv.

Den stora frågan är om jobben som en ekonom tar är givande eller hjärndödande är personer inom yrket nöjda eller missnöjda. Känner ingen i min närhet så kan inte fråga, men har fått uppfattningen av att det är ett ganska bekvämt jobb och att det inte snålas med långa bruncher.
Senast redigerad av zwaper 2025-01-05 kl. 13:14.
Citera
2025-01-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kanske plugga data och inrikta dig mot AI och försök bygga en karriär i den industrin.

Jag skulle också fundera på att jobba inom vården idag. För de jobben är mycket svårare att ersätta. Bli läkare till exempel.

För att utveckla ai behöver man vara top 5% av studenterna inom sin klass. Visst är man det, så kör på. Men 95% kommer inte vara det, och därmed bli omkörda av ai som snabbt blir bättre på att koda....

Vården är nog ett utmärkt förslag! Ai och robotar kommer antagligen inte kunna förmedla "empati" vilket man uppskattar när man besöker sjukhus och mår pyton....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in