Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Javisst har det alltid funnits mord. Jag känner till om killen i Skåne som dödade gamlingar.
Men inte gick ungdomar ute med kniv så mycket som nu? Eller? Inte heller vill jag minnas under mitt långa liv att ungdomar så pass ofta högg folk till döds över någon diffus kränkning.
Tror ändå generellt att många unga som ser tik-tok m.m. som en inspiration får en romantiserad bild av våld i samhället. Rappare och andra som viftar med vapen, pengar, guld och säger sig ha 'makt' och tilltvingar sig 'respekt' av andra dyrkas ju. Folk kan hetsa varandra på sociala medier som man ej gjorde tidigare. Det råder en allmänt råare ton i dagens samhälle. Titta bara hur det är i många skolor.
Men det är en annan sak i detta fall. Killen var inte OK i själen eller förståndet. Det får man förstå även om man inte kan acceptera denna oerhört hemska handling. Tur dock att det stannade där och att han bekände så att det inte blev fler offer.
Snövita tomtenissen i Gnosjö lyssnade med stor sannolikhet inte på gansgaterrap.
Han har mer gemensamt med diverse amerikanska skolskjutare och andra mer eller mindre ensamma ung galningar.
Gyllensvan som nån nämnde. Och grisen Fallqvist.
Sen är det mycket möjligt att du har rätt i att internet ger dessa störda typer uppslag och pepp.
Men snarare olika forum och darknet än sociala medier.
De som lever en kriminell livsstil och lyssnar på svensk gangstarap är mer lågbegåvade snorungar än ensamma/ udda galningar som dödar ”för att känna hur det känns”.