2025-01-04, 11:31
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så du menar att Ryssland är bakom dådet? okej .. ja det är din teori.. inte min!
Jag menar bara att det kan finnas ett motiv att han var emot Trump som vill stoppa kriget eller strypa vapenleveranserna till Ukraina... Eller så behöver det inte ens handla om ett enda motiv utan kan det vara flera olika.

Jag menar att du har en agenda att hitta saker som är utvecklingsstört tunna och spinna på dem så länge som det stödjer det som är ett större syfte för dig. Du fick bara samma nivå av svar tillbaka så det finns en balans på utvecklingsstördheten.

Du kan läsa mina mer seriösa svar där jag pratar med vuxna.

Men för att sammanfatta det:
Det är minst lika stor chans att RYSSLAND låg bakom detta i en extremt komplex operation som att det skulle vara Matts ilska över att Trump eventuellt drar in stödet till det land RYSSLAND olagligen invaderat.

Jag tror dock att det är större chans att det ligger mental ohälsa bakom och att det manifest han skrev pekar på att stödnivån till det land som kämpar mot Rysslands galna invasionskrig var en ickefråga.

För dig är det "troligt". Men det är ju för att du är ett rysstroll.
Citera
2025-01-04, 11:52
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Grejen med Sams och Shawns community är ju att de också är rätt så jävla lagda åt det misstänksamma hållet då det kommer till "hur allt hänger ihop" även om de inte "gone full retard".

I det här fallet har ju brevet skickats till fler än Sam.
Det är ett par personer till i retired SOF svängarna som känner/känner till Matt som fått samma mail och de verkar alla vara eniga om att det är från Matt.

Så att folk som Sam och Shawn och myndigheterna har en samsyn och inte ifrågasätter äktheten är ändå relativt starkt argument för att det är ett äkta brev.

Det som är det jag tror ställer till det i det här fallet är att det inte var menat att det skulle sluta så här. Matt´s plan var inte att spränga sig själv på den platsen vid den tiden.
Men det betyder inte heller att alla konspirationer är sanna. Han kan forfrarande fått en akut psykisk sjukdom och hans info i hans manifest kan vara ett hopkok av delvis korrekt fakta uppblandat med total galenskap.

Jag håller med om att det låter som ett hopkok av både fakta och galenskap. Att USA och Kina skulle ha en hemlig antigravitationsteknologi med nästan oändlig lastkapacitet låter fysikaliskt omöjligt. Att han hade apterat bilen framgår av mailet och att han planerat att spränga den (och troligen sig själv) för att väcka uppmärksamhet framgår av det andra brevet man hittade på hans telefon. VBIED står för Vehicle-Borne Improvised Explosive Device.

Citat:
I've been followed for over a week now from likely homeland or FBI, and they are looking to move on me and are unlikely going to let me cross into Mexico, but won't because they know I am armed and I have a massive VBIED

Citat:
This was not a terrorist attack, it was a wake up call. Americans only pay attention to spectacles and violence. What better way to get my point across than a stunt with fireworks and explosives? Why did I personally do it now? I needed to cleanse my mind of the brothers I’ve lost, and relieve myself of the burden of the lives I took.

Tyvärr har jag bara hittat delar av det brevet i media.
Citera
2025-01-04, 12:06
Medlem
Varje vettig människa är ju pro-Ukraina. Det är ju knappast någon stor grej. Inte ens i USA.
Citera
2025-01-04, 12:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Jag menar att du har en agenda att hitta saker som är utvecklingsstört tunna och spinna på dem så länge som det stödjer det som är ett större syfte för dig. Du fick bara samma nivå av svar tillbaka så det finns en balans på utvecklingsstördheten.

Du kan läsa mina mer seriösa svar där jag pratar med vuxna.

Men för att sammanfatta det:
Det är minst lika stor chans att RYSSLAND låg bakom detta i en extremt komplex operation som att det skulle vara Matts ilska över att Trump eventuellt drar in stödet till det land RYSSLAND olagligen invaderat.

Jag tror dock att det är större chans att det ligger mental ohälsa bakom och att det manifest han skrev pekar på att stödnivån till det land som kämpar mot Rysslands galna invasionskrig var en ickefråga.

För dig är det "troligt". Men det är ju för att du är ett rysstroll.

Men snälla någon. Ska Ryssland anklagas för detta också?

Detta påminner mig om en rolig incident för många år sedan. På min dotters dagis fanns det två bråkiga killar, vi kan kalla dem Tor och Per. De fick skulden för precis allt ofog som hände på dagiset av de andra barnen, oavsett om de var skyldiga eller inte.

En dag hemma skulle min dotter leka att hon handtvättade. När jag kom in i badrummet blev jag chockad. Det var vatten och lödder precis överallt; fönster, väggar, golv, tvättmaskin och spegel. Hon stod där med löddriga armar, hår och kläder och skyldig min. Jag behövde inte ens öppna munnen förrän hon panikartat skrek "Pappa, det var inte jag utan Tor och Per! Jag lovar!" När jag med spelad förvåning började ifrågasätta hur Tor och Per hade kommit in i vårt hus och upp i vårt badrum utan att jag märkt det lindade hon sig i så många roliga lögner att vi båda började skratta. Sedan förklarade jag allvarligt att man inte får ge andra skulden för saker de inte gjort oavsett om man ogillar dem eller inte.
Senast redigerad av DickeFix 2025-01-04 kl. 12:49.
Citera
2025-01-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Varje vettig människa är ju pro-Ukraina. Det är ju knappast någon stor grej. Inte ens i USA.

Skulle inte kalla det vettig människa att skjuta och spränga sig själv i en hyrd Tesla bland folk... bara galningar gör sånt.. inte första pro-ukrainaren som beteer sig som en galning! Finns ju även en tråd på FB samt artikel om ämnet ..https://www.washingtonpost.com/opini...-legion-trump/
Citera
2025-01-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skulle inte kalla det vettig människa att skjuta och spränga sig själv i en hyrd Tesla bland folk... bara galningar gör sånt.. inte första pro-ukrainaren som beteer sig som en galning! Finns ju även en tråd på FB samt artikel om ämnet ..https://www.washingtonpost.com/opini...-legion-trump/

Jag talar inte specifikt om GM i denna tråd men andra poster i denna tråd verkar uppmärksamma hans stöd för Ukraina som något stort och speciellt. Jag vill påpeka att det inte är särskilt märkvärdigt alls att som västerlänning boende i en demokrati står upp för Ukraina.
Citera
2025-01-04, 12:35
Medlem
Citat:
Jag talar inte specifikt om GM i denna tråd men andra poster i denna tråd verkar uppmärksamma hans stöd för Ukraina som något stort och speciellt. Jag vill påpeka att det inte är särskilt märkvärdigt alls att som västerlänning boende i en demokrati står upp för Ukraina.

Många dårar drar sig dit för att kriga också vilket är psykfall... nu vet jag inte mycket om just denna man och vad han gjort och inte.. men skulle inte förvåna mig alls att något av hans motiv var Trumps vilja att få slut på kriget eller stopp vapenleveranser. Denna man verkade ju trots allt inte frisk!
Citera
2025-01-04, 12:46
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Ja, jag är också pro-Ukraina då jag bott där. Liksom Livelsberger manar jag till en snar förhandlingslösning för Ukrainas skull. Det har hela tiden varit det bästa för Ukraina men Nato har mot bättre vetande uppmuntrat Ukraina att fortsätta strida en meningslös strid de aldrig kan vinna. Nato har pumpat in vapen för att man med Ukrainas hjälp vill försvaga Ryssland och göra segern så dyrköpt som möjligt. Men det är Ukraina som fått betala det verkliga priset för denna tragedi med döda, skadade, förstörd infrastruktur och förlorat land. Kostnaderna är enorma jämfört med om man gått med på neutralitet och genomfört Minsk II.

Tror det var när Livelsberger insåg att han medverkat i denna idioti och hyckleri från väst som han skrev brevet som hittades i telefonen. Det förklarar hans stöd till Musk och Trump och varför han som förut burit "Slava Ukraina"-tröja nu är så missnöjd och desillusionerad med demokraterna och manar till en diplomatisk lösning.

Citat:
This was not a terrorist attack, it was a wake up call. Americans only pay attention to spectacles and violence. What better way to get my point across than a stunt with fireworks and explosives? Why did I personally do it now? I needed to cleanse my mind of the brothers I’ve lost, and relieve myself of the burden of the lives I took.
...
Fellow Servicemembers, Veterans and all Americans, TIME TO WAKE UP! We are being led by weak and feckless leadership who only serve to enrich themselves
...
We are the United States of America, the best country people to ever exist! But right now we are terminally ill and headed towards collapse,
...
Try peaceful means first, but be prepared to fight to get the Dems out of the fed government and military by any means necessary,” he wrote. “They all must go and a hard reset must occur for our country to avoid collapse.
...
Focus on strength and winning. Masculinity is good and men must be leaders. Strength is a deterrent and fear is the product,
...
Stop obsessing over diversity, ... We are all diverse and DEI is a cancer. Thankfully we rejected the DEI candidate and will have a real President instead of Weekend at Bernie’s.

Livelsberger urges the nation to rally around Trump and Elon Musk, and calls for a negotiated settlement in Ukraine.
Senast redigerad av DickeFix 2025-01-04 kl. 13:20.
Citera
2025-01-04, 12:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Men snälla någon. Ska Ryssland anklagas för detta också?

Detta påminner mig om en rolig incident för många år sedan. På min dotters dagis fanns det två bråkiga killar, vi kan kalla dem Tor och Per. Det fick skulden för precis allt ofog som hände på dagiset av de andra barnen, oavsett om de var skyldiga eller inte.

En dag hemma skulle min dotter leka att hon handtvättade. När jag kom in i badrummet blev jag chockad. Det var vatten och lödder precis överallt; fönster, väggar, golv, tvättmaskin och spegel. Hon stod där med löddriga armar, hår och kläder och skyldig min. Jag behövde inte ens öppna munnen förrän hon panikartat skrek "Pappa, det var inte jag utan Tor och Per! Jag lovar!" När jag med spelad förvåning började ifrågasätta hur Tor och Per hade kommit in i vårt hus och upp i vårt badrum utan att jag märkt det lindade hon sig i så många roliga lögner att vi båda började skratta. Sedan förklarade jag allvarligt att man inte får ge andra skulden för saker de inte gjort oavsett om man ogillar dem eller inte.

Läs undertonerna och inse att det enda sättet att få slut på ett rysstroll som förskjuter en vettig diskussion mot konspirationsteorier runt som skäl Ukraina är att förskjuta den lika mycket mot Ryssland. Då inser trollet att här finns ingenting mer att vinna och lämnar diskussionen.

Se min nästa post för vad jag tror på om vi bara ska vara vuxna i rummet.
Citera
2025-01-04, 12:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag har satt mig in i detta och här är vad jag tror kan ha hänt:
Observera att detta är ren spekulation, och att ”fakta” jag använt kan visa sig vara felaktiga.

Matt framstår utåt som en högpresterande och fullt fungerande person. Inget tyder på depression eller på att han skulle befinna sig i ett mentalt tillstånd där verklighet och fantasi blandas ihop. Trots den perfekta fasaden finns dock ett mörker. Det är inget ovanligt, och man hör ofta anhöriga och kollegor säga om någon som gjort något drastiskt att ”vi såg inga tecken”. Ibland hör man så klart motsatsen.

Det som kan ha lett till hans gradvisa försämring i mental hälsa är separationen från hans fru, som inträffade när han fick veta att barnet inte var hans. Detta är ett otroligt hårt slag, särskilt om han älskade både frun och barnet och inte hade någon aning om sanningen. Tänk om det var första gången han var förälskad på riktigt?

När verkligheten blev för svår att hantera gled han in i en psykos och skapade en fantasivärld.

Det som gör hans situation speciell är att han inte var en brevbärare eller hissreparatör. Han var en SOF-operatör och Master Sgt, och har under sin karriär haft tillgång till hemlig information.

Han använde delar av den informationen för att skapa trovärdighet för ett större ”avslöjande”. Problemet är att det större avslöjandet sannolikt drevs av hans psykos.

Att en onödigt stor mängd civila dog i en by i Afghanistan och att USA försökte hålla det under radarn kan mycket väl vara den sanna delen av hans berättelse. Men detta är inga breaking news; FN hade redan dokumenterat det i en utredning. Han erkänner det som sant (vilket han förmodligen vet är korrekt), och han kanske också inkluderar korrekt information om personer. Men sedan blandar han in fantasier, som att kineserna flyger "gravital-drivna" drönare i New Jersey som kan bära obegränsad last, och ger koordinater till ett skjul vid Groom Lake.

Problemet är att vem som helst kan ge koordinater till ett skjul vid Groom Lake. Om USA verkligen hade världshistoriens viktigaste militära teknik skulle de knappast förvara den i ett plåtskjul ovan jord.

Jag tror att denna del av hans manifest var fantasidelen.

Som så många andra som ”avslöjat hur allt fungerar” ville han ha en stor publik, en plattform, och bli någon.

Hans plan var förmodligen inte att avsluta sitt liv. Snarare tänkte han delta i en podcast, ta sig till Mexiko och ”försvinna från kartan” för att börja ett nytt liv efter att ha förlorat frun och barnet.

Men Joe Rogan och de andra ignorerade honom. De såg honom som en ufo-weirdo. Sam gjorde narr av honom offentligt utan att nämna hans namn.

När Matt närmade sig Las Vegas läste han Sams inlägg med skrattande smileys och insåg att ingen av de andra han kontaktat svarade.

Depressionen blev akut. Till och med de i hans eget community, och de som normalt skulle hävda att FBI ljuger om allt, ville inte ta i Matt med tång.

Matt sänkte sina ambitioner för hur han ville avsluta sitt liv. Han körde till Trumps hotell i Las Vegas och gjorde sitt slutgiltiga val. Att det var Trumps hotell var en slump. Han behövde någonstans att stanna i närheten av där han var och det var den bästa snabba platsen han kunde tänka sig. Antingen någon snabbt påkommen symbolik i hans huvud spelade in i valet.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-01-04 kl. 12:54.
Citera
2025-01-04, 12:59
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Jag har satt mig in i detta och här är vad jag tror kan ha hänt:
Observera att detta är ren spekulation, och att ”fakta” jag använt kan visa sig vara felaktiga.

Matt framstår utåt som en högpresterande och fullt fungerande person. Inget tyder på depression eller på att han skulle befinna sig i ett mentalt tillstånd där verklighet och fantasi blandas ihop. Trots den perfekta fasaden finns dock ett mörker. Det är inget ovanligt, och man hör ofta anhöriga och kollegor säga om någon som gjort något drastiskt att ”vi såg inga tecken”. Ibland hör man så klart motsatsen.

Det som kan ha lett till hans gradvisa försämring i mental hälsa är separationen från hans fru, som inträffade när han fick veta att barnet inte var hans. Detta är ett otroligt hårt slag, särskilt om han älskade både frun och barnet och inte hade någon aning om sanningen. Tänk om det var första gången han var förälskad på riktigt?

När verkligheten blev för svår att hantera gled han in i en psykos och skapade en fantasivärld.

Det som gör hans situation speciell är att han inte var en brevbärare eller hissreparatör. Han var en SOF-operatör och Master Sgt, och har under sin karriär haft tillgång till hemlig information.

Han använde delar av den informationen för att skapa trovärdighet för ett större ”avslöjande”. Problemet är att det större avslöjandet sannolikt drevs av hans psykos.

Att en onödigt stor mängd civila dog i en by i Afghanistan och att USA försökte hålla det under radarn kan mycket väl vara den sanna delen av hans berättelse. Men detta är inga breaking news; FN hade redan dokumenterat det i en utredning. Han erkänner det som sant (vilket han förmodligen vet är korrekt), och han kanske också inkluderar korrekt information om personer. Men sedan blandar han in fantasier, som att kineserna flyger "gravital-drivna" drönare i New Jersey som kan bära obegränsad last, och ger koordinater till ett skjul vid Groom Lake.

Problemet är att vem som helst kan ge koordinater till ett skjul vid Groom Lake. Om USA verkligen hade världshistoriens viktigaste militära teknik skulle de knappast förvara den i ett plåtskjul ovan jord.

Jag tror att denna del av hans manifest var fantasidelen.

Som så många andra som ”avslöjat hur allt fungerar” ville han ha en stor publik, en plattform, och bli någon.

Hans plan var förmodligen inte att avsluta sitt liv. Snarare tänkte han delta i en podcast, ta sig till Mexiko och ”försvinna från kartan” för att börja ett nytt liv efter att ha förlorat frun och barnet.

Men Joe Rogan och de andra ignorerade honom. De såg honom som en ufo-weirdo. Sam gjorde narr av honom offentligt utan att nämna hans namn.

När Matt närmade sig Las Vegas läste han Sams inlägg med skrattande smileys och insåg att ingen av de andra han kontaktat svarade.

Depressionen blev akut. Till och med de i hans eget community, som normalt skulle hävda att FBI ljuger om allt, ville inte ta i Matt med tång.

Matt sänkte sina ambitioner för hur han ville avsluta sitt liv. Han körde till Trumps hotell i Las Vegas och gjorde sitt slutgiltiga val.

Ja detta låter som ett troligt scenario tillsammans med insikten att Ukraina inte har en chans att vinna över Ryssland. Han är liksom jag bitter över att Ukraina har uppmuntrats föra en heroisk och fruktlös kamp som endast kommer sluta i en fred som är mycket mer kostsam för Ukraina än en diplomatisk överenskommelse hade varit innan kriget.
Citera
2025-01-04, 13:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja detta låter som ett troligt scenario tillsammans med insikten att Ukraina inte har en chans att vinna över Ryssland. Han är liksom jag bitter över att Ukraina har uppmuntrats föra en heroisk och fruktlös kamp som endast kommer sluta i en fred som är mycket mer kostsam för Ukraina än en diplomatisk överenskommelse hade varit innan kriget.

Nej. Det stämmer inte. Däremot är det möjligt att hans mentala tillstånd försvårades av all den dessinformation som Ryssland sprider på sociala medier genom Elon Musk. Han var i sitt sinnetillstånd helt kokobello och om någon ska klandras för att han trodde att Ukraina inte har en chans att vinna så är det ju Rysshororna och deras desinformatörer för de är de ända som påstår att Ryssland inte har en chans att vinna. D.v.s Det var Ryssland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in